Tikar som inte går ihop (lång tråd)

Madde_padde

Trådstartare
Jag har en avlivningstid i morgon till den ena av mina tikar, dotter till den andra hunden jag äger.

Det har funkat bra fram tills för ett år sedan då de rök ihop efter de tål de inte att se varandra, eller egentligen är de främst dottern som inte klarar av att se sin mamma. Det började strula när stora hunden låg på strömsholm med magproblem då gick det dock att hålla efter och avstyra bråk.
När jag sedan förra hösten blev mycket sjuk så var de kört. De har slagits på liv och död klarar inte vara i samma rum eller om en av dem sitter i bur flyger den andra hunden på buren. Det ledde även till att unghunden blev stressad nästa hela tiden, hon jagar djur på tvn, jagar bilar och gör utfall mot dem när man går i stan, hoppar på boxarna efter hästarna, kan kissa inne om det blir för mycket ect. I lördags flög hon på svärmors hund och vägrar då släppa nu gick allt tack och lov skapligt sambon bände isär käkarna på henne och svärmor kunde ta sin hund.

De är två jack russllar 3 och 8 år. Den lilla hunden har därför omplacerats i juni till en tjej som inte ville ha kvar henne och hon är därför åter hemma hos oss. Det fungerar inte som sagt här, just nu är hon hos en kompis till oss det fungerar skapligt dock myckets tressad jagade av bilar och allt det där. De har möjlighet att ha henne över jul men inte längre och jag har därför beslutat mig för att avliva henne.

har haft annons på henne på 5 stora annonsställen men får inga vettiga svar, de som svarar ha en tik redan ect. Vi har träffat en av de familjerna men deras tik acceptera inte henne alls. Andra söker hund till sina småbarn, eller har massa katter vilket verkligen inte är lämpligt med en stressad jakthund. Vissa människor ringer pratar lite och ska sen återkomma men man hör inget mer. Och hur vet man att det faktiskt blir bra när folk ta henne?

Hon har även bott en period hos min mamma då jag var sjuk, där fungerar hon inte alls har anfallit folk de träffat i trappuppgången osv. hunden har fungerat mycket bra med en ordentlig tuff ledare som jag var innan jag blev sjuk.

Gör jag rätt som avlivar henne? Hur skulle ni råda mig att göra?
Går det att få dem att acceptera varandra? :cry::cry::cry::cry:

Sv: Tikar som inte går ihop (lång tråd)

Du gör rätt, du har försökt. En död hund lider inte.

Kan du inte skicka ett pm till mej om vilken kennel hon kommer från?
Har en kompis som hade ett liknande problem...

* Jenny *

Tråkigt läge. Ja, du gör rätt, du tar ansvar som hundägare för en hund som du inte kan ha kvar och inte är så lätt att hitta ett annat lämpligt hem åt. Jag vet inte om du övervägt att omplacera den andra tiken om det vore lättare att lösa situationen för henne. Men ingen har rätt att anklaga dig om du tar bort din tik imorgon, du har gjort ditt bästa och du har slut på alternativ.

Min familj tog en gång tagit samma beslut, tog nog bort fel hus för den som lever är väldigt otrygg och en livsfara för mindre hundar speciellt tikar.
Nu har vi också fått problem med våra hanar i min nya familj(om man nu kan säga så...) och har löst det genom att ena hunden bor ute och andra inne med oss och så möts de sällan.
Men den ena hunden skulle må bäst av att somna in och jag är faktiskt besviken på min sambo att han inte orkar ta beslutet, men är aldrig någonting som är lätt och hunden skaffades efter bästa kompisens självmord osv.

Jag hade gärnat testat att ta henne, men jag bor i södra Skåne så det är ingen vettig lösning.

Iaf, du får ta det beslutet som funkar bäst i ditt liv, du kan inte ha två hundar som slåss och definitivt inte när de mår så dåligt av det. Är det reggade hundar? Testat att ta hjälp av rasklubben?

Jag tycker du gör rätt.

Jag har gjort tvärtom. Inte tagit bort en hund som var "för mycket" men ändå alltid precis på rätt sida.

Först när jag tog bort henne av åldersskäl insåg jag hur mycket jag offrat för hennes skull. Hur mycket jag anpassat mig och vilket ansvar hon alltid varit. Det ska vara roligt att ha hund, inte bara ett evigt pusslande och passande.

Kan du inte skicka ett pm till mej om vilken kennel hon kommer från?
Har en kompis som hade ett liknande problem...

* Jenny *

är inte från något kennel, uppfödd av mig dock med full stam.
Det är mamman hon inte längre går ihop med.

Jag hade gärnat testat att ta henne, men jag bor i södra Skåne så det är ingen vettig lösning.

Iaf, du får ta det beslutet som funkar bäst i ditt liv, du kan inte ha två hundar som slåss och definitivt inte när de mår så dåligt av det. Är det reggade hundar? Testat att ta hjälp av rasklubben?

De är reggade, dock jack russllar, som tyvärr finns mängder av redan....

Liknande trådar

Hundhälsa Ni som tycker det är fruktansvärt att ens fundera på att avliva kan sluta läsa.... Jag har en 3 årig tik, mycket stressad för...
Svar
12
· Visningar
5 705
Hundavel & Ras Kom verkligen inte på någon bra rubrik... Nu är det så att vi ska skaffa ytterligare en vovve, har en blandis här hemma,pitbull/boxer...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 846
Senast: Belethien
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 765
Senast: Fetaost
·
B
Övr. Hund kom hem för nån timme sedan efter att ha skjutsat mina föräldrar tillsammans med min pojkvän, jag skyndar ut i stallet för att ta in...
2
Svar
25
· Visningar
12 038
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar