Tik som inte tycker om valpar

kamomillo

Trådstartare
Vi har en Schapendoes tik (2År)som inte träffat så många valpar i sitt liv.
Men dom 2 hon träffat tycker hon inte om...
Första valpen var ca 3 månader, och honom morrade hon åt, och lät riktigt fult.
Valp nummer 2 (8 veckor) fick hon träffa av misstag, han behövde ut, och Impa satt på hans gård och väntade på husse. Då hon fick se honom vrålade hon som en tiger, morrade och lät som hon skulle äta upp honom.
Vad ska vi göra?
Det är inte på något sätt viktigt att hon gillar valpar, vi ska inte ha någon fler hund, och att undvika valpar är ju lätt.
Men va beror detta på? Vill hon verkligen äta upp dom?

Vuxna hundar är inget problem, och halvvuxna valpar verkar gå bra...
När Impa var liten var hon "Osäker" ihop med andra, men hade ändå ett språk som gjorde att allt fixade sig utan vår inblandning.

Är det något vi kan göra? eller ska vi bara acceptera att valpar bör vara 5-6 månader innan hon träffar dom?

*Jenny*

Sv: Tik som inte tycker om valpar

Min tik hatar valpar. Hon vill att de ska ligga tysta och passiva i ett hörn, då är de okej, annars ska de uppfostras och pucklas på.

Jag låter henne slippa situationer med lösa valpar, och jobbar med att betinga valpar med något positivt i de lägen jag kommer åt att träna utan att valpen når henne. Målet är ju så klart att hon ska kunna acceptera dem, om än inte älska dem.

Säk på youtube på "counter conditioning" så ser du tekniken jag använder för att vända hennes inställning.

Nu är min erfarenhet extremt begränsad, jag har haft en äldre tik och en valp samtidigt, men jag pratar utifrån dem och vad min uppfödare sagt samt hur det utspelat sig hemma hos oss då vi tog hem en ny valp.

Min tik var stenhård mot den nya valpen, morrade och högg i luften mest hela tiden och nåde valpen om hon la sig nära tiken för att sova eller kom nära då de lekte. Sen efter ett par veckor märkte jag skillnad att tiken blev snällare och snällare och min uppfödare sa att det berodde på att tiken i början kände behovet av att markera vart gränserna gick men vartefter valpen accepterade dem så kunde tiken släppa lite på kontrollen.

Min valp är idag extremt lyhörd för ett Nej, hon har lärt sig av den äldre tiken men det har inte hindrat hennes livsgnista, hon tar för sig av allt hon kan ändå.

Jag tror att en äldre tik behöver få åtminstone två-tre veckor med en ny valp innan hon kan vara "snäll", men ni uppfödare här på Bukes får gärna säga annorlunda, jag är på inget vis erfaren i ämnet! ;)

En vuxen hund som inte klarar av EN valp åt gången utan att morra eller skälla på den oprovocerat anser jag vara mentalt kass! En vuxen hund ska inte morra åt en valp för att den finns till. Det är en grej ifall valpen hoppar eller försöker leka med den vuxna hunden och hunden säger att den inte vill.....men att vråla som en tiger och uppföra sig som om den vill äta upp valpen.... :crazy: Vad är det för fel på en sådan hund som inte fattar att det är en valp?

Jag tror att det är ganska så osäkra tikar som beteer sig så, och som kanske inte har haft någon eller mycket lite kontakt med valpar under sin uppväxt. Svägerskan har en tik som när hon fick träffa våran huligan första gången när han var 9 veckor så satte hon sig på backen, titta upp i luften och morrade. Men det är en väldigt osäker fröken, hon kunde leka med honom så småningom, men nu när han är "vuxen" tycker hon att han är dryg och vill helst inte befatta sig med honom alls. Vilket är synd eftersom vi hjälper varandra som hundvakter, men det går rätt bra ändå.

Va skönt att läsa att jag inte är ensam om att ha en surkärring:crazy:
De här är ju inte något stort problem, vi träffat många vuxna hundar, och då är det inga problem.
Vi är inte heller intresserad av avel, så att para henne är helt uteslutet.

En kompis till mej hade varit på en föreläsning där föreläsaren sagt att en tik i de vilda inte skulle gilla andras valpar, dom ska bara gilla sina egna.
En hanhund ska däremot gilla alla valpar, oavsett om det är egna avkommor eller ej.

* Jenny *

En vuxen hund som inte klarar av EN valp åt gången utan att morra eller skälla på den oprovocerat anser jag vara mentalt kass! En vuxen hund ska inte morra åt en valp för att den finns till. Det är en grej ifall valpen hoppar eller försöker leka med den vuxna hunden och hunden säger att den inte vill.....men att vråla som en tiger och uppföra sig som om den vill äta upp valpen.... :crazy: Vad är det för fel på en sådan hund som inte fattar att det är en valp?

Varför skulle hunden vara mentalt kass för att den inte tycker om andra valpar? Säger inte det mer om hur vi önskar att våra hundar ska vara än hur hur hunden som djur faktiskt är? Hur ser det ut i naturen hos vargen och vildhunden? Hur reagerar tikar där på andra valpar än sina egna?

Då är det något seriöst fel på mina (och massor med andras) tikar, för de älskar valpar i alla former, åldrar och färger vilket också gör att de fungerar utmärkt som ammor om det nån gång behövts, vilket här är en gång under alla år, då den inleasade tiken inte fick nån mjölk alls iom en hiskeligt för tidig födsel med tillhörande hormonproblem som blev, men det hindrar ju inte att de gärna försöker snika sig in och pyssla med de andra tikarnas valpar så fort tillfälle ges när här finns valpar..

Jag anser alltså att en normal och sund hund inte ska göra utfall och bli helt rabiata bara för att de ser/träffar en valp. De behöver inte älska valpar, men då är det enligt mig ett av hunden sundare och stabilare beteende att ignorera och gå undan och på sin höjd (om valpen är påträngande) morra lite.

Jämttiken med "sina" 7 extravalpar som hon fick ta över när "mammatiken" inte gick att få igång mjölkproduktionen på.

Molly-valpar-8-03-15009-L.jpg

Jag hade tur som hade henne och att hennes valpar inte var så gamla att hon var helt sinad :love:

Senast ändrad:

Jag har också haft en tik som älskade de flesta valpar, och accepterade alla:love:
Å de tog jag faktiskt förgivet att tikar gjorde:o
Nu vet jag bättre.

Impa har ju inte skadat någon valp, och vid dom 3 tillfällen då hon träffat valpar har hon inte gjort något utfall!!!
Men hon har morrat och låtit hemskt styggt. Jag kan inte säga att jag är tvärsäker på att hon är arg.. Osäker, känns det mer som.

Nu kommer hon inte att få chansen att prova "äta upp" någon valp heller. Så pass bra pli har jag på min hund.
Första valpen hon träffade var hos oss en hel kväll, och Impa fick finna sig i att ligga på plats hos mej.
Då var Impa nöjd, och morrade bara försiktigt när valpen kom allt för nära.
De var första minuterna hon lät illa.
Vi hade vår vän Veterinären på besök denna kväll också, och han sa bara att alla människomammor gillar inte heller andras barn...:crazy:

De jag skrev om min kompis som varit på föreläsning var inte menat att "snälla" hundar gör fel. Det var bara en teori som jag inte hört förr, och som jag funderade på om det låg något bakom.

Jag tycker det här är intressant!

* Jenny *

Angående tikars beteende mot andras valpar.

När min tik va skendräktig satt jag och sökte mer info på internet om just skendräktighet, fann då läsning om en av anledningarna tikar blir skendräktig.
Det är för att i vilt tillstånd ska kunna ta hand om ledartikens valpar utifall det händer något med denna.
Det tycker jag låter logiskt vilket oxå torde betyda att det inte alls är osunt eller fel att en annan tik gillar andras valpar:)

Sen tror jag även att det beror lite på individ och miljö/uppväxt.
Min hanhund har träffat väldigt få valpar och de han har träffat har han inte varit superförtjust i, visar desstomer intresse för mamman;)

Däremot nyfödda törs han knappt titta på, om det beror på tiken eller valparna vet jag inte.

Angående tikars beteende mot andras valpar.

När min tik va skendräktig satt jag och sökte mer info på internet om just skendräktighet, fann då läsning om en av anledningarna tikar blir skendräktig.
Det är för att i vilt tillstånd ska kunna ta hand om ledartikens valpar utifall det händer något med denna.
Det tycker jag låter logiskt vilket oxå torde betyda att det inte alls är osunt eller fel att en annan tik gillar andras valpar:)

Jag tycker att det låter logiskt:)
Vår förra tik va skendräktig jämt, men så gillade hon valpar också!

Förövrigt har Impa just hälsat på hos lilla valpen, och nu var hon mer nyfiken, hon morrade bara just när hon såg honom.

*Jenny*

Liknande trådar

R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 284
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Bakgrund: vi har 3 hundar - en kelpietik på 11år men dom det gäller är en norrbottenspetshane på 6år och en kelpiehane på 2år. Nobsen är...
Svar
17
· Visningar
1 166
Senast: TantAgda
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 609
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
857
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka