Tik som krånglar med maten?

Domino_s

Trådstartare
Har en tik på 16 månader.

Hon har börjat krångla en massa med maten....

Hon äter inte det vi ger henne och tigger nåt så fruktansvärt.

När vi är hos min sambos syster så nästan stjäler hon av hennes små barn när jag inte ser....:mad:

Har provat att helt enkelt vänta ut henne, men det slutade med att hon inte åt ändå....:confused:

Testat olika fodersorter...men inget funkar....

Någon som har tips eller ideer på nåt som kan funka?

//Domino_s

Sv: Tik som krånglar med maten?

Grundfodret är enbart torrfoder....dock har vi testat ett foder med mjuka bitar i, det gick bättre....

Annars blandar jag i blötmat, då slickar hon i sej den och äter inte torrfodret iaf...

Blöta går inte, då totalvägrar hon helt....

//Domino_s

Sv: Tik som krånglar med maten?

Ingen hund svälter ihjäl frivilligt! Är det inget fel på hunden så skulle jag bara ha is i magen och vänta, om det så tar en vecka (vilket jag inte tror att det kommer att göra) så kommer den att äta till slut. Den kommer som sagt inte att svälta ihjäl frivilligt.

Har du provat färskfoder till henne? De flesta hundar älskar det och du slipper problemet med matvägran.
Mina får Klass ett mål om dagen och torrfoder ett mål om dagen. En av dem är lite kinkig och vill inte alltid äta upp sitt torrfoder men hon får inget annat så länge det finns torrfoder kvar i skålen, bara att lära sig att äta det som serveras för det kommer inget godare...

Vad gäller tiggandet och tjyvandet så får du sätta ner foten, det är helt enkelt en uppfostringsgrej.
Varför ska hon överhuvudtaget vara kring bordet när ni äter? Eller i köket när du lagar mat?
Mina är förvisade till vardagsrummet eller hallen när det vankas mat, här tolereras inget tiggande och vaktande under bordet efter sånt som tappas ned. De ligger lugnt på sina platser och väntar på sin tur (de får alltid sin mat efter att vi ätit klart).

Rutiner och klara besked som ALLTID gäller brukar få bort sådant beteende, iaf tiggande. Att hunden tjyvar när du inte ser kan vara svårare men samma här, samma regler hela tiden och se till att hon fattar att det är ABSOLUT förbjudet att ta utan lov. Har hon inte ens lov att vara i tex köket under matlagning så har hon ju redan passerat gränsen med råge om hon kommit så långt att hon kan tjyva, det är upp till dig att se till att dina gränser hålls.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 862
Senast: Lillefrun
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 231
Senast: Juli0a
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 671
Hundhälsa Det känns helt hopplöst att hitta mat som hunden petar i sig utan att man behöver ge kula för kula ☹️ Bakgrund: 14 år gammal vovve med...
2
Svar
28
· Visningar
6 138
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka