Tik och hanhund i samma hus, går det?

T

thekid

Brukar vanligtvis inte vara här på Hund, men behöver lite hjälp av er som är kunniga inom ämnet:D

Vi har en labbe hemma, hanhund 6 år gammal, och nu har jag fått ett erbjudande om att få ta hand om en ettårig tik. Kompisen kan inte ha kvar henne för det fungerar inte med deras andra tik längre. Så, tror ni det kan fungera eller blir det "valpar i mars"? Behöver vi dela av huset?:p Funderar givetvis på att kastrera någon av dom, men det blir tiken i så fall för pappa vill inte kastrera "sin" hund (:devil:). Någon som vet ungefär vad det brukar kosta att kastrera en hund, tik - hanne?

Hunden är en "gatukorsning", pigg, busig, trevlig och lättlärd, men skäller som en tok ibland när man riktar uppmärksamheten mot något annat, och det finns en hel del att jobba med så det blir en utmaning. Men med rätt träning tror, och hoppas, jag att det kan bli en riktigt trevlig hund:banana:

Sv: Tik och hanhund i samma hus, går det?

Har kompisar som har tik och hane men de skickar iväg någon av dem när tiken löper så de ska slippa vara tillsammans.
Uppfödare jag känner som har tikar och hane skiljer på dem när tikarna löper och har dem inte i samma rum etc.
Man måste ha bra koll på tikens löp för att inte få oönskade valpar...

Det är ett mindre ingrepp att kastrera en hanhund än en tik därför brukar det vara hanhunden man gör ingreppet på om den inte är tänkt att användas till avel på andra tikar.

Kostnader varierar nog väldigt från klinik till klinik, vet någon som betalade 2500:- på en liten klinik för en hane och en annan runt 4000:- på annan klinik. Har hanen inte släppt ner båda kulorna så blir det dyrare.
För tik så är det samma sak, det varierar otroligt i pris, 4000:- vet jag en som betalade för en schäfertik och 9000:- vet jag också en som betalade.
Det bästa är att ringa runt till veterinärer och kliniker i ditt område och höra efter vad de tar.

Tack för ditt svar, och som du säger så måste man ju självklart ha koll på dom, men det vore ju bra om man kunde ha dom tillsammans ett litet tag iaf, innan någon av dom kastreras.
Har velat kastrera hunden hemma länge, men enligt pappa så "gör man inte så mot hans kompis":devil::p

Ja, jag hade tänkt prata med vår veterinär och få lite åsikter därifrån med...
Ang. det där med priset för en kastrering (?) så får jag kolla upp det också om det skiljer sig så mycket...

Fler som har en tik och en hane tillsammans hemma som vill berätta lite om er vardag?:)(<-- ful)

Det finns dock en liten poäng att kastrera tiken och det är att man slipper livmoderinflamationer sen och löpperioderna. kan ju vara skönt att veta. försäkrings premien sjunker också men ekonomiskt så tjänar man inte på det i alla fall då försäkringen täncker operationen för livmoderiflamation men inte för kastrering. Snällare för hunden kanske.
Spontant skulle jag nog kastera hanen dock.

Jo, det är jag ju medveten om så visst hade jag velat kastrera tiken (också:p)... Jag får prata med vår veterinär och höra vad hon säger=)

Putt, putt..

Varför skulle det vara problem med att ha en tik och hanne tillsammans? Visst löpetider är ju inte så roliga att ha en hanne som dessutom är 6år i samma hus, men man får försöka hitta en lösning och vara noggran med att kontrollera när tiken ska till att löpa så att det inte händer en olycka.
Att kastrera en så gammal hund skulle jag nog inte göra då han har varit "hanhund" så länge, visst värsta beteendet tas ju bort at att man kastrerar MEN han kan ju ff ha lusten och instinkten och försöka para endå. Bättre att kastrera tiken som någon annan skrivit i ett tidigare inlägg. Livmoderinflammation är inte att leka med.

Lycka till med nya hunden!!

Jo, givetvis får man som jag har skrivit innan hålla koll och vara noggrann till en av dom är kastrerad;)
Kan hålla med om att hunden hemma borde ha varit kastrerad för länge sen egentligen, men pappa var emot det då och är det fortfarande:cool:, så det blir nog tiken iaf som kastreras...

Tack:D Får hem henne på fredag och ska ha henne på prov i helgen, fungerar det så får hon kanske stanna, beror lite på hur ägarna vill ha det och hur jag jobbar=)

Liknande trådar

Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 038
Senast: Liran
·
Övr. Hund Flatte/labbe blandning på 4,5 år. Vi har inte kastrerat tidigare pga att han inte visar några tecken på ilska mot andra hanar och...
Svar
17
· Visningar
2 208
Senast: Rugge
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 330
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej, Har en Grand Danois hanne på drygt ett år som är helt galen i min frus systers hund. Vi brukar vara på hundön bredvid drottningholm...
2
Svar
23
· Visningar
5 529
Senast: snorp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar