Tigga till hund

Bonica

Trådstartare
Jag ser allt oftare framförallt på Facebook att människor efterfrågar hjälp till sin hund. Förutom alla tiggerier till veterinärvård.
Idag sökte en person någon som kunde tänka sig att klippa hennes hund gratis då hon har dålig ekonomi?
Har även sett personer som vill låna klippmaskiner ?
Även hjälp med rastning och hundvakt sökes förekommer då och då men med omskrivningen att man söker någon som inte gör det för pengar?

Visst kan man låna en klippmaskin, det kan jag köpa. Men tjänster och pengar? Har man inte råd ska man inte ha djur.
Men låna ut en maskin till en helt okänd människa känns rätt vågat tycker jag. Jag hade inte velat låna ut min. Det sliter ju även på skären. Varför tar man inte köksaxen istället :)
Ja det verkar bli mer och mer att man inte behöver ha råd för någon annan kan säkert hjälpa till ?

Men låna ut en maskin till en helt okänd människa känns rätt vågat tycker jag. Jag hade inte velat låna ut min. Det sliter ju även på skären. Varför tar man inte köksaxen istället :)
Ja det verkar bli mer och mer att man inte behöver ha råd för någon annan kan säkert hjälpa till ?
Nej, men det finns folk som faktiskt gör det. Konstigt nog!

Jag har mycket svårt för tiggeri, oavsett vad det gäller. Absolut att man kan hamna i katastrofala situationer utan förvarning där man inte reder ut det ekonomiskt, men i ett sånt läge kanske man får bita i det sura äpplet och lämna ifrån sig hunden om det börjar bli ett utdraget läge och inte bara ytterst tillfälligt. Något som verkligen triggar mig är folk som tigger pengar för att kunna importera djur från utlandet. Hur ska man ha råd med djuret när man inte ens har råd att ta hit det? Det gick för ett tag sedan runt en tiggeriannons där en tjej tiggde pengar för att importera en ögonskadad kattunge från Grekland. Nu var det troligen en bluffannons iom att exportlandet ändrades i varje annons, men själva fenomenet som sådant är helt åt helvete. Importen är den lilla kostnaden...

Jag har aldrig och skulle aldrig få för mig att ge pengar till någon som tigger. Den enda gången jag hade kunnat låna någon pengar som ska gå till behandling av deras husdjur är om det är en mycket nära vän där jag kan vara säker på att det är genuint och att jag blir återbetald när allt ordnat upp sig. Att personen på allvar sitter i en mycket allvarligt situation som kommer att ordna upp sig inom en överskådlig framtid men där h*n behöver hjälp nu för att behandla ett sjukt djur som i annat fall kommer få avlivas trots att prognosen i övrigt är god för tillfrisknande. Har jag inte dessa garantierna så blir det inte ett öre åt något håll.

Jag har också mycket svårt för det där, men det är tydligen så man "ska" göra nu för tiden.

När Aysu skadade sitt knä så stod det tidigt klart att det skulle bli en mycket dyr historia. Flera personer skrev då till mig och sa att jag borde lägga ut info om allt och skriva hur man kunde göra för att ge mig pengar till det hela. Jag var hela tiden fast besluten att klara allt själv, just för att det känns fel att andra ska bekosta mina hundars veterinärvård. Hade det blivit så dyrt att mitt sparkonto tagit helt slut, då hade jag istället sålt grejer, försökt ta något extrajobb och sådant. Tänker mig att det nog alltid går att få tex timanställning inom vården, sitta barnvakt eller liknande och på så sätt dra in lite pengar.

Jag brukar stödja Faktumfonden med lite pengar. Faktum är de hemlösas tidning här i Göteborg och de har ett samarbete med Västra djursjukhuset här. En gång om året kan hemlösa komma och få sina djur vaccinerade och undersökta. De kan även få hjälp till akutvård året runt.

Jag har också mycket svårt för det där, men det är tydligen så man "ska" göra nu för tiden.

När Aysu skadade sitt knä så stod det tidigt klart att det skulle bli en mycket dyr historia. Flera personer skrev då till mig och sa att jag borde lägga ut info om allt och skriva hur man kunde göra för att ge mig pengar till det hela. Jag var hela tiden fast besluten att klara allt själv, just för att det känns fel att andra ska bekosta mina hundars veterinärvård. Hade det blivit så dyrt att mitt sparkonto tagit helt slut, då hade jag istället sålt grejer, försökt ta något extrajobb och sådant. Tänker mig att det nog alltid går att få tex timanställning inom vården, sitta barnvakt eller liknande och på så sätt dra in lite pengar.

Så var det när Fridolf var skadad också. Många (välmenande så klart <3) föreslog att jag skulle lägga ut information så de kunde bidra lite, men jag vägrade. Kanske dumt att vara så principfast, men jag tycker verkligen inte att folk ska skänka pengar till min "lyxhobby". Har de pengar över, ge dem till kvinnorättsorganisationer som jobbar mot omskärelse eller nått...

Så var det när Fridolf var skadad också. Många (välmenande så klart :heart) föreslog att jag skulle lägga ut information så de kunde bidra lite, men jag vägrade. Kanske dumt att vara så principfast, men jag tycker verkligen inte att folk ska skänka pengar till min "lyxhobby". Har de pengar över, ge dem till kvinnorättsorganisationer som jobbar mot omskärelse eller nått...
Men dina hundar kan väl inte rubriceras som lyxhobby? Är de inte en del i din försörjning? Och borde du inte kunna göra avdrag för veterinärkostnader i deklarationen eftersom de är nödvändiga för ditt levebröd? Undrar en genuin lyxhobby-hundägare.

Jag har sett liknande på adoptionssidor. Det läggs upp en bild på en sorgsen hund och kommentarsfälten svämmar över med "om jag bara hade haft råd med adoptionen" eller "om jag får hjälp med adoptionsavgiften kan jag ta den". En avgift på runt 5000! Det värsta är nästan svaren de får, att folk erbjuder sig att swisha delat av adoptionskostnaden "så att hunden ska få ett hem!". They're in for a real chock första veterinärbesöket och fortsättningsvis lär dessa hundar bli nekade vård då pengarna inte finns.

Vi har ett starkt Whippetnätverk här. Om någons hund skadar sig illa startar alltid någon en insamling. Då min kompis hund sprang ner i ett dike och blev tillfälligt lam så samlades det ihop lite drygt 2000 euro och flera olika massörer, osteopater erbjöd gratis behandlingar (hunden mår bra idag tack vare allt jobb!)

En annan hund trampade på en pinne och sprättade upp halva bogen och då tror jag det samlades ihop några hundra euro (personen är kanske inte lika omtyckt i dessa kretsar).

De hade alla klarat sig utan, men det är skönt att kunna ge hunden allt och också ha mat att äta...

Vi har ett starkt Whippetnätverk här. Om någons hund skadar sig illa startar alltid någon en insamling. Då min kompis hund sprang ner i ett dike och blev tillfälligt lam så samlades det ihop lite drygt 2000 euro och flera olika massörer, osteopater erbjöd gratis behandlingar (hunden mår bra idag tack vare allt jobb!)

En annan hund trampade på en pinne och sprättade upp halva bogen och då tror jag det samlades ihop några hundra euro (personen är kanske inte lika omtyckt i dessa kretsar).

De hade alla klarat sig utan, men det är skönt att kunna ge hunden allt och också ha mat att äta...
Jag kan ju tycka att om man har hundar så får man se till att ha en plan för hur man gör om de skadar sig, eller ta konsekvenserna av att man inte har råd. Även med försäkringar så kan det bli vansinnigt dyrt, beroende på skada och allt vad det nu är. Jag lyckades ha ett rejält sparkonto trots att jag då jobbade i stall, innan det hade jag jobbat som hundrastare (som bekant är inget av det speciellt välbetalt).

Nu förstår jag såklart att alla inte kan göra som mig, att allas liv ser olika ut, alla har olika förutsättningar osv MEN jag upplever ändå att många gånger när det är just "jag vill kunna ha råd att äta bra också" så handlar det om att man underskattat hur dyrt det kan bli med veterinärvård.

Jag minns tydligt hur jag och @Philosophia pratade innan hon köpte sin nu yngsta hund. Hon tvekade och vi pratade då bland annat om hur stort sparkonto som behövdes för två hundar. När hon nämnde hur mycket hon hade att ta av så blev jag först chockad. Det lät då för mig som så enormt mycket pengar. Sedan hamnade jag själv i en situation då pengarna tog slut, när min förra tik behövde massor av rehab. Där och då insåg jag att om jag hade haft mer pengar så hade jag kunnat ge henne bättre vård, och jag insåg att det nog inte var så tokigt att resonera som @Philosophia gjort.

Nu skulle min hund inte kunnat bli helt bra oavsett hur mycket vård hon fått, och det gjorde att jag inte heller "kunde" ta emot pengar från andra (hade jag vetat att hon skulle bli helt bra och jag hade kunnat betala tillbaka, då hade jag kunnat acceptera att få pengar från andra). Pga det fick hon istället somna in. När jag sedan fick lite mer ordning på jobb och bara hade Aysu (som faktiskt var skadefri då) började jag direkt samla på mig ett sparkonto. Jag har sen dess snålat så mycket jag kan med allt - för att kunna lägga pengar på veterinärvård om kostnaderna springer iväg igen. Det var tack vare det som det gick bra med Aysu. Men ja, jag fick ju lära mig allt den hårda vägen...

Det jag nu önskar är istället att de som inte varit i min situation hade kunnat lyssna lite bättre. När jag och andra pratar om vikten av att ha ett bra sparkonto så känns det som att folk inte lyssnar och istället tänker "det löser sig sedan" och så står de där och är plötsligt i behov av andras pengar för att rädda sina hundar. Det känns otroligt onödigt tycker jag.

Jag kan ju tycka att om man har hundar så får man se till att ha en plan för hur man gör om de skadar sig, eller ta konsekvenserna av att man inte har råd. Även med försäkringar så kan