tik 6 år och 50 avkommor?

Enligt PE Sundgren var inte detta ett stort problem. Jag kör efter hans princip att inom 6 led ska det vara 0% och inte mer än 2,5% per generation för de hundar man avlar på, sen försöka se fritt hälsomässigt till mor- och farföräldrars led. Detta var enligt honom sund hundavel och mer än så är det onödigt att titta vidare på.

Men allt för ofta ser man hundar som inte är 0% i 6 led... :(

Men allt för ofta ser man hundar som inte är 0% i 6 led... :(

Nej visst är det så. Men det är ju inte direkt relaterat till att en hane har många avkommor som det diskuterades innan utan just uppfödarnas attityd. Avlar folk tokigt så gör dem det oavsett om en hane har 100 avkommor eller 5. Man går vidare med hans söner och sen deras söner så matadoravel blir det ju ändå. Det måste bli en förändring på hur uppfödare tänker och hur de värderar sin avel.

Nej visst är det så. Men det är ju inte direkt relaterat till att en hane har många avkommor som det diskuterades innan utan just uppfödarnas attityd. Avlar folk tokigt så gör dem det oavsett om en hane har 100 avkommor eller 5. Man går vidare med hans söner och sen deras söner så matadoravel blir det ju ändå. Det måste bli en förändring på hur uppfödare tänker och hur de värderar sin avel.

Håller helt med dig... det behövs en attityd förändring...
Men ofta så ser man samma hane många gånger med täta led med en j..a massa avkommor....
Och problemet växer....
Men ytterst är det ju ägaren till hanhunden som också måste säga stop till parningar....

Liknande trådar

Övr. Hund Min mamma förlorade sin hund för ganska precis ett år sen och har idag köpt en ny valp. :love: Jätteroligt och jag är superglad för...
Svar
5
· Visningar
2 054
Senast: Nota
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
37 429
Senast: Habina
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har sen länge haft ett intresse att vilja bli uppfödare, men känner nu att jag vill öka min kunskap och se vad ni som kanske...
2
Svar
24
· Visningar
3 105
Senast: snorp
·
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
5 377
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar