Till er som har erfarenhet av avel

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare cala
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 913

cala

Trådstartare
Några frågor jag är nyfiken på.

1. Hur vanligt är det att man måste ombetäcka alltså att det inte tar sig första gången ?

2. Om modern har haft lätt att bli betäckt, är det något som oftast följer med till "dottern" ?

3. Efter konstaterad dräktighet (ultraljud dygn 17) bör de kanske inte ridas så mycket eller hur gör ni ??? Iså fall hur länge låter ni de ta det lungt.

Detta gäller normal betäckning

Tacksam för svar

Sv: Till er som har erfarenhet av avel

Jag kan ju bara göra en bedömning efter de erfarenheter jag haft efter att ha avlat på 4 ston.

1 Varmblodstravare: Tog direkt på fri betäckning. Tog två ungar efter henne.
2 Sv.Halvblod (heter ju Sv varmblodig ridhäst numer;)): Tog direkt, 2 ungar på henne med.
3 Nordsvensk brukshäst: Ett evinnerligt krångel...spruta för att stoppa brunst då ägget var borta...spruta för att sätta igång o.s.v. 1 unge efter henne...
4 Korsning, troligen vbl-travarinslag: Tog inte förrän hon gick på Hippotrim...3 återbesök hos hingsten innan hon blev dräktig. 1 unge efter henne.

Skulle man göra en bedömning utifrån mina erfarenheter så är man uppe i 50% men det tror jag inte stämmer utan är en tillfällighet. Nordsvenskens unge är i avel idag och hon har, liksom sin mor, lite knepigt att bli dräktig. Dock så blir det lättare om betäckning sker efter att första ungen fötts och sen håller igång det år efter år. Ett år utan unge och man får behandla om igen...

Senast ändrad:

Om det tar sig på första eller inte beror på så många olika faktorer och långt ifrån bara på stoet. Visst det finns krångel ston som man får jobba mycket med det gör det. Men det beror ju också på hingsten. Hur bra kvalitet han har på sina spermier. Även hur bra man kan träffa rätt i tiden för stoets ägglossning har ju betydelse. Här har ju det också betydelse om det är hingst som betäcker naturligt eller på semin. Semin hingstarna tappas ju bara vissa dagar medans vissa hingstar på naturligt betäcker alla veckans dagar.

Det är så olika från sto till sto.. Men det jag kan rek är att ta ett backprov, för att se så hon inte står med något skit. Skulle hon då göra det så behandlas hon under tiden hon semineras och till sist sköljer de henne. Det brukar bli ett lyckat resultat till slut..
Detta är av egen erfarenhet på mitt sto som varit infekterad varje gång men blir dräktig lätt då vi gör så här:)..

Det är så olika från sto till sto.. Men det jag kan rek är att ta ett backprov, för att se så hon inte står med något skit. Skulle hon då göra det så behandlas hon under tiden hon semineras och till sist sköljer de henne. Det brukar bli ett lyckat resultat till slut..
Detta är av egen erfarenhet på mitt sto som varit infekterad varje gång men blir dräktig lätt då vi gör så här:)..
Bakt-prov är väl kanske bättre... :idea:;)

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
902
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 894
Senast: Twihard
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 770
Senast: Gabby_Ossi
·
Kropp & Själ Jag ska börja med att nämna att detta är under utredning via läkare, så facit lär komma framöver. Men innan det är klart vill jag ändå...
2
Svar
26
· Visningar
2 121
Senast: Scata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka