Tilläggsfodrar ni era fölston på betet? + maxgiva kli?

C

Cathrine

Bra fråga, va´? :D

Och vad fodrar ni i så fall med, hur ofta, och varför?

En annan fråga: vilken är maxgivan vetekli, dels per utfodringstillfälle, dels per dygn, och varför?

MVH
Cathrine (vet ej om enbart bete räcker - hur ska jag kunna veta?) :confused:

Jag undrar också om tilläggsfodring av fölston på bete? Tycker att mitt sto tappat lite nu (redan?!) och har börjat ge Hippo Alfa men, bara ett halvt kg per dag än så länge.

Japp, hon kommer att få lite extra, men det blir bara en gång om dagen. Håller på att dra ner givorna så att det ska passa med en utfodring/dag. Så jag vet inte just nu hur mycket det blir!

Men hon får en blandning av betfor, havre o kornkross, Krafft Groov, lucern pellets, olja, mineraler och vitlök.

Oj då, då är nog min häst extrem - eller så är betet ganska näringsfattigt. Hon får i alla fall kraftfoder fyra gånger om dagen, och ändå tycker jag att hon ser lite tunn ut... (Hon får havre, vetekli, protein och foderjäst.)

Funderar på hur länge jag ska behöva stödfodra, men det blir kanske hela sommaren då. Fölis är inne på sin 4:e levnadsmånad nu, så mjölkproduktionen ska väl vara på avtagande.

Ingen som vet något om kligivan???

MVH
Cathrine

Jag har mitt sto i en skogshage, där gräset har lågt näringsvärde.
Hon får kraftfoder 3 gånger per dag + hö.
Lucern, nya Groov, havre, betfor, salt å mineraler.
Ska flyttas ut på magert bete och kommer att få lucern hela sommaren, så mycket hon vill äta.

:)

Jag drar succesivt ner fodret under ett par veckors tid. Sedan får dom inget krafftfoder. Börjar igen när betet börjar bli sämre.

Däremot stödfodrar jag fölungen 1 gång per dag hela sommaren. Oftast då med lite betfor, vetekli samt krafft protein.

maxgivan per dag är 100 g per 100 kg häst, precis som med sojan.. du BÖR fördela det jämnt över måltiderna men det finns många som ger allt vetekli vid en utfodring* och dom hästarna mår bara fint..

*det är för de på jobbet som inte vill att stallpersonalen ska ge det fodret, så hästens måltider kan se lite skumma ut:
morgon: 1 kg krafft
Lunch: ½ kg havre
EM: 1 kg havre, ½ kg vetekli

komihåg att blöta kliet bara :)

Om jag nu minns rätt så ska stoet få 400gr betfor, 300gr havrekross, 300gr kornkross, 400gr lucern pellets, 400gr nya groov, mineraler och vitlök! Lucernet ska de sen dra ner på först. Ska ju dit igen nästa vecka/helg och kolla hur det går. Troligtvis kommer mitt sto inte behöva kraftfoder alls såhär i början av betet, trots diande fölunge (snart två månader) och dräktighet. Men hon lär ju behöva det i slutet!

Fölen ska vi tilläggsfodra i nån slags creep feeder under sommaren.

*Svarar alla här*

Tack för alla svar! :)
Och tack för måttet på maxgivan kli - då vet jag ännu lite mer...

:bow: Cathrine

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 907
Senast: Roheryn
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 340
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Behöver egentligen bara skriva av mig lite... Att det ska vara så svårt att hitta rätt stall som inhyrning. Skriver ”rätt”, för många...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
11 665
Senast: svea
·
Foder & Strö Efter att ha fått analyssvaren på årets grovfoder satte jag igång och räknade foderstater. Då kvoterna är lägre än jag haft förr behöver...
Svar
15
· Visningar
3 039
Senast: Kodiak
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama