Tik som revirkissar?

L

liljekonvall

Såg inlägget om när hanhundar börjar lyfta på benet och började fundera på våran vorsther tik på 8 år som verkar revirkissa.Hon pinkar mot lyktstolpar,väggar,träd och sätter sig(halvstår!)på samma ställe där den andre av våra tikar suttit innan.Hon kan kissa upp till 10 ggr på en vanlig entimmes runda och har tydligen alltid gjort såhär.Någon som har funderingar på varför?

Sv: Tik som revirkissar?

Min tik är bara 7 månader gammal och hon gör så, kissar på andra hundar kisse-ställen, kissar på andra hundars bajs.
Kissar halvt sittandes, med ett ben uppe i luften etc.

Undrar också varför så jag hoppas på svar i tråden!

Min tik är bara 7 månader gammal och hon gör så, kissar på andra hundar kisse-ställen, kissar på andra hundars bajs.
Kissar halvt sittandes, med ett ben uppe i luften etc.

Undrar också varför så jag hoppas på svar i tråden!

Ja,förutom att det är tråkigt att stanna så många ggr så är det ju inget problem i sig,men det vore ändå roligt att veta varför.
Precis som din så kan hon ha ett ben i luften också,men även stå på frambenen o vrida sig upp mot något ställe hon vill komma åt att kissa på.Ibland går jag bara vidare o låter henne inte kissa men samtidigt känns det elakt också.

min superdominanta (men osäkra) tik lyfter också på benet när hon pinkar, och ibland även när hon skiter. jag tror det handlar om att sprida sin doft. när hon löpte skulle det vara ännu högre upp, säkert för att attrahera fler hanhundar. kanske har hon också en högre testosteronhalt än normalt? jag tycker dock att kisseriet har blivit mer normalt sedan hon blev kastrerad.

min tuktade hanhund är inte lika noga med att alltid lyfta på benet, och det skulle aldrig falla honom in att skita med ett ben i luften. han är också kastrerad, men har aldrig brytt sig om att vara så "hanig".

Så gör "min" 7åriga salukitik också - fast jag behöver inte stanna - hon GÅR och kissar (med djupt sänkt bakdel då).
Ser ut som en promenerande groda ungefär :p Knashund.

Ibland pissar hon mycket, ibland mindre. Löper hon så kissar hon verkligen överallt. "I vanligt tillstånd" kissar hon bara där det verkar lukta intressant.

Hon är en tik med mycket åsikter och anser sig stå högt i rang oavsett annat hundsällskap, så jag tolkar hennes kissande som revirkissande. Det skulle passa in på min bild av hennes mentalitet i övrigt.

Intressant.....
Funderade på om det kan ha med testosteronet att göra då denna hund verkar ha något "fel" med hormonerna.Hon löpte första gången när hon var nästan två år och ibland löper hon bara varannan gång.Jag vet inte om jag ska kalla henne dominant eller inte.Hon går alltid sin egen väg och är inte intresserad av andra hundar om dom inte är närmare än en halvmeter.Mot våran andra tik går hon ju undan om hon vill vara ifred men det kan tända till om ben är inblandat,då morrar hon som varning iallafall

Putter upp en (för mig) intressant tråd

Har en tik hemma som också går och kissar revir.. är det här vanligt? vad beror det på?

Min tik kissar också för att sprida doft, speciellt när hon är lös.

Är kopplet på vet hon att hon ska tömma blåsan för jag orkar inte med något hattande alá svenssonshanhund ;)

Min tik lyfter ocksa pa ena benet och markerar overallt om jag later henne, det har hon gjort sedan hon var under aret. Hon ar super confident och ar en typiskt "bossy bitch" som anser att hon ska "hjalpa till" och halla ordning pa andra at matte.:angel: Hon har dock lopt L*A*N*G*E och mycket och borjade precis lopa "split cycles" sa mitt emellan de vanliga cyclerna ... sa hon blev kastrerad for tva veckor sedan. Det ska bli interesant att se hur hon gjor sedan.:p

Min tik på 8 mån gör det också... vår förra tik också, så det är inget konstig.

Min 4-åriga whippettik har alltid gjort så. Kan pinka 15 ggr på en långrunda, särskilt på okända platser.

Har annars en "superblåsa" och kan hålla sig i evigheter:).

Har normala löp och är en vek och försiktig hund- verkligen inte dominant.

*KL*

Åååh, vilken gammal tråd. "Min 7åriga tik" skrev jag visst förut här :love:
Hon är i alla fall 11år nu och revirkissar fortfarande. Det har även hennes idag 3åriga dotter börjat med också, om än inte lika mycket. De går och nosar runt, hittar något spännande, pissar, pissar över varandras, går vidare, pissar igen... Framförallt gör de detta i hundrastgårdar eller på andra platser där det rör sig mycket hundar. Ute i skogen kissar de nästan aldrig, förutom när de faktiskt ÄR kissnödiga.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
847
Senast: animalasia
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
22 389
Senast: kolblakkur
·
Övr. Hund Hund i trädgård med koja. Gränslös granne... Vill gärna höra med er om vad ni tycker om följande. Vår hund vistas i del av vår...
2 3
Svar
41
· Visningar
10 212
Senast: Inte_Ung
·
Ekonomi & Juridik Tänkte slänga in detta inlägget som en ny tråd och uppdatera om hur mitt hästköp har gått men får skriva om detta inlägget vilket gör...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
25 933
Senast: Raja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V