Tillåtet motionera häst med 4-hjuling?

Sv: Tillåtet motionera häst med 4-hjuling?

Jag kan inte heller hitta den texten. Det närmaste jag kommer är att hästar inte får bindas fast vid motordrivet fordon (Djurskyddsmyndighetens föreskriftsmotiv).
Men själv skulle jag inte ens komma på tanken att motionera en häst med hjälp av bil.....

(Hann skriva innan jag läst Zagas inlägg)



nej kan man inte hitta den så är det ju ett problem helt isolerat från frågeställandet här. det finns helt tillgängligt som paragraf. likväl som hund. men du har ju hittat den texten . att motionera /transportera sina hästar i rep från motorfordon lär vara högst applicerbart som att underkännas i fråga om den lagtexten i sig om det blir ett rättsfall och incident. men visst, handlar det om juridik i sig så lär ingen på bukefalos kunna erhålla ngt svar i sig. däremot hoppas jag på grundläggande stadgar och utöver det sunt förnuft :)

att öht komma på att hantera häst så, bortifrån de generella råden så definitivt eftersom hästen i sig anses som motorfordon tyvärr enligt lag, så bortsett från sunt förnyft att det är ett flyktdjur utöver det och därmed direktiven allmänt, så får man ju förstå de potentiella konsekvenserna utifrån det om inte annat om ngn olycka skulle ske.
 
Senast ändrad:
Sv: Tillåtet motionera häst med 4-hjuling?

Jag är hyfsat säker på att det inte finns en lag mot detta. Däremot vet jag som det nämts i tråden att det finns en inte helt tvingande grej kring att binda fast djuren i motorfordon för att köra, en rekommendation.

Själv anser jag att det är milsvid skillnad i att binda fast dem och att köra a la handhäst då någon annan kör och man själv har fokus på "handhästen".
Dock är det inget gemene man ska syssla med eller alla hästar ska göra.
De flesta är för otränade, häst som människa, och det blir för osäkert med flyktdjuret och fordonen.

Däremot kan man nog räkna med att mååånga fler proffs än man tror kört häst efter bil, cykel, fyrhjuling, moppe etc.
Däremot är det inget som snackas om. För man vet hur reaktionen skulle bli iom att de flesta inte kan göra något sånt eller förstå hur man gradvis tränar hästar att bli safe så. Och hur man som "hållare" gör det safe för sig själv. Man måste träna att kunna ta sig av fordonet under färd på säkert sätt, kunna styra hästen med små signaler och hästen måste ha fått en del annan grundläggande träning OM man vill safe:a. Man har också lååångt rep som man kan ge en bra bit i vid behov och inte behöver tappa hästen om något händer och den nitar. Då hinner man ge lina och hoppa av. För det måste man vara förberedd att göra varje sek.
En del bara kör.

Jag vet som ni kanske förstår otroligt många olika typer av hästfolk, proffs, som kört häst så. Har man asmycket hästar att flytta mellan beteshagar samma dagar, det är långt och man har inte så mkt folk så löser många det så. Andra gör så med icke inridna hästar, andra med icke inkörda eller om hästen ska rid/kör-vila.
Jag har inte varit med om att det gått illa för dem eller hästar.
 
Sv: Tillåtet motionera häst med 4-hjuling?

Då häst i sig räknas som motorfordon , och utifrån gällande rekommendationer i fråga om Jordbruksverkets paragraf lär man få otroliga problem vid en olycka i såna sammanhang rent juridiskt och försäkringsmässigt .

Utöver det torde risken vara uppenbar rent allmänt för egen personlig del , både gällande djur, människa och omständigheterna däromkring i form av möjliga högst onödiga scenarion utifrån den ytterligare riskfaktor man skapat utifrån JVs ståndtagande .
 
Sv: Tillåtet motionera häst med 4-hjuling?

Man ska nog också veta att hästar går att träna till mycket. Och de som skriver lagar för det mesta inte är de som gör det bäst. De vet därför inte hur mycket det går att träna djur safe. Men det vet å andra sidan inte den större merparten av de som har häst heller. Så det är nog bra att regler skrivs av dem och för dem.

En häst är alltid en häst. Men den är inte alltid som 99% av hästarna i Sverige är. Vissa tränar bort mer flykt och har dem lydigare för små signaler.
Just för att man ska kunna göra vad som helst utan att riskera skada på sin häst eller sig själv.

Man kan ju tänka lite Polishäst. Men iom att vissa vigt hela sitt liv åt att ta reda på just såna här saker, hur man tränar dem safe och gör sånt heltid, är de snäppet bättre på det. Har man dessutom valt rätt individ.. Ja..

Man behöver inte överdramatisera en sak för att folk inte klarar av det. Det finns de som kan. Sen behöver inte alla göra det.

Jag kommer aldrig lära mig hoppa 150. Jag försöker inte ens. Jag stannar där på mina under metern just för att jag tycker min förmåga inte räcker till så mycket till, inte intresset heller.
Kan man inte kontrollera sin häst snudd på helt i alla lägen annars säger det sig självt att det kanske är överkurs att blanda in sånt i högre tempo eller med metall runt.
 
Sv: Tillåtet motionera häst med 4-hjuling?

Det finns ingen lag mot att sitta på en fyrhjuling och hålla i en häst nej (och om någon hittar en så delge gärna). Alltså inte binda fast hästen i fyrhjulingen utan hålla i den.

I andra delar av världen motionerar man ofta hästar på detta sätt och det anses vara ett säkert och bra sätt. Men då handlar det natuligtvis om hästar som är vana vid det och vana vid att bli hanterade och vana vid motorfordon. Problemet i det här landet är att vi inte lär hästarna att hantera dylika situationer.
Jag har själv motionerat 100-tals hästar brevid fyrhjuling, och även ett gäng brevid cykel vilket kräver lite mer koncentration.

Men visst, jag rekommenderar inte vem som helst att sätta sig på en fyrhjuling eller cykel med en häst vid sidan. Lika lite som jag rekommenderar vem som helst att sitta upp på en oriden unghäst, hantera en problemhäst i rundkorall, rida med handhäst eller vad den nu må handla om. Och man tar knappast en häst som är livrädd för föremål som rör sig och försöker motionera den på detta sätt heller.
 
Sv: Tillåtet motionera häst med 4-hjuling?

Jag motionerar gärna med hjälp av en fyrhjuling. Jag har en som kör, jag sitter bakåtvänd och håller i hästen. Vi kör på grusvägar utan eller med minimal trafik.
Detta är något jag vänjer min häst vid tidigt och har faktiskt inte träffat på någon häst som inte accepterar det (och dessutom efter några gånger, gillar det).
Självklart med ett säkerhetstänk, hjälmar på, långa skaft att hålla i, tempo utefter vad hästen vill och klarar av.
Visst ahr jag stött på problem, ex häst som gett sig fan på att inte följa med och tvärnitat mm. Att hoppa av fyrhjulingen går på en sekund och sen tas diskussionen mellan mig och hästen på vägen.
Däremot att köra själv samt hålla hästen är inte ett alternativ, för mig. Jag vill fokusera enbart på hästen, inte på fordonet.
 
Sv: Tillåtet motionera häst med 4-hjuling?

Fantastiskt krångligt inlägg :)

Det står bara att man inte bör binda fast hästen.

Det är inte tvingande.

Fälld för vårdslöshet och bristande djurskydd kan man ju bli även om man följer de flesta bör och skall men det blir en dålig utgång.

Att motionera eller förflytta sin häst sittandes på ett annat fordon med hästen i ett snöre lär inte rendera någon påföljd så länge det sker olycksfritt.
 
Sv: Tillåtet motionera häst med 4-hjuling?

Då häst i sig räknas som motorfordon , och utifrån gällande rekommendationer i fråga om Jordbruksverkets paragraf lär man få otroliga problem vid en olycka i såna sammanhang rent juridiskt och försäkringsmässigt .

Utöver det torde risken vara uppenbar rent allmänt för egen personlig del , både gällande djur, människa och omständigheterna däromkring i form av möjliga högst onödiga scenarion utifrån den ytterligare riskfaktor man skapat utifrån JVs ståndtagande .

Häst räknas som fordon...men inte som motorfordon (av förklarliga skäl...de har ingen motor ;)).
 
Sv: Tillåtet motionera häst med 4-hjuling?

ja ursäkta, my mistake, skrev i rasande takt på tangenterna :D

Lil-sis,
Nej sålänge det inte händer ngt lär det inte bli ngn påföljd, vilket ju håller tätt för de flesta aspekter ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Tillåtet motionera häst med 4-hjuling?

Jag ledde min häst bredvid bilen (i skritt) när min kompis körde. Hade aldrig tränat något liknande men vet att han lyssnar och litar på mig till fullo.
Han var lite frågande första metrarna men sen knatade han på bredvid som han aldrig gjort annat. Är relationen och tilliten god behövs inte så mycket tjafs runtomkring.
Å andra sidan satt jag på honom och red med kryckorna över knät när jag opererats. Tror allt beror på hur mycket man litar på varandra.
 
Sv: Tillåtet motionera häst med 4-hjuling?

*kl* Tack för hjälpen med länken! Hundar har helt enkelt strängare regler änhästar.

Det visade sej att andra anmält händelsen och eftersom x rastade hästen på allmän väg,med felaktigtkörkort och ingen hjälm så blev det annan påföljd. Att xdessutom körde fyrhjuling på en privat väg retade den markägaren.
 
Sv: Tillåtet motionera häst med 4-hjuling?

Jag undrar bara lite varför man vill använda fyrhjuling för att motionera en häst? Är det pga av ryttarskada eller något annat? För hästens del är det väl mycket trevligare att istället gå som handhäst till en annan häst? Jag är bara nyfiken i en strut och vill veta.
 
Sv: Tillåtet motionera häst med 4-hjuling?

*kl*

Det står binda i andra stycket men i första står det: "Förflyttning av hästar bör inte ske genom koppling till motorfordon."
 
Sv: Tillåtet motionera häst med 4-hjuling?

Jag undrar bara lite varför man vill använda fyrhjuling för att motionera en häst? Är det pga av ryttarskada eller något annat? För hästens del är det väl mycket trevligare att istället gå som handhäst till en annan häst? Jag är bara nyfiken i en strut och vill veta.

Kan bara tala för mig själv.
Jag har bara en häst att rida så handhäst är inte ett alternativ (men hade gärna valt det om jag hade möjlighet).
Jag personligen vill konditionsträna hästen utan ryttare på ryggen, vilket jag anser stör hästens förutsättningar att röra sig fritt.
Dessutom är det en omväxling i vår ridning, såsom tömkörning, löshoppning, promenader etc etc.
 
Sv: Tillåtet motionera häst med 4-hjuling?

Jag undrar bara lite varför man vill använda fyrhjuling för att motionera en häst? Är det pga av ryttarskada eller något annat? För hästens del är det väl mycket trevligare att istället gå som handhäst till en annan häst? Jag är bara nyfiken i en strut och vill veta.

För att det är ett smidigt sätt att träna hästen rakt fram i lite tempo utan att belasta ryggen vilket kan vara intressant av en massa olika anledningar. Springa brevid orkar man bara en kort stund.
Och inte alla har fler hästar att rida med handhäst eller någon som fungerar till det syftet.
Dessutom anser jag att det är lättare med fyrhjuling. En häst att kontrollera och man kan stanna direkt oavsett vad som händer. Har sett alla möjliga klantigheter ske när folk ska rida med handhäst.
 
Sv: Tillåtet motionera häst med 4-hjuling?

Jag motionerade min ponny med fyrhjuling under en period när jag hade skadat foten och hoppade på kryckor. Jag skulle gå med kryckor i 6 veckor och ponnyn var omöjlig att ställa av då han blev tokig och hittade på massa hyss istället. Och jag hade ingen som kunde hjälpa mig att motionera honom under så lång tid.
Han var van med fyrhjulingen sedan innan då den ofta var i hagen i samband med fodring, hände även att några ur stallfamiljen körde igenom hagen för att komma ut på en skogsväg för att köra fyrhjuling. Så han var välbekant med den annars hade jag aldrig vågat.

Självklart knöt jag inte fast honom utan jag höll i honom med en hand och körde med den andra. Kan tilläggas att jag är en van körare också och har tävlat inom fyrhjulingssporten. Det finns ju fotbroms och man gasar ju bara med tummen så det var inga problem. Skrittade och travade lugnt. Ingen galopp dock. Ponnyn trivdes väldigt bra med det kan jag säga :)
 
Sv: Tillåtet motionera häst med 4-hjuling?

Är man så lat att man inte orkar motionera hästen själv så ska man inte ha häst !!!! Skulle aldrig i hela mitt liv komma på tanken att åka 4-hjuling och ha med hästen i ett snöre. O_o
 
Sv: Tillåtet motionera häst med 4-hjuling?

"Motionera hästen själv"? Hur motionerar man hästen själv? Är det ridning du åsyftar? Eller ska man springa med hästen i friskt travtempo i flera km för att inte kallas lat?

Jag har inte vare sig kondition eller hälsa att springa med i den omfattningen. Jag kan inte komma på ett bättre sätt att, utan att belasta hästen med vikt/drag, konditionsträna den.

En del människor är så otroligt fast i sitt tänk (så här kan man göra och så här kan man inte göra) att de inte kan vidga sina vyer. Jag kan tänka ut många fler risker med att spänna fast ett flyktdjur vid en vagn än att låta det springa i snöre (ej fastsatt) bredvid en fyrhjuling. Ändå är det ingen som upprörs av det förra.
 
Sv: Tillåtet motionera häst med 4-hjuling?

Vad gör man om man då inte har fyrhjuling?
Kör med nervevad ruta i bilen?

vilka idéer:(

Folk verkar ej heller känna tillreglerna för 4hjulingar. terrängförbud mm.
Kör in hästarna istället. De är ju i sig ett fordon.

konditionsträning sker i skritt o intervall ger flås.

Har man så många hästar/ för många så har man knappast ej heller tid att sköta om dem i övrigt.

Jag är HELT övertygad om att inga europeiska elittävlingshästar tränas på detta sätt o kondis... ja det har de.
 
Senast ändrad:
Sv: Tillåtet motionera häst med 4-hjuling?

Det förutsätter naturligtvis att man har en fyrhjuling, annars blir det ju svårt:confused: Kör man hästen framför vagn belastar man den mer, och jag undrar fortfarande varför det anses säkrare att spänna fast hästen för en vagn än att ha den i princip lös efter en fyrhjuling? Och jag undrar också vad lättja har med saken att göra? Är det av lättja som fyrspannskuskarna kör fyra hästar åt gången, istället för en? I mina ögon är det en lika konstig slutsats.

Jag "moppar" emellanåt för att det är en ypperlig träningsform som hästen (förövrigt en europeisk elittävlingshäst) uppskattar mycket. Det sker på egen mark, med erfoderligt tränad häst. Om alla dessa europeiska elittävlingshästar som går instängda i en skrittmaskin skulle "moppas" istället tror jag de skulle bli mycket nöjda.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 135
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
5 288
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Tråd för allmän diskussion samt en fråga. Den här hösten har man kunnat läsa om trafikolycka efter trafikolycka där hästar och ryttare...
2
Svar
26
· Visningar
3 237
Senast: Kristall10
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kan inte låta bli att fascineras över vilket perfekt recept mitt nuvarande jobb följer för att döda precis all jobbmotivation jag...
Svar
12
· Visningar
2 222

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp