Tilläggsregistrering - hur lång tid tar det?

Min hästs pass skickades in i november. Det kom tillbaka för någon vecka sedan, dvs. efter typ 9 veckor eller så. Med svaret att han är född i Sverige....
 
Du visste alltså inte om att den var född i Sverige?

Nej. Alltså, på Blå Basens webb står det "Född 2002 i Okänd, i Okänd, Sverige". Men passet är utfärdat 2006, och det finns ingen som helst skriftlig/dokumenterad historik innan dess. Dessutom går de muntligt sagda historierna (om tiden 2002-6) milt sagt isär, och den har ett tydligt irländskt klingande namn.
 
Varför skickades det in då? :confused:

Svenskt pass = redan registrerad i Sverige, oavsett var den är född. Då behöver man inte göra något :)

Aha, tack för info, 10 veckor senare.... :rofl:
Nej, men var inte säker på att det som stod på BB verkligen var sant. För annars om jag visste att det som stod på BB (Född 2002 hos Okänd, i Okänd, Sverige) stämde + svenskt pass hade jag inte skickat in det...
 
Aha, tack för info, 10 veckor senare.... :rofl:
Nej, men var inte säker på att det som stod på BB verkligen var sant. För annars om jag visste att det som stod på BB (Född 2002 hos Okänd, i Okänd, Sverige) stämde + svenskt pass hade jag inte skickat in det...

Nåja, det är nog flera som missuppfattat, om man kollar i brevlådan på SWB ser det ut att vara en hel del fel raser och en del som ska skickas direkt i retur.

Men i framtiden kan man ju om man är osäker maila och fråga innan man skickar iväg pass eller dylikt ;)
 
Passet skulle visst skickas in inom 30 dagar från id-koll, jag som tänkt hålla lite på det tills köerna var kortare... :angel: :meh:
 
Ni som fått tillbaka era pass, har ni fått något meddelande om att de är klara innan de skickar? Eller är det först när post-avin dyker upp som man får reda på detta? :)
 
Eftersom det efter nu 12 veckor fortfarande inte varit något spår av passet så kontaktade jag SWB imorse. Svaret jag fick var följande:

"Hej Josefine,

Vi handlägger just nu de pass som kom in runt den 14/12-15.

De pass som kom in 15-16/12 står alltså näst på tur, men vi har fått in flera hundra pass de här dagarna så du får nog räkna med minst tre veckor innan passet är i brevlådan.

Tackar för ditt tålamod!"



Så just nu är alltså handläggningstiden 15 veckor och inte 10 veckor som de skriver på hemsidan. Så bli inte oroliga om det inte dykt upp ännu!
 
Eftersom det efter nu 12 veckor fortfarande inte varit något spår av passet så kontaktade jag SWB imorse. Svaret jag fick var följande:

"Hej Josefine,

Vi handlägger just nu de pass som kom in runt den 14/12-15.

De pass som kom in 15-16/12 står alltså näst på tur, men vi har fått in flera hundra pass de här dagarna så du får nog räkna med minst tre veckor innan passet är i brevlådan.

Tackar för ditt tålamod!"



Så just nu är alltså handläggningstiden 15 veckor och inte 10 veckor som de skriver på hemsidan. Så bli inte oroliga om det inte dykt upp ännu!

Jag lider verkligen med organisationerna som drunknar i ansökningar. SH jobbar enligt sin hemsida med de tilläggaregistreringsärenden som kom in/blev kompletta 21/12-15.

Man kan ju tycka att de borde fått mer hjälp registraturerna. Inte minst eftersom det om man ska följa alla lagar blir ett elände att behandla hästar med en lång rad veterinärmedicinska prep under den tid passet är på vift.
 
Wow.. Jag hoppas verkligen att den registrering jag gjorde på min ponny för något år sen räcker. Skickade in passet och fick en stämpel och ett nytt klistermärke med stamboksnummer samt ett ägarbevis.
Om det inte räcker ligger jag pyrt till inför tävlingssäsongen!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu är det så att jag kommer från en familj utan hästintresse från början. Jag fick självmant säga till att jag ville börja rida, och dom...
Svar
10
· Visningar
1 157
Senast: Ananazen
·
Hemmet Blir snart tokig! Letar efter en sommarstuga att köpa. Men jättesvårt. Antingen för långt bort, för dyrt, något annat jag inte gillar...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 500
Senast: Snurrfian
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
957
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 039

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCII
  • Vad läser du just nu?
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp