Till er som vet mkt om Rottweiler!

E

Extasia_ox

Jag funderar redan nu på framtida hund.
Har nu kommit in på Rottweiler men söker då en hund som inte är så stor och med atletisk kropp. Alltså inte en för stor och tung hund utan en mindre lättare typ av Rottis.
Vet ni en bra kennel som har bra hundar?
Vill gärna ha till träning av lydnad och även agility som jag tycker är jätte kul :D
Vill inte ha som mål att få en typisk BruksHund utan en allsidig hund som passar till olika saker och en hund att ha roligt med.
Vill alltså ha en hund att prova mig fram med och testa mycket olika saker. Se vad vi båda gillar.
Jag hoppar varje dag fram och tillbaka på vad för hund jag skulle kunna tänkas ha. Men just nu så känns det mer åt Rottis hållet.
Tycker det är en otroligt snygg hund och väldigt trevlig. Jag har just nu en labrador (med lite Rottis i) som jag tränar agility med och hon tycker det är jätte roligt.
Jag har aldrig gått lydnadskurs med henne men hon är otroligt lydig och lyssnar väldigt bra. Alla säger att jag har gjort ett väldigt bra jobb med henne och det är väldigt kul att höra.
Eftersom hennes kullsyskon (utav dom jag träffat) är riktiga vildingar och ena riktiga bushundar, medans min hund kan bli riktigt tokig hon med men vet att jag bestämmer.
Jobbar just nu på hunddagis, så är mkt erfaren med olika hundar och olika tränings metoder, problemlösningar mm.

Låter jag som jag skulle passa med en Rottis.
Vill ha tips och veta vad folk tycker om denna hundras, erfarenheter osv.
Hoppas det inte låter alldeles för konstigt det jag skrev men hoppas alla förstår vad jag menar.
Vill gärna veta vad det är för hund jag köper och vad den har för anlag och kan tänkas få för egenskaper

Tack på förhand :D
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Till er som vet mkt om Rottweiler!

Hejsan!

Tänkte att jag får väl ta och svara när ingen annan gör det. :bump:

Vi har just nu vår första rottis (har dock tidigare bara bra erfarenheter av denna ras då jag bara har stött på trevliga). Vår rottis är dryga året och en mycket trevlig herre och mycket allsidig. Och han ÄLSKAR att arbeta!!

Rottisen är ju en ganska skarp ras, det ska man självklart vara medveten om, men i vår familj fungerar Dusty som en alldeles ypperlig familjehund (även om han har fått en tråkig start i livet, vi fick inte honom förrän han var 8 månader..) och vi trivs mycket bra tillsammans med honom. dessutom är han och katten absolut bästa kompisar, vilket är jättekul!! :love:

Tror nog att det är en hund som passar dig eftersom du verkar hundvan, vilket man bör vara med denna ras.

Lycka till, hör av dig när du bestämt dig. Dock vet jag inte någon bra uppfödare, eller var i Sverige bor du förresten?

/Fanny.
 
Sv: Till er som vet mkt om Rottweiler!

haha, såg nu var du bodde, men där vet jag ingen uppfödare. Vet dock en kvinna här nere i Skåne, där Dusty kommer ifrån.

Kram Fanny.
 
Sv: Till er som vet mkt om Rottweiler!

åh tack så mkt :D fast jag ska inte skaffa hund just nu.. men tänkte inför framtiden. Är skönt om man är vet lite om vart man ska titta efter hund oså. så kan man ju alltid prata med uppfödare och hålla sig updaterad :D är så glad för ditt svar!
Lycka till med din hund!
 
Sv: Till er som vet mkt om Rottweiler!

Hej!
De är kul att läsa att folk vill skaffa sig rottis, men man måste verkligen tänka efter när man gör det, de är ingen hund som man släpar med och folk accepterar dom hur som helst.
Min tik är 11 månader nu och har verkligen börjat prova vad hon får göra och inte göra, så egentligen spelar det ingen roll hur mycket erfarenhet man har, man måste ha den TIDEN att lägga ner på en rottweiler, stimulera dom både fysiskt o psykiskt.
Rottweiler är ju en brukshund och gillar att få jobba, så man ska nog gilla att vara i skogen och inte vara stadsbo...

Gå in på www.rottweilerklubben.se där kan du kolla efter vilka som har valpar och sen kan du maila/ringa och fråga om hur de är att ha en rottis....

Mvh
Sandra & Crossway´s Simona:idea:
 
Sv: Till er som vet mkt om Rottweiler!

jag bor på landet och vi har stall på gården :) det låter som jag försöker annonsera mig själv :) hehe* men vill då gärna att folk skriver vad dom tycker. Jag vet egentligen inte så mkt om själva rasen. Men det visste jag inte om labradoren heller när vi köpte den, eller briarden som vi också har. Jag vill verkligen ha en hund att jobba med. Jag tror inte att man behöver vara speciellet påläst om en viss hundras utan att man ska veta hur man uppfostrar en hund. Man skall ha det i fingrarna! Och att man ska ha varit med om mycket som har med hundar att göra. Just nu har jag all tid i världen :D fast samtidigt vill jag inte ha en hund alldeles just nu heller. Utan hellre vänta lite och se vad det är för hund jag verkligen vill ha. Jag älskar att vara ute i skog och samtidigt vara ute och träna och lära hunden nya saker. Jag är ingen tävlingsmänniska men det kan man ju alltid ändra på ;)
 
Sv: Till er som vet mkt om Rottweiler!

DSC00921.jpg


Härliga hundar är dom i rätt händer. Det krävs en hel del av föraren i alla avseenden. Får man en bra rottis så är sällan de skapar nåt större problem åt en men kan vara krävande o lite bångstyriga men det är nåt man får leva med när man har rottweiler. De är inte alls så föriga som Schäfer o malle ex. Det tragiska är att det avlas extremt mycket på klent matrial i dag och stora Rottisar vilket är tragiskt för det för med sig massa strul som led fel o.s.v.

Men det är bara hoppas du får en lika trevlig som jag själv har för då har du en liv kamrat sen!
 
Sv: Till er som vet mkt om Rottweiler!

DSC00921.jpg


Härliga hundar är dom i rätt händer. Det krävs en hel del av föraren i alla avseenden. Får man en bra rottis så är sällan de skapar nåt större problem åt en men kan vara krävande o lite bångstyriga men det är nåt man får leva med när man har rottweiler. De är inte alls så föriga som Schäfer o malle ex. Det tragiska är att det avlas extremt mycket på klent matrial i dag och stora Rottisar vilket är tragiskt för det för med sig massa strul som led fel o.s.v.

Men det är bara hoppas du får en lika trevlig som jag själv har för då har du en liv kamrat sen!

Du har väldigt rätt i de du skriver:smirk:
 

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 081
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 650
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2
Svar
25
· Visningar
1 175
Senast: linnsan
·
Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 698
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp