Status
Stängd för vidare inlägg.

Jen80

Trådstartare
Någon som vet något om den medicinen?
Resultat av behandlingen? Hur många behandlingar gjordes? (Försäkringsbolaget är MYCKET tveksamma till att ersätta, j*ligt dyrt!)

Den är inte använd så mycket vad jag vet, och alla jag har frågat som jag Vet är kunniga på hästar säger att de inte hört talas om den...:crazy:...skrik till om någon vet något om den är ni snälla.

Min vackra fux behandlades med det igår (mot spatt). Vet att det finns solskenshistorier kring den, men även de som inte reagerat öht på det...
 
Japp, jag har några bekanta som använt det preparatet på sina spatthästar. Har ännu inte hört någon häst med annan diagnos än spatt behandlas med Tildren.

Hur som helst så har dessa hästar fått en eller ett par behandlingar där jag har för mig att hästarna fick Tildrenett som dropp och så skulle preparatet hitta vägen själv till det inflammerade området.

Samtliga dessa hästar har varit igång snabbt efter behandlngen och faktiskt blivit så gott som helt återställda.

/My
 
Bahandlades hästar som inte ens var halta för spatten eller bara de som var dåliga? Min ena har ju spatt men verkar inte lida av det (ohalt) men lite svampig i haserna. Borde jag behandla i förebyggande syfte?
 
Tildren är en spattmedicin så det är bara till det som det ges :). Veterinären surrade något om att man kunde ge det i fodret också (tror dock att jag hört fel), men favina fick det också via dropp....just för att det skulle hitta rätt väg själv.

Tack för infon, nu är det bara och hålla tummarna för att även min skrutta blir återtälld!
 
Tildren ska egentligen användas när spatten är under utveckling, dvs i ett så tidigt stadium som möjligt. Det är mkt därför jag är aningens tveksam till om det kan hjälpa min häst eller inte - hennes spatt är nämligen snudd på utläkt.

Behandla Inte i förebyggande syfte, det tycker i alla fall inte jag (och förmodligen inte ditt försäkringsbolag heller ;) :angel:).
 
min förra medryttarhäst fick det mot spatt, via dropp. Hon blev i stort sett helt återställd. Jag tyckte dock att hon blev lite "svampig" i benen ett tag, ungefär som gallor. Men det var helt ofarligt och gick bort av sig själv efter ett tag.
Men det var ett tag sen. Så jag kan minnas fel också. :crazy:
Lycka till med pållen din. :)
 
Tack tack! :bow: :bow:

Finns det inte Någon som har sett/hört något negativt?? :confused: (japp, jag vill veta Allt!)

till alla som svarat; hur lång tid har det gått innan ni märkt/sett resultat???????? :confused:
 
Ni som pratar om "återställda" hästar - vad menar ni att medicinen gör?

Spatt innebär ju att brosk förbenas, leden försvinner när allt brosk blivit ben. Så vad gör medicinen?

mandalaki
 
Jag tror (och hoppas! eftersom det är så jag har uppfattat att medicinen verkar :crazy:) att det som menas är att broskbildningen påskyndas, hältan blir mindre och till slut blir det bara brosk av alltihop...typ (oh ja, skitbra förklaring, eller hur?! :angel:). Mycket därför man bara ska ge Tildren vid aktiv spatt.
 
*host*

I leden finns brosk. Spatt är när brosket börjar förvandlas till ben.

Så du har nog inte fattat HELT rätt ;)

Fast vad jag skulle kunna tänka mig av din förklaring är kanske att förbeningsprocessen påskyndas så att man får "utläkt" spatt snabbare? För jag har svårt att tro att medicinen kan stoppa processen, i så fall vore den ett mirakel.

Nån som vet?

mandalaki
 
:o :rofl: :rofl:
Nejdå, jag har fattat rätt, skrivit fel däremot! :D
Nej processen påskyndas bara, för stoppas kan den ju inte...tyvärr :crazy:.
 
Min har spatt, men förändringarna är mycket lindriga och hon blir inte halt ens på böjprov.

Jag bryr mig inte så mycket just nu, eftersom det är i ett så tidigt stadium, men framtiden är inte så där jättekul. Å andra sidan finns det ju hästar som har varit ridbara i många år trots att de har spatt. Och så länge min pålla är ridbar så har hon ju heller inte ont av spatten. Får hon ont däremot, kommer vi i ett annat läge.

mandalaki
 
Har pratat med veterinären om Tildren. Ska tydligen finnas så mycket biverkningar att hon inte tyckte att det var värt det, det är hennes åsikt. Jag vet inget om det, fick rådet att ge min fångponny Tildren som beskrevs som ett "undermedicin". :smirk:
 
Jo biverkningar finns det, minst sagt.
Men....frågar som föregående...hur får du ihop Tildren och fång? :confused:
 
Aha, hade jag ingen aning om :crazy:
Hoppas din plla fortsätter vara smärtfri, för det är Inte kul när de börjar känna av det. Tildren är sista chansen för Vinafina, blir hon inte makabert bättre (dvs så mkt bättre man nu kan bli på knappt en grads hälta :crazy:) får hon somna in vid återbesöket i juli. Tråkigt som fan, men det bästa för henne :(.

Jag ska hålla dig uppdaterad om hur vinafina reagerar på medicinen :).
 
Den verkar så som du beskrev det. (Enligt min erfarenhet) Och det var verkligen sista utvägen, hon skulle avlivas om inte detta funkade, för som någon annan skrev fanns det många biverkningar. (kommer dock inte ihåg det nu, detta var många år sen)
Jag tyckte att jag märkte skillnad på en gång. :)

Jenny; du kan inte prata med vet. om biverkningar, eller leta på internet eller så då? För så som jag kommer ihåg det, så var inte vet. jättepositivt inställd till preparatet, just pga biverkningarna....
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 756
Senast: Dino
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 659
Senast: Fraegd
·
Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 372
Senast: sandrafors
·
Hästvård Greppar lite halmstrån för min fina treåring som har ett urkalkat kotsenben pga trauma. Är det någon här som behandlat urkalkat...
Svar
10
· Visningar
5 232
Senast: Warrick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp