Till Dressyrryttare i den högre klasserna, rider ni utan hjälm, ja/nej?

A

anna_nilsson

Hej, jo jag undrar varför vissa dressyrryttare (och kanske hoppryttare) rider utan hjälm?
Har ingen aning om varför ni gör det så skulle verkligen vilja höra om varför?
Vill bara ha svar från ryttare som rider uta hjälm, tack.
Jag är ridlärare på en mindre ridskola och får ofta frågan av mina elever, "när ska vi få lära oss rida utan hjälm, som de duktiga ryttarna gör? Hjälp mig att förstå och hitta ett svar.
Tach på förhand!
 
Sv: Till Dressyrryttare i den högre klasserna, rider ni utan hjälm, ja/nej?

Det händer väl någon gång att jag syndat och ridit utan hjälm men det hör till undantagen. Tävlar i western och väljer hjälm tills jag kvalificerat hästen till högre klasser och går över till hatt då. Träning sker med hjälm på. Det handlar ibland om små marginaler och om man ligger lika med en ryttare bedömningsmässigt kan utrustning spela roll för utgången.

Jag tror ju på rak kommunikation och barnen bör ju få veta om skaderisken, att det är en regel vi alla har att följa att använda hjälm. Har för mig att Ridsportsförbundets regler säger 18 år och inom western är det 16 år. Det är inte ett led i utbildningsledet att "lära" sig rida utan hjälm utan ett val man gör och att det är en stor risk för säkerheten.
 
Sv: Till Dressyrryttare i den högre klasserna, rider ni utan hjälm, ja/nej?

Det handlar ibland om små marginaler och om man ligger lika med en ryttare bedömningsmässigt kan utrustning spela roll för utgången.

Hur menar du nu?
 
Sv: Till Dressyrryttare i den högre klasserna, rider ni utan hjälm, ja/nej?

I tävlingssammanhang ;) ... Två lika ryttare men olika utrustning så finns risken att man bedömer fördel till den som har hatt/bling mot den som har hjälm/bling.
 
Sv: Till Dressyrryttare i den högre klasserna, rider ni utan hjälm, ja/nej?

Dåligt, jag som alltid levt efter "säkerhet framför allt". Tycker ridsporten där det är så viktigt med säkerhet borde ha anammat det vid det här laget.
 
Sv: Till Dressyrryttare i den högre klasserna, rider ni utan hjälm, ja/nej?

Jag håller med dig där.
 
Sv: Till Dressyrryttare i den högre klasserna, rider ni utan hjälm, ja/nej?

Kl

Gammal tråd MEN jag har tänkt lite på detta med hjälm idag och att det verkar vara prestige att vara hjälmlös. Inte i stallet jag står nu, mest skogsmullar med olika raser. Men som flera inom akademisk ridkonst rider utan hjälm. Och samma inom dressyren. Jag blir förvånad när jag ser en sådan ryttare MED hjälm. Och i årets os. Visst var det ovanligt många hjälmbärare?

Håller ngt på att hända tro?
 
Sv: Till Dressyrryttare i den högre klasserna, rider ni utan hjälm, ja/nej?

En ryttare med hjälm vann ju dessutom! :bow:

Jag tror att det kommer att bli mer och mer "accepterat".
 
Sv: Till Dressyrryttare i den högre klasserna, rider ni utan hjälm, ja/nej?

KL
Jag har funderat mycket på det där med hjälm. Varför kan man inte bara ha hjämtvång på alla tävlingar? *suck* Eller i alla fall ha någon hjälmkampanj. Borde kanske gå att få nån sponsor för det. Har tyvärr ingen kunskap i hur man skulle kunna dra igång en kampanj.
 
Sv: Till Dressyrryttare i den högre klasserna, rider ni utan hjälm, ja/nej?

skulle man inte kunna bygga in en hjälm i dressyrhatten?
 
Sv: Till Dressyrryttare i den högre klasserna, rider ni utan hjälm, ja/nej?

Jag tror också att det mycket beror på att hjälmarna idag är bättre. Det finns lättviktshjälmar och hjälmar med god ventilation.

Jag jobbar som dressyrtränare/ryttare och i viss mån också problemlösare. Förut red jag ofta utan hjälm på de hästar som var lydiga och miljötränade. Som jag själv hade hand om träningen på. Det blir aldrig riskfritt med hästar. Men ibland är det mindre risk än annars.
Jag har en whiplash, svår sådan. Och jag får extrem värk av hjälm. Det blir någon liten balansförskjutning. Lättviktshjälmarna gör inte lika mkt i form av mer värk. Däremot skyddar de ju.
Jag har flera kollegor som haft samma problematik. Och då valt att helt eller delvis avstå hjälm.
Nu rider jag i stort sett alltid med hjälm. Främst för att jag inte vill att andra som inte är medvetna om riskerna, inte är lika sadelfasta eller inte kan läsa hästar och situationer så väl rider utan.
De flesta kommer aldrig lära sig göra det på ett säkert sätt.
Jag har hjälm då jag eg om jag vetat helt 100 att ingen såg mig garanterat skulle vilja vara utan.
Eg tycker jag nog att proffs som dessutom är myndiga ska få göra som de vill utan att ungdomar blint ska följa. Det är upp till tränarna att förklara att sånt kan de unga också göra om de fortf vill då de är lika gamla och har jobbat med hästar så länge.
Jag har en del unga elever som vet att jag ibland rider utan hjälm. Men de vet också att det inte är något de bör göra. Vi har gjort klart för oss skillnaden i det hela.
 
Sv: Till Dressyrryttare i den högre klasserna, rider ni utan hjälm, ja/nej?

