Tiken flyttar undan en valp.

jerseyko

Trådstartare
Har 5 dagar gamla valpar, tikens första kull.

Idag har hon börjat flytta på en av valparna. Först runt i valplådan sen bäddade hon ner den i en hög med kläder utanför lådan.
Jag rev sönder ett lakan och la i lådan så nu har hon bäddat ner valpen där och ligger med den medans de andra 4 ligger i en hög i andra hörnet av valplådan.

Vi ser inget som skiljer valpen från de övriga, samma storlek, äter, växer och är pigg. Inget pip å gnäll.

Pratade med min "uppfödarkontakt" och de hade inte vart med om nått liknande.

Märkligt. Jag har inget bra att komma med, men vill gärna följa tråden för att se hur det går och vad du får för svar. För egen del skulle jag dock inte bli förvånad om det senare visar sig vara något fel på valpen. Hundar är så otroligt mycket klokare än oss ibland... Hoppas såklart på att allt går bra för hela valpkullen!

Ja de var våran tanke oxå. Men hon överger den inte, utan ger den snarare mer kärlek.
Bara hon inte får någon "panik" och biter hjäl hela kullen!

Idag har hon börjat flytta på en av valparna. Först runt i valplådan sen bäddade hon ner den i en hög med kläder utanför lådan.
Jag rev sönder ett lakan och la i lådan så nu har hon bäddat ner valpen där och ligger med den medans de andra 4 ligger i en hög i andra hörnet av valplådan.

Vi ser inget som skiljer valpen från de övriga, samma storlek, äter, växer och är pigg. Inget pip å gnäll.

Jag blev nyfiken på din fråga och har ställt den vidare till några uppfödare. En uppfödare tror snarast att det är den valpen är MER livskraftig än övriga valpar i kullen. Hon undrar för övrigt vad det är kön på valpen samt ras på mamma (ja, och hela kullen förstås).

Övriga verkar dock inte tro på idén att den ska vara mer livskraftig än övriga valpar i kullen. En uppfödare säger att om en valp är svagare och flyttar undan valpen av det skälet så brukar de även sluta bry sig om den. Hon tror snarare att tiken är oerfaren och inte riktigt vet vad hon ska göra. Av de kullar som hon själv har fött upp så har vid två tillfällen varit med om att tiken placerat ut valparna i varsitt hörn i lådan, men att de slutade med det efter någon vecka. Men hon har aldrig varit med om att bara en valp flyttas och samtidigt får så mycket omsorg.

Nu ligger alla valpar samlade i "vanliga hörnet". Ingen som verkar må dåligt där. De är runda och fina om magarna och ligger på led. Inget onödigt pip från lådan.

Tiken är 3 år. Blandras (50/50) Tysk jaktterrier/Patterdale terrier. (Hanen är Tysk jaktterrier)

Snabb åtgärd igår var att plocka undan allt "bäddbart" så tiken har vart upp och letat en del i natt. Googlat runt och funderar på om hon tycker valplådan är för stor. Så när sambon kommer hem fixar han till en mindre låda så ska vi se om hon gillar den bättre.

Kan ju misstänka att de är halm hon saknar också. Våra hundar bor ju för de mesta utomhus med halm i sina kojor. Hon fick komma in inför valpningen och när den startade så var hon väldigt orolig och hade svårt att bädda bra. La in halm till henne som hon snabbt bädda i ordning sen tog det inte lång stund innan första valpen kom.
Känns dock sådär att låta de ligga på halm, även om det är mjukt och rent att ligga på risken att de får in ett strå i munnen eller senare rispar ett öga.

Nu ligger alla valpar samlade i "vanliga hörnet". Ingen som verkar må dåligt där. De är runda och fina om magarna och ligger på led. Inget onödigt pip från lådan.

Tiken är 3 år. Blandras (50/50) Tysk jaktterrier/Patterdale terrier. (Hanen är Tysk jaktterrier)

Snabb åtgärd igår var att plocka undan allt "bäddbart" så tiken har vart upp och letat en del i natt. Googlat runt och funderar på om hon tycker valplådan är för stor. Så när sambon kommer hem fixar han till en mindre låda så ska vi se om hon gillar den bättre.

Kan ju misstänka att de är halm hon saknar också. Våra hundar bor ju för de mesta utomhus med halm i sina kojor. Hon fick komma in inför valpningen och när den startade så var hon väldigt orolig och hade svårt att bädda bra. La in halm till henne som hon snabbt bädda i ordning sen tog det inte lång stund innan första valpen kom.
Känns dock sådär att låta de ligga på halm, även om det är mjukt och rent att ligga på risken att de får in ett strå i munnen eller senare rispar ett öga.

Du kanske kan stoppa ett starkt påslakan med halm för att ha som underlag om tiken gillar det?

@jerseyko

Är hundarna vana att vara mycket ute kan det vara jobbigt att få komma in. Tikar bäddar gärna om de har eftervärkar och kan vara ganska normalt, de bär dock runt på valpar om de känner sig otrygga. Har du provat bygga en koja till henne? Många uppfödare har ett bord ovanför valplådan tillsammans med ett lakan som hänger över så de får som ett litet bo där inne. En mindre valplåda kan vara bra bara hon inte lägger sig på valparna, även små raser kan ligga ihjäl sina valpar om man inte har ett kantskydd runtom. Se till att hon har bra bäddar också och inget hon kan bädda upp. Jag har vetbeds till min valplåda med gummimatta undertill, jag la även på ett sådant där gummiskydd man har under mattor som gör att det inte glider runt. Billiga och bra vetbeds kan man hitta på propet.se.

Lämnar du tiken mycket ensam? Den första veckan bodde jag i princip med min tik. Hon sov med mig i sovrummet i en låda bredvid och jag åt, tittade på TV och gjorde allting i samma rum. Det kan vara en ganska stor omställning för en tik när de får en kull, speciellt om de inte är vana vid att vara inomhus. Då kan det blir värre om matte lämnar dem ensamma med valparna. Jag håller noga koll i början och låter inte tiken vara ensam alls i början. Men jag är inte där och pillar heller, hon får sköta sina valpar, jag finns bara för att lugna henne om hon skulle bli otrygg.

Nu på kvällen låg hon och diade en annan valp för sej själv.
En liten koja kan jag be sambon dra ihop. Och så ska jag se om jag kan hitta nått å göra en halm-madrass med som är slitstark.
Vi har "kantskydd" i lådan och gör vi den mindre så följer dom med.

Jag är hemma om dagarna, men sitter inte hos henne (har ju en egen bebis å ta hand om). Hon har valplådan utanför vårt sovrum på övervåningen för att få vara ifred från andra hundar, människor och barn. Jag tar ut å rastar henne, pysslar om och kollar till dem med jämna mellanrum och om hon piper eller de låter ovanligt från valparna.

Människo-stöd ville hon ha väldigt mycket under valpningen.

Svärmors tik bar runt på en valp, som någon dag senare visade sig ha lunginflammation. Men det verkar ju inte vara så i ditt fall, tack och lov :). (Valpen i det fallet överlevde och fyller 12 i höst)

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Kom för några timmar sedan hem efter en tumult natt på akuten, första valpen hamnade i felläge och vi fick till slut göra...
Svar
17
· Visningar
3 439
Senast: russinbulle
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 770
Senast: valpköpare
·
Hundhälsa Efter mycket funderingar startar jag denna tråden med förhoppningar om lite råd, klok input och erfarenheter av liknande problem. Vi...
Svar
12
· Visningar
3 400
Senast: lady_vip
·
Övr. Hund Vår tik började löpa idag = hon ska paras för första gången :nailbiting: Vad kan man förvänta sig? Hur förändras energin och när? När...
Svar
9
· Visningar
1 201

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Klara sig utan bil
  • Nyårstråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar