Till en isisnovis...

Sv: Till en isisnovis...

Ja, jag fattar, men tyvärr håller jag med Bison, många av turridningshästarna grisepassar endast med ovana ryttare.

På sista stället jag arbetade med turridning (det som också gjorde att jag aldrig mer kommer att arbeta med turridning) hade de en hel del utpräglade grisepassare. De som töltade rent var ofta de som var lite mer framåt och känsligare så dem fick man ändå sätta vana ryttare på.

Har du varit på turridning på det senaste? Jag har varit på turridning med vänner två gånger de senaste åren, båda gångerna fick jag passataktiga hästar som de tyckte att "eftersom jag ridit islandshäst innnan kunde jag ju mjuka upp dem lite" :cool:

Dock har jag en kompis som har turridning i mindre skala och som har väldigt trevliga hästar, så man ska inte dra alla över en kam.

Jo, det håller jag också med om, tyvärr:crazy:

Har alldrig ridit turridnin, i så fall har jag följt med för att hjälpa till eller så, och då blir det ofta min egna häst:p

*kl*

Tack fär ännu mer svar :) Men man "får" väl rida dem som vanligt på marken i vanliga gångarter eller? Är inget stor fan av att "åka" häst utan vill att de ska jobba ngrlunda rätt när jag sitter på. Den tanken kommer väl dessutom vara ännu mer överliggande när det är sådana små (!) man sitter på, kommer känna mig jättestor :D

Senast ändrad:

*kl*

Tack fär ännu mer svar :) Men man "får" väl rida dem som vanligt på marken i vanliga gångarter eller? Är inget stor fan av att "åka" häst utan vill att de ska jobba ngrlunda rätt när jag sitter på. Den tanken kommer väl dessutom vara ännu mer överliggande när det är sådana små (!) man sitter på, kommer känna mig jättestor :D

får?:confused:

Man SKA RIDA precis som på vilken annan häst som helst,
ni kommer förmodligen att rida i alla tre gångarterna men antagligen blir det mest skritt, tölt och galopp.

Flygande pass rids överhuvudtaget sällan och ALDRIG på turridning.

På turridning så är det, trist nog, mest "åka" som gäller,
man rider för det mesta på led.

Men du kan ju försöka jobba igenom den ändå, men det brukar vara svårt då en del dels är avtrubbade, styva, stela och grisepassar.

Funkar bra för den som aldrig ridit innan, men kan kännas trist om man kan rida.

Islänningar finns ändå upp till D-ponny size och ibland större till å med, men känns inte alltid så små att sitta på.

Det är ofta VÄLDIGT mycket häst att rida
- man ska inte luras av ponnymåttet.

En del, som tex min egen, har väldigt stora steg och både skritten, traven och galoppen kan jämföras med ett halvblod.

Jag höll på att åka i backen första gången hon travade och jag förväntade mig små trippsteg.. :rofl:

Hoppas du får kul och att du gillar "våra" små ulltussar :love:

Tja, det är låg fallhöjd i alla fall:cool: Men det där med små skulle jag nog skippat. De är ofta så mycket mer häst än de ser ut till att vara. Jag hade en duktig och erfaren d-ponnyryttare hemma som skulle prova min maxade b-islandshäst. Hon satt upp och gjorde något hästen inte gillade, så ouuuppps där stegrade hon:eek: Ryttaren blev helt chockad, hon hade stått och klankat ner på min Lilla ponny:cool:

Men med det är det ju inte så att alla hästar är så, men många har mkt egna viljor!

får?:confused:

Man SKA RIDA precis som på vilken annan häst som helst,
ni kommer förmodligen att rida i alla tre gångarterna men antagligen blir det mest skritt, tölt och galopp.

På turridning så är det, trist nog, mest "åka" som gäller,
man rider för det mesta på led.

Men du kan ju försöka jobba igenom den ändå, men det brukar vara svårt då en del dels är avtrubbade, styva, stela och grisepassar.

Ja alltså, tror jag menade ngt i stil med att går den sådär konstigt (typ tölt eller grisepass, vad det nu är?) så vet jag ju inte riktigt vad jag ska göra för att den ska gå i ngn "vanlig" gångart. Travar den bara på så är det ju som att rida en vanlig häst antar jag. Det gör ju mig inget alls om den går i vanliga gångarter så gott som hela passet utom om man ska testa en liten bit i tölt eller ngt som de säger till en men då vill jag ju hellst kunna behålla den i vanliga gångarter och inte få den att göra ngt annat bara pga att jag ger hjälper som betyder ngt annat jag inte känner till. Typ :D

Flummigt värre blev det... :o

Usch usch!! vad är det för förklaring!? "högre hand och få upp huvudet" då har du klart missat samlingen, i de läget får du en häst som svankar med ryggen och tappar bakdelen..

Så gjorde jag på träningen idag ju, med Prins ;)
Och ja, resultatet talade ju för sig självt:love::love::love:

Haha, jag blev rätt paff "har jag skrivit en sådan här tråd?" och fick fundera lite :D

Kan ju säga att turridningen gick kanon, fast det var ju ett tag sedan nu ;) Jag fick rida hennes tävlingshäst :D Hon var svår att få i tölt, travade helst. Dvs en killkompis som följde med kände sig mkt duktigare än mig för hans häst töltade hela tiden (eller grisepassade eller vad den nu gjorde, travade iaf inte ;) ) medan jag fick kämpa mig blå för att hitta knapparna men det bjuder jag på :D

Först red vi i en paddock så alla (hade rejäla nybörjare med oss) kunde stanna o styra o tölta. Det var skitsvårt ju! Först kände jag inte ens skillnad, ledaren fick va på mig ett helt varv innan hästen töltade och sedan fick hon säga till flera gånger när stoet travade och när hon töltade innan jag visste hur det skulle kännas :eek: Kommandot för deras hästar var typ halvhalt, sitta till o hålla om med knäna. De lättöltade vet jag inte ens om det satte igång i annat än tölt, min travade glatt så fort jag tappade min sits minsta lilla!

Sedan red vi en runda ute o alla hästarna var mkt pigga o glada. Stoet var mkt lättare att få i tölt ute men jag fick driva rätt mkt o sitta ordentligt för att få lite snabbare fart (typ längre steglängd antar jag ;) ) utan att det blev trav trots att hon var väldigt pigg o glad. Hon var väldigt mjuk i munnen o lätt att böja o flytta lite när jag kom på hur jag skulle göra, benen hängde ju under magen kändes det som! Är van vid att rida med sitsen men inte så "utelämnat" som det blev nästan helt utan underskänklar liksom.

Alla är väldigt sugna på att gör om det i vår igen, ska bli kul!

Ang att få upp huvudet så fick jag inte alls det intrycket där. Pratade med ledaren under ritten oxå för jag red långt fram i ledet o hon sa att jag gärna fick försöka rida henne i lite lägre form i tölten men det var svårare (nyttigt för hästen fast jobbigare för den kanske? Minns inte helt) - det märkte jag :D

haha. Aja, roligt att det gick så bra;)

Man vill ju ha en äkta naturtöltare på sånna turer:banana:

Nej, jag tyckte det var jättekul att den inte bara sprang runt sådär som de andra :D Men jag fick träningsvärk så in i norden, red bara min egna treåring på helgena i den vevan så ridmusklerna var rätt obefintliga ;)

haha. jo, man får ju kämpa på sånna hästar;)

Tycker det är härligt när man är i skogen att inte behöva jobba, bara släppa tyglarna och hästen tickar på:love: Man bara njuter av stunden.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
731
Senast: Squie
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 717
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 883
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar