Tilläggsregistrering - hur lång tid tar det?

fejko

Trådstartare
Är det någon som fått tillbaka sitt pass? Nu börjar ju tävlingssäsongen snart...
 
Är det någon som fått tillbaka sitt pass? Nu börjar ju tävlingssäsongen snart...
Därför skulle du tagit kopia på passet o bett id kontrollanten signera :) hur lång tid beror på vilket avelsförbund, swb 4-5 veckor skriver dom (mer nu när alla nyss skickst in) Hästavelsförbundet 2-3 månader.
 
Lätt att vara efterklok, när jag skickade in passet var både jag och hästen halta.
 
Jösses! O_o
Hade precis samma fundering men avvaktar nog att skicka in passet lite då.. Visste heller inte att man kunde få en kopia stämplat.
 
För en månad sedan var det 10 veckor hos SWB, vet inte om det har gått upp eller ner sedan dess...

Edit: såg att det var uppdaterat i början på veckan så gäller nog samma nu ca.
 
puuuh! Jag är "glad" att jag skickade in mitt redan i juni nån gång, så tidigt var det inte så mycket kö utan det gick på ett par veckor (ca 4).
 
Förlåt för att jag bryter tråden men... Måste någon stämpla kopian på passet alltså? Vad händer om man inte har skickat in passet än? Har nyss köpt en import men han kom till Sverige Maj 2015 tror jag, fd. ägare ville inte skicka in passet eftersom hon skulle sälja hästen. :) Har för övrigt en Connemara om det spelar någon roll.
 
Förlåt för att jag bryter tråden men... Måste någon stämpla kopian på passet alltså? Vad händer om man inte har skickat in passet än? Har nyss köpt en import men han kom till Sverige Maj 2015 tror jag, fd. ägare ville inte skicka in passet eftersom hon skulle sälja hästen. :) Har för övrigt en Connemara om det spelar någon roll.

Det verkar inte hända så mycket, eller det är iaf högst oklart vad som händer. Antagligen blir man bara ålagd att fixa det pronto.

Kopian måste endera signeras av ID-kontrollant som intygar att den stämmer med passet, eller av två myndiga, ojäviga personer. Så det är rätt lätt ordna.

Jag har en kompis som är ID-kontrollant så hon får stämpla. Och de flesta måste ju ändå få ut en ID-kontrollant eller veterinär för att verifiera "hästen mot passet" innan det skickas in, och då kan man fixat kopia och få det signerat i samma veva.

Jag fick ju idkontrollerat i samband med vetbes, så jag behöver bara skicka in. Men vaccinationerna behöver jag ju kopiera först, och där får ID-kontrollantvännen signera. Annars kan man ju gå över till grannarna, men ;)
 
Ja, man kan göra kopia som ID-kontrollant skriver på om man ska tävla, det enda är väl om man behöver vaccinera eller behandla med något preparat med slaktkarens medans passet är iväg kan det bli problem.
 
Ja, man kan göra kopia som ID-kontrollant skriver på om man ska tävla, det enda är väl om man behöver vaccinera eller behandla med något preparat med slaktkarens medans passet är iväg kan det bli problem.

Inga problem med vacc. De kan föras in i efterhand så bara ha kopia när det är borta och löst intyg för ev vacc. Sen när det kommer tillbaka så föra in från intyg (av vet).

Ang behandla så om man har passet kryssat att hästen ska undantas från humankonsumtion och vidimerad kopia på den sidan så kan man behandla. Annars blir det en riktigt besvärlig situation när passet är på vift :(
 
Det verkar inte hända så mycket, eller det är iaf högst oklart vad som händer. Antagligen blir man bara ålagd att fixa det pronto.

Kopian måste endera signeras av ID-kontrollant som intygar att den stämmer med passet, eller av två myndiga, ojäviga personer. Så det är rätt lätt ordna.

Jag har en kompis som är ID-kontrollant så hon får stämpla. Och de flesta måste ju ändå få ut en ID-kontrollant eller veterinär för att verifiera "hästen mot passet" innan det skickas in, och då kan man fixat kopia och få det signerat i samma veva.

Jag fick ju idkontrollerat i samband med vetbes, så jag behöver bara skicka in. Men vaccinationerna behöver jag ju kopiera först, och där får ID-kontrollantvännen signera. Annars kan man ju gå över till grannarna, men ;)
Tack för svar, min Sigge är också ID-kontrollerad redan så det är egentligen bara att skicka in. Måste hela passet kopieras? :confused::)
 
Vår ID-kontrollant som var här, sa att hon kunde vidimera kopior av passet ifall vi ville tävla innan vi får tillbaka passet.
Vi skickade in i december någon gång och det har gått säkert 8 veckor, så räknar väl att jag bör på tillbaka det i mars någon gång. :)
 
Tack för svar, min Sigge är också ID-kontrollerad redan så det är egentligen bara att skicka in. Måste hela passet kopieras? :confused::)

Vet inte. Jag tar inga chanser utan tänker kopiera rubbet. Är ju inte särskilt många sidor som är relevanta för en import utan stam liksom, så kan lika gärna kopiera alla sidor av betydelse.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu är det så att jag kommer från en familj utan hästintresse från början. Jag fick självmant säga till att jag ville börja rida, och dom...
Svar
10
· Visningar
1 157
Senast: Ananazen
·
Hemmet Blir snart tokig! Letar efter en sommarstuga att köpa. Men jättesvårt. Antingen för långt bort, för dyrt, något annat jag inte gillar...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 500
Senast: Snurrfian
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
957
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 039

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp