Till Dressyrryttare i den högre klasserna, rider ni utan hjälm, ja/nej?

A

anna_nilsson

Hej, jo jag undrar varför vissa dressyrryttare (och kanske hoppryttare) rider utan hjälm?
Har ingen aning om varför ni gör det så skulle verkligen vilja höra om varför?
Vill bara ha svar från ryttare som rider uta hjälm, tack.
Jag är ridlärare på en mindre ridskola och får ofta frågan av mina elever, "när ska vi få lära oss rida utan hjälm, som de duktiga ryttarna gör? Hjälp mig att förstå och hitta ett svar.
Tach på förhand!
 
Sv: Till Dressyrryttare i den högre klasserna, rider ni utan hjälm, ja/nej?

Det händer väl någon gång att jag syndat och ridit utan hjälm men det hör till undantagen. Tävlar i western och väljer hjälm tills jag kvalificerat hästen till högre klasser och går över till hatt då. Träning sker med hjälm på. Det handlar ibland om små marginaler och om man ligger lika med en ryttare bedömningsmässigt kan utrustning spela roll för utgången.

Jag tror ju på rak kommunikation och barnen bör ju få veta om skaderisken, att det är en regel vi alla har att följa att använda hjälm. Har för mig att Ridsportsförbundets regler säger 18 år och inom western är det 16 år. Det är inte ett led i utbildningsledet att "lära" sig rida utan hjälm utan ett val man gör och att det är en stor risk för säkerheten.
 
Sv: Till Dressyrryttare i den högre klasserna, rider ni utan hjälm, ja/nej?

Det handlar ibland om små marginaler och om man ligger lika med en ryttare bedömningsmässigt kan utrustning spela roll för utgången.

Hur menar du nu?
 
Sv: Till Dressyrryttare i den högre klasserna, rider ni utan hjälm, ja/nej?

I tävlingssammanhang ;) ... Två lika ryttare men olika utrustning så finns risken att man bedömer fördel till den som har hatt/bling mot den som har hjälm/bling.
 
Sv: Till Dressyrryttare i den högre klasserna, rider ni utan hjälm, ja/nej?