Då får man bredda på hatten rejält. Det skulle ge ett helt annat utseende. Det hade iaf i mina ögon inte sett så elegant ut. Så frågan är hur det skulle dömas eg. Man kan ju förlora ngt litet på det. Eller vinna om det är en domare med sånt tänk.
Det är ju dock en vääääldigt konservativ sport. ;)
 
Sv: Till Dressyrryttare i den högre klasserna, rider ni utan hjälm, ja/nej?

Kl

Gammal tråd MEN jag har tänkt lite på detta med hjälm idag och att det verkar vara prestige att vara hjälmlös. Inte i stallet jag står nu, mest skogsmullar med olika raser. Men som flera inom akademisk ridkonst rider utan hjälm. Och samma inom dressyren. Jag blir förvånad när jag ser en sådan ryttare MED hjälm. Och i årets os. Visst var det ovanligt många hjälmbärare?

Håller ngt på att hända tro?

Fast jag tror att folk blir mer och mer medvetna. Ser inte samma "prestige" längre bland de som rider utan. Jag själv ser det inte som prestige alls. Nu är det väl rätt sällan som jag rider utan hjälm men tänker inte sticka under stol med att det faktiskt händer...framförallt vintertid när det är väldigt kallt för det är svårt att få in en mössa under hjälmen :angel: .

Det är lite av ett generationsskifte också. Föräldrar idag har vuxit upp med hjälm och skyddsväst och tar det med sig till barnen mer naturligt. Jag är uppvuxen med hård hjälm och resårband och mina föräldrar, ridlärare o.s.v. använde inte hjälm. Ser ju oftare min generation utan hjälm än den yngre (jag är 50 bast).
 
Sv: Till Dressyrryttare i den högre klasserna, rider ni utan hjälm, ja/nej?

Nej det känns faktiskt som så! Att prestigetänkandet försvinner och speciellt nu med tanke på hur det gick på os nu :). Fantastiskt fint :bow:.

Jag har för mig att jag läst om en ny upptäckt. Eller ny för i år iaf. Om nån kräfta (?) som bildar det hårdaste materialet och att hjälmar i framtiden kan bestå av det. Någon som är mer insatt i detta?
 
Sv: Till Dressyrryttare i den högre klasserna, rider ni utan hjälm, ja/nej?

Fränt med kräft-hjälm!

Jag har ALLTID ridit med hjälm o känner mig naken utan, men jag räknas väl inte direkt som nåt annat än medioker hobbyryttare så allt är ju som det ska. MEN... Vi flyttade förra sommarn, o här saknas belysning förutom på min ridbana, så fick köpa mig en pannlampa när mörkret kom. Den gick inte att sätta på hjälmen så jag tog beslutet att rida med bara mössa istället. Och jag kan säga adrenalinkicken var inte nådig :D Men jag vande mig, hästen o jag är trygga med varann så jag tog risken. Hellre se vart jag rider än famla i mörker o olycka sker på grund av att vi/jag inte ser nåt. Jag vägde riskerna helt enkelt. Så, att rida utan hjälm kan ju även ge en liten kick, för dom som gillar sånt. Kanske därför man gör det?

Men att som t ex Adelinde rida en sån häst som perzival utan hjälm är bara dumt, men hon kanske gillar kicken?

Ja, vad säger man till ungarna? Att rida utan hjälm är oansvarigt, när du har ansvar för dig själv väljer du själv hur korkad du vill vara.
 
Sv: Till Dressyrryttare i den högre klasserna, rider ni utan hjälm, ja/nej?

Med rätt pannlampa och lite teknik funkar det att ha på hjälmen. Jag har aldrig haft några större problem med det.
 
Sv: Till Dressyrryttare i den högre klasserna, rider ni utan hjälm, ja/nej?

27-åriga Charlotte Dujardin vann just 2 st olympiska guldmedaljer, iförd hjälm.
Det torde inte finnas så mycket mer prestigefyllda meriter inom dressyrsporten.
Så att säga: "jag rider ju Intermediere, så jag behöver inte ha hjälm", känns väldigt fnuttigt/dumt. Charlotte fick VÄLDIGT många frågor om sitt val att rida i hjälm, hon svara vänligt på dem alla.
Dessutom var Valegro den coolaste hästen på prisutdelningen, då han stod helt stilla, samt på ärevarvet då han galopperade lugnt o fint med Charlotte som hade enhandsfattning, medan silver- och bronsmedaljörerna steppade omkring lite mer okontrollerat - men i hatt...
 
Sv: Till Dressyrryttare i den högre klasserna, rider ni utan hjälm, ja/nej?

Med rätt pannlampa och lite teknik funkar det att ha på hjälmen. Jag har aldrig haft några större problem med det.

Jag försökte mig på några hemma-meck-lösningar men ingen blev bra så jag gav upp. Tiden o tålamodet räckte inte till, så jag är glad att jag överlevde vintern. Har nu en ny flashigare pannlampa med bättre "huvudlag" som jag hoppas funkar bättre. Fick av min granne i våras o har inte testat på hjälmen ännu, men jag har en känsla det skall funka. Han tyckte min förra var så ful o klarade inte av att jag kom o hälsa på honom med den :D Tack säger jag! :laugh:
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 532
Senast: Cambrie
·
L
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 238
Senast: sorbifolia
·
Hoppning Hej! I helgen ska jag tävla min första cup som går i LC. Jag har haft min nuvarande ponny i ett år och utbildat honom från att vara fel...
Svar
1
· Visningar
1 940
Senast: tuaphua
·
Träning Hej! Jag köpte i mars -18, min första häst. En riktig rallyräka som jag främst tänkt tävla hoppning men även dressyr med. Han står nu på...
2
Svar
22
· Visningar
3 593
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp