Till en isisnovis...

the_connemara

Trådstartare
Hur får man hästen att tölta?

Testat att söka men ja, det gav lite för många svar (jag är kass på att söka ja...).

Är en rätt van ryttare annars men har aldrig ridit islandshäst och i vår ska vi nog på turridning. Man måste ju fråga i tid :D

Sv: Till en isisnovis...

det är lite olika från häst till häst... men oftast så samlar man dom och har lite högre händer så man får upp huvudet lite på dom. Dom kommer att berätta på turridning hur ni ska göra... /Lina

Jo det gör de säkert men jag är nyfiken :D Vilken gångart börjar man tölta i förresten? Och vilken gångart blir det om man vill sluta, hur slutar man? :crazy: Tänk om jag inte kan stanna :D

Olika från häst till häst, men töt är en samlad gångart...

På turridning blir det mer "åka" häst, men annars samlar man först upp hästen i skritt och släpper sedan fram den i tölt, med mycket samling (helst, det är inte alltid så lätt:p ).
Men det där med händerna och hästens huvud vet jag inte om jag är beredd att hålla med om:cool:
Även i tölten ska hästen gå i en avslappnad form som inte är så hög, även om det kanske inte är fullt lika låg som formen i skritt, trav och galopp. Det är inte var hästens huvud eller tygeln som bestämmer tempo och gångart.

Bevis på att dem inte behöver tölta med huvudeti vädret:
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_17/04940000-04949999/640x480/4942026.jpg?0

Den formen är ändå ganska hög, en mer "tävlingsform", rider jag honom bara hemma rider jag honom gärna i en lägre form...

Jo det gör de säkert men jag är nyfiken :D Vilken gångart börjar man tölta i förresten? Och vilken gångart blir det om man vill sluta, hur slutar man? :crazy: Tänk om jag inte kan stanna :D

Missade det i mitt förra inlägg så jag svara på det nu...:D

Övergångar man kan göra (ej med pass inräknat):
skritt - tölt/ tölt - skritt
tölt - trav (Man kan rida övergång trav - tölt, men man undviker oftast det för att underlätta för både sig själv och hästen, det blir ganska mycket slita och dra och lätt att blanda ihop gångarterna...)
trav - galopp/ galopp - trav
galopp - tölt/ tölt - galopp
skritt- galopp (Även galopp - skritt fungerar, men det blir lät besvärligt och några steg t.ex tölt emellan)

Man kan givetvis göra alla övergångar, men det här är dem som egetligen är enklast och vanligast.

Stanna gör man ju som på en vanlig häst eller ponny, med säte osv.

Hmm... Jaja, det löser sig väl. Vanlig ridning verkar så enkelt helt plötsligt, det finns liksom galoppfattning, och man klämmer lite med skänklarna för att trava, plätt lätt att förklara för en nybörjare första gången. När får man förresten börja tölta om man är nybörjare och börjar rida islandshäst direkt? Och vad säger ridläraren åt en att göra då?

Typ den jag killen har hemma som åker runt lite på mammas häst då och då, trav var ju bara "håll i manen, smacka lite och driv med benen och res dig upp när hon börjat trava". Galopp (som ska testas nästa gång) blir ju "håll i manen och ta fram ena skänkeln och bak andra (hon fattar mkt lätt för ytterskänkeln) och stå upp". Om jag skulle bett honom tölta då? Eller är tölt typ att likställa med skänkelvikning, man måste ha mer koll på sits o hjälper? Hur skulle ni då bett mig tölta (som ju kan rida sidvärts osv)?

när du ska rida på turridning så kommer du att göra övergången från skritt till tölt. Men som Brandybrus skrev behöver inte hästen gå med nästan i vädret... /Lina

Missade det i mitt förra inlägg så jag svara på det nu...:D

Övergångar man kan göra (ej med pass inräknat):
skritt - tölt/ tölt - skritt
tölt - trav (Man kan rida övergång trav - tölt, men man undviker oftast det för att underlätta för både sig själv och hästen, det blir ganska mycket slita och dra och lätt att blanda ihop gångarterna...)
trav - galopp/ galopp - trav
galopp - tölt/ tölt - galopp
skritt- galopp (Även galopp - skritt fungerar, men det blir lät besvärligt och några steg t.ex tölt emellan)

Man kan givetvis göra alla övergångar, men det här är dem som egetligen är enklast och vanligast.

Stanna gör man ju som på en vanlig häst eller ponny, med säte osv.

Men jag tänkte nog mest att jag bryter av för innertygeln i galoppen och att travare kan vara lärda att springa fortare om man tar i tygeln. Förlåt, jag är helt insnöad :o

Men eftersom du skrev trav-galopp/galopp-trav, antar jag att du tog med alla eller glömde du bara trav-skritt/skritt-trav? *hoppas den är lätt*

Intressant med galopp-skritt och töltstegen :idea:

när du ska rida på turridning så kommer du att göra övergången från skritt till tölt. Men som Brandybrus skrev behöver inte hästen gå med nästan i vädret... /Lina

Oki! Jag som gillar att göra allt i/från skritt, då hinner man tänka och sitta still :D

Hmm... Jaja, det löser sig väl. Vanlig ridning verkar så enkelt helt plötsligt, det finns liksom galoppfattning, och man klämmer lite med skänklarna för att trava, plätt lätt att förklara för en nybörjare första gången. När får man förresten börja tölta om man är nybörjare och börjar rida islandshäst direkt? Och vad säger ridläraren åt en att göra då?

Typ den jag killen har hemma som åker runt lite på mammas häst då och då, trav var ju bara "håll i manen, smacka lite och driv med benen och res dig upp när hon börjat trava". Galopp (som ska testas nästa gång) blir ju "håll i manen och ta fram ena skänkeln och bak andra (hon fattar mkt lätt för ytterskänkeln) och stå upp". Om jag skulle bett honom tölta då? Eller är tölt typ att likställa med skänkelvikning, man måste ha mer koll på sits o hjälper? Hur skulle ni då bett mig tölta (som ju kan rida sidvärts osv)?

Nu ä ju inte jag någon ridlärare:p
Men för att kunna få en "bra" tölt, dvs att den är ren i takte osv. behövs en hel del känsla hos ryttaren (för att kunna o det är rent osv ) och lite mer rutin. Men rutin får man ju inte utan att öva, och inte känsl heller...

Dem gånger jag har haft med totalt oerfarna som ska rida, blir det mäst till att säga, "håll i tyglarna och driv". Min häst är ganska "lätt tölta", dvs att han går i "tölt" (inte alltid ren i takten om man inte rider) bara man gör på ett ungefär så. rör på fingrarna och driv helt enkelt. Och dem gångerna som jag har haft med mig någon som bara ska prova, skippar vi traven. Han har en STOR trav, så människan skulle inte sitta kvar:p

Turhästar brukar också vara ganska "lätt töltade":)

Oki! Nu kom jag på en ny intressant tråd (iaf för mig som är isisnovis :D )

Tack för alla vänliga svar!

(svara gärna på kommande tråd oxå ;) )

det är lite olika från häst till häst... men oftast så samlar man dom och har lite högre händer så man får upp huvudet lite på dom. Dom kommer att berätta på turridning hur ni ska göra... /Lina
Usch usch!! vad är det för förklaring!? "högre hand och få upp huvudet" då har du klart missat samlingen, i de läget får du en häst som svankar med ryggen och tappar bakdelen..

Usch usch!! vad är det för förklaring!? "högre hand och få upp huvudet" då har du klart missat samlingen, i de läget får du en häst som svankar med ryggen och tappar bakdelen..

Tyvärr är det nog en allt för vanlig "töltfattning" på turridning.

Jag bad "mina ryttare" att korta upp tyglarna så de hade kontakt med munnen men inte höja handen. Dock var det många som varit någon annanstans och ridit tidigare som skulle "privatundervisa" sina totalt nybörjarvänner och då sa de ofta "Du lutar dig tillbaka och höjer händerna". "Stopp!" skrek jag då :p :cool:

Tyvärr är det nog en allt för vanlig "töltfattning" på turridning.

Jag bad "mina ryttare" att korta upp tyglarna så de hade kontakt med munnen men inte höja handen. Dock var det många som varit någon annanstans och ridit tidigare som skulle "privatundervisa" sina totalt nybörjarvänner och då sa de ofta "Du lutar dig tillbaka och höjer händerna". "Stopp!" skrek jag då :p :cool:

Ja fy.. inte undra på att hästarna blir helt döva på alla sätt o vis.. usch usch..

Ja, jag fattar, men tyvärr håller jag med Bison, många av turridningshästarna grisepassar endast med ovana ryttare.

På sista stället jag arbetade med turridning (det som också gjorde att jag aldrig mer kommer att arbeta med turridning) hade de en hel del utpräglade grisepassare. De som töltade rent var ofta de som var lite mer framåt och känsligare så dem fick man ändå sätta vana ryttare på.

Har du varit på turridning på det senaste? Jag har varit på turridning med vänner två gånger de senaste åren, båda gångerna fick jag passataktiga hästar som de tyckte att "eftersom jag ridit islandshäst innnan kunde jag ju mjuka upp dem lite" :cool:

Dock har jag en kompis som har turridning i mindre skala och som har väldigt trevliga hästar, så man ska inte dra alla över en kam.

Men jag tänkte nog mest att jag bryter av för innertygeln i galoppen och att travare kan vara lärda att springa fortare om man tar i tygeln. Förlåt, jag är helt insnöad :o

Men eftersom du skrev trav-galopp/galopp-trav, antar jag att du tog med alla eller glömde du bara trav-skritt/skritt-trav? *hoppas den är lätt*

Intressant med galopp-skritt och töltstegen :idea:

Oj, den övergången glömde jag:o

Givetvis kan man göra övergång skritt - trav/ trav - skritt

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
731
Senast: Squie
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 717
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 883
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar