tik 6 år och 50 avkommor?

Seabaz

Trådstartare
Finns en annons på en annonssida ute nu på en nakentik som är 6 år och har 50 avkommor (som merit?)

Är det verkligen normalt? Nakenhundar får väl normalt inte mer än 1-4 valpar?

I mitt huvud går inte ekvationen hand i hand med hundhälsa. Därför frågar jag för jag kan ju vara ute och cykla... är det normalt antal för en avelstik på 6 år av småhundsras?

Enligt SKK:s regler så får man inte ta mer än högst 5 kullar efter en registrerad tik. I så fall skulle hon haft 10 valpar per kull. Om inte valparna reggas kan man ju ta en kull varje gång tiken löper och det är verkligen inte bra för tiken, och inte heller tillåtet. SKK säger att det man kan ta 2 kullar på 2 löp direkt efter varandra, men sen måste tiken tillåtas vila minst 10 (ev 12) månader innan hon får nästa kull. Så svaret på alla dina frågor är Nej, det är inte normalt och inte förenligt med god hundhållning. Stackars tik om det stämmer, kan ju vara felskrivning 5 eller 15 istället för 50.

Vilan ska vara 13 mån och så måste tiken vara minst 18 mån innan första parningen,så nej det går inte ihop,gissar på felskrivning eller rent ljug.

Vilan ska vara 13 mån och så måste tiken vara minst 18 mån innan första parningen,så nej det går inte ihop,gissar på felskrivning eller rent ljug.

eller "uppfödare" som främst tänker pengar, teoretiskt (med "stora" kullar) kan 50 stämma om hon blev parad redan vid första löpet och sedan på varje påföljande löp.

eller "uppfödare" som främst tänker pengar, teoretiskt (med "stora" kullar) kan 50 stämma om hon blev parad redan vid första löpet och sedan på varje påföljande löp.
Och där är det inte bara skk utan djurskyddslagen som säger stopp (vill bara påpeka).
Det där låter ju verkligen som en sån annons som man skulle vilja fråga hur de tänker. Och vad nu 50 valpar gör föf nytta mer än pengar, varken för den stackars tiken eller för rasen.

Vill bara tillägga en sak som jag nyligen lärde mig och det är just inom den rasen, nakenkines och powderpuff är stora kullar på 8 valpar vanligt.

Tyvär är det det....
Borde finnas en gräns för hanar med, för till slut minskas avelsbasen avsevärt när alla vill ha samma "snygga" hanne och ev gömda gendefekter nedärvs i massor... :(

Tyvär är det det....
Borde finnas en gräns för hanar med, för till slut minskas avelsbasen avsevärt när alla vill ha samma "snygga" hanne och ev gömda gendefekter nedärvs i massor... :(
Beror ju helt på hur stor avelsbasen är. Inom många raser finns begränsningar på hur många avkommor hanar får lämna efter sig.

Beror ju helt på hur stor avelsbasen är. Inom många raser finns begränsningar på hur många avkommor hanar får lämna efter sig.
Tur det... men man ser endå ofta hanar med extrema mängder avkommor, och ofta i "vanliga" raser med vad som borde vara stor avelsbas.
Det gäller även när man har olika hanar men från samma kull...

Folk borde kanske sluta vara så dumma att de går till samma hane varenda en..

Jag tycker inte att man ska sätta en gräns på hur många valpar en hane får för risken finns att folk blir snåla med sina kullar (händer i vissa raser) eller att en hane som faktiskt lämnar en hel del bra mentalt och hälsomässigt blir begränsad. Det ska vara frihet under ansvar. Att rasklubbarna ska utbilda uppfödare i varför de faktiskt borde ta sig tiden att hitta en lite mera okänd hane. Erbjuda hanhundslistor så att andra hanar än de som vinner allt syns. Utbilda uppfödare inom anatomi, mentalitet osv så att de kan själva se vad som är bra utan att det måste finnas femtioelva titlar framför namnet för att man ska vilja para.

Jag personligen vill kunna ha friheten att välja en hane som är 10+ år gammal, frisk och kry och lämnat mycket gott men haft många avkommor om jag nu vill det. För att nästa generation leta en mera okänd hane och lägga upp min stamtavla hur jag vill utefter det jag tror blir bra.

Jag tycker inte att man ska sätta en gräns på hur många valpar en hane får för risken finns att folk blir snåla med sina kullar (händer i vissa raser) eller att en hane som faktiskt lämnar en hel del bra mentalt och hälsomässigt blir begränsad. Det ska vara frihet under ansvar. Att rasklubbarna ska utbilda uppfödare i varför de faktiskt borde ta sig tiden att hitta en lite mera okänd hane. Erbjuda hanhundslistor så att andra hanar än de som vinner allt syns. Utbilda uppfödare inom anatomi, mentalitet osv så att de kan själva se vad som är bra utan att det måste finnas femtioelva titlar framför namnet för att man ska vilja para.

Jag personligen vill kunna ha friheten att välja en hane som är 10+ år gammal, frisk och kry och lämnat mycket gott men haft många avkommor om jag nu vill det. För att nästa generation leta en mera okänd hane och lägga upp min stamtavla hur jag vill utefter det jag tror blir bra.
Det fanns ett förslag på att uppfödare skulle gått utbildning i det förslag till ny djurskyddslag som man ännu inte hanterat klart politiskt. Längre tillbaka i tiden var det krav på prov på den ras du ville avla på. Jag hade välkomnat båda delarna. Som det är nu finns skk uppfödarutbildning och avelskurs på SLU. Jag rekommenderar båda men som vanligt med kunskap räcker det ju inte med att gå. Man måste ta till sig också. Många avkommor på en hane är kanske inte största problemet utan antal barnbarn och barnbarnsbarn....

Folk borde kanske sluta vara så dumma att de går till samma hane varenda en..

Vad tror du händer med en ras som får 100-150 valpar år och redan har en smal avelsbas och en hane får 10 kullar efter sig,
Importera går inte då rasen ( förutom några enstaka ) bara finns i Sverige.

@nullo-modo Det spelar egentligen ingen roll för det är som @Pigan säger, det finns barnbarn och barnbarnsbarn. Man håller sig till säkra kort och samma släkten ändå, då blir det ju exakt samma problematik bara att på papper ser det finare ut. Grundproblemet är att uppfödarna avlar som om det inte finns en morgondag och tänker inte långsiktigt.

Vad sägs om att man blir hårdare på inavels graden? Inte över vissa prosent i 4, 6 samt 8 led...
Bara för att det ser "bra" ut i 4 inebär inte det att det exploderar i 8 led..

Vad sägs om att man blir hårdare på inavels graden? Inte över vissa prosent i 4, 6 samt 8 led...
Bara för att det ser "bra" ut i 4 inebär inte det att det exploderar i 8 led..

Enligt PE Sundgren var inte detta ett stort problem. Jag kör efter hans princip att inom 6 led ska det vara 0% och inte mer än 2,5% per generation för de hundar man avlar på, sen försöka se fritt hälsomässigt till mor- och farföräldrars led. Detta var enligt honom sund hundavel och mer än så är det onödigt att titta vidare på.

Liknande trådar

Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
2 054
Senast: Nota
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
37 429
Senast: Habina
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har sen länge haft ett intresse att vilja bli uppfödare, men känner nu att jag vill öka min kunskap och se vad ni som kanske...
2
Svar
24
· Visningar
3 105
Senast: snorp
·
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
5 377
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar