Till hoppryttare på hög nivå!

Moreeeno

Trådstartare
Hej!
Det är så att jag ska skaffa nya benskydd till min ponny.
Eftersom han hoppar högt och anstränger benen mycket så vill jag verkligen ha de bästa!
Undrar därför lite vad ni använder för skydd? :)

Jag funderar på carbon gel men jag vet inte om de är värda priset...

Sv: Till hoppryttare på hög nivå!

Jag har Veredus Carbon Gel runt om, absolut värda priset då de sitter som handen i handsken på de flesta hästarna. Använder bara senskydden för tillfället med lindade bakben, funkar bäst så.

Dock lite knepiga i storleken, S går inte runt och är väldigt korta och M är i längsta laget, men köpte M fram och bak ;)

Är det inte bättre med damasker om du ska ha något som ger stöd om du inte vill linda benen?

Vill man ha de bästa så säger jag som Pommery;
Veredus carbon gel. De har jag och de är superbra. Hållbara, ger inget skav och lätta att hålla rena.

Låter som att carbon gel är superbra!
Tror det blir sådana!
Men jag funderar lite över storleken...
Han en D ponny med smala ben...

Aha okej. Jag har inte testat skydden på en häst under 170, dock har båda hästarna väldigt nätta ben. Jag har M fram och L bak. Du kan kanske fråga någon om du får testa deras?

ett tips när du provar skydd är att ha plastfolie runt benet så håller dom sig rena:D

Mina tämligen ädla D-ponnyer har S i sina Carbon Gel, både på fram- och bakben. Min ädla storhäst har M i sina, runtom.

Är inte så impad över carbon gel skydden; på det ena bakskyddet har remmarna gått tvärt av och dom var inte så gamla. Dom har legat i uppvärmd sadelkammare då dom inte använts och när jag tog dom ena dagen och skulle sätta dom på benen så gick remmarna av där hålen är - bara att slänga eländet. Dom andra paren har dock hållit så måste vara något tillverkningsfel men jag köper inte dom skydden igen.

Jag vet inte vad du menar med hög nivå, men rider 140 så borde väl vara beviljad att svara... :)
Jag har Carbon Gel och Prestiges nyaste, och jag tycker väl att bägge är lika bra, Prestiges är snäppet snyggare enligt mig!
Jag har endast senskydd för slag vid hoppning, inga av skydden som finns idag ger något betydande stöd vid hoppning.

Hoppas att jag var till någon hjälp! :)

Diana

Anledningen till att jag vill köpa nya skydd är för att min ponny i år ska börja tävla större klasser, så jag vill att han ska ha så bra utrustning som han kan få.
Med Carbon gel tänkte jag att eftersom att de verkar sitta väldigt bra på hästen så är dem ju inte i vägen alls samtidigt som de skyddar :)
Jag ska kolla in prestiges skydd också :)
Tack för alla tipps! :)

Jag gillar inte heller Carbon Gel, tycker det är få ben de verkligen sitter bra på, ffa framskydden. Oftast är strl M för korta på längden men lagom i "omfång" och strl L lagom i längd men alldeles för vida och för långa remmar. Sen gillar jag inte heller de smala remmarna, jag vill ha breda som dels fördelar trycket bättre och dels faktiskt skyddar lite vid strykningar.
Jag använder bara Eskadron fram sedan en tid tillbaka, bakskydden varierar.

Jo jag funderade lite på eskadron ett tag, men jag tycker inte om kardborrband! x)
Men jag håller helt med dig om att trycket blir dåligt när remmarna är smala...

Min kompis har en d-ponny på ca 144 cm. Hon har strl S fram och M(?) bak. Hennes häst är ganska medelgrov. Hon spänner på yttersta hålet fram.

Jag köpte S fram o bak men ska pröva M bak nu för de sitter på yttersta hålet på S..

Något OT

Men hur kommer det sig att du behöver längre omfång på skydden nu? Brukar det inte vara tvärtom att resoren töjer sig något?

Om hästen har blivit tjockare om benen tycker jag att du ska ta itu med det problemet först, än att köpa större skydd. :)

Liknande trådar

Hundträning Hej alla! Jag skulle vilja börja träna uppletande och nosework eller specialsök (röd Kong) med min hund och har ett par funderingar som...
Svar
16
· Visningar
964
Senast: Kakis
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 817
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 724
Senast: mamman
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 778
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar