Tilläggsregistrering - hur lång tid tar det?

Wow.. Jag hoppas verkligen att den registrering jag gjorde på min ponny för något år sen räcker. Skickade in passet och fick en stämpel och ett nytt klistermärke med stamboksnummer samt ett ägarbevis.
Om det inte räcker ligger jag pyrt till inför tävlingssäsongen!

Nej, du kan tävla utan passet. Det är inget problem. Du behöver bara ta en vidimerad kopia på vaccsidan om du har vacc där. Men din häst är redan tilläggsreg om den fått ett svenskt stamboksnummer och går att hitta i ett svenskt register

Däremot, så precis som för föl som inte fått sitt pass än, så kan det OM man följer lagen strikt bli svårt behandla hästar med en rad medel/behandlingar. Iom att endera ska de föras in i passet, eller så ska passet "kryssas" och hästen undantas för humankonsumtion. Det går ju inte när passet ligger på en hylla hos registraturen... Vilket gör att det här är ett jäkligt ogenomtänkt sätt att administrera det hela. Sen tror jag ju det, liksom för föl, reder sig fint ute i verkligheten och veterinärerna kommer behandla ändå. Men själva grejen, att en regel gör att flera andra lagregler (inkl att passet alltid ska vara där hästen är bla bla) blir omöjliga att uppnå under flera månaders tid.

Och så de arma stackarna som sitter och registrerar pass tills ögonen blöder, det kan inte vara kul sådär ett par månader in i det och högen aldrig tar slut..
 
@Alexandra_W då kan jag vara lugn! Gjorde ingen id koll innan jag skickade in passet så började nästan tro att det var ytterligare något som behövdes. Var nån som sa till mig att passet måste vara svenskt (hon har holländskt pass fortfarande) men det stämmer nog inte. Inte sett nått om det någon annanstans.
 
@Alexandra_W då kan jag vara lugn! Gjorde ingen id koll innan jag skickade in passet så började nästan tro att det var ytterligare något som behövdes. Var nån som sa till mig att passet måste vara svenskt (hon har holländskt pass fortfarande) men det stämmer nog inte. Inte sett nått om det någon annanstans.

Nu måste de ju vara ID-kollade för tilläggsregistreringen, men passet byts inte ut nu heller. Dvs min danska t ex, hon får inget nytt svenskt pass. Utan hon får tillbaka sitt danska pass, men med just ett tillägg i, att hon är registrerad även i Sverige (i SH).
 
@Alexandra_W då kan jag vara lugn! Gjorde ingen id koll innan jag skickade in passet så började nästan tro att det var ytterligare något som behövdes. Var nån som sa till mig att passet måste vara svenskt (hon har holländskt pass fortfarande) men det stämmer nog inte. Inte sett nått om det någon annanstans.
Jag har precis fått tillbaka från shetlandsförbundet precis likadant som du säger, så det är nog rätt, han finns i stamboken nu.
 
@kol Ja, det verkar som det är rätt. Var orolig att det skulle vara något mer, i och med ID-kontroller och höga kostnader. Jag betalade inte särskilt mycket för min, och som sagt ingen ID-kontroll.. Jag bara skickade in passet till rasföreningen och en kopia på köpeavtalet, fick ett klistermärke och ett ägarbevis. Det var visserligen några år sen, jag gjorde det rätt direkt när jag köpt hästen. Ville gärna ha ett ägarbevis (vet inte riktigt varför, men det kändes bra!)
 
  • Gilla
Reactions: kol
Nu har min häst dykt upp på blup.se men utan komplett stamtavla och helt fel färg. Vanligt fenomen? :confused:

Inget pass i sikte ännu dock! (registrerat i "postlådan" 15/12).
 
Nu har min häst dykt upp på blup.se men utan komplett stamtavla och helt fel färg. Vanligt fenomen? :confused:

Inget pass i sikte ännu dock! (registrerat i "postlådan" 15/12).
Min häst har inte heller komplett stamtavla på blup. Vart hör man av sig? Är ju inte ett problem egentligen men om man skullevilja ta föl i framtiden vore det ju kul om hela stamtavlan fanns med...
 
Min häst har inte heller komplett stamtavla på blup. Vart hör man av sig? Är ju inte ett problem egentligen men om man skullevilja ta föl i framtiden vore det ju kul om hela stamtavlan fanns med...
När jag fick tillbaka passet var det en lapp med att hela stamtavlan skrivs ut senare då det spar tid att inte skriva ut hela.
 
Min häst har inte heller komplett stamtavla på blup. Vart hör man av sig? Är ju inte ett problem egentligen men om man skullevilja ta föl i framtiden vore det ju kul om hela stamtavlan fanns med...

Min nya har inte heller komplett stamtavla på blup - det bryr jag mig inte om alls. Hon finns på horsetelex så när fölköpare vill kolla ordentligare så finns allt där. Ingen av hennes tävlingsresultat finns med heller, men de finns ju i tdb
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu är det så att jag kommer från en familj utan hästintresse från början. Jag fick självmant säga till att jag ville börja rida, och dom...
Svar
10
· Visningar
1 157
Senast: Ananazen
·
Hemmet Blir snart tokig! Letar efter en sommarstuga att köpa. Men jättesvårt. Antingen för långt bort, för dyrt, något annat jag inte gillar...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 500
Senast: Snurrfian
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
957
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 039

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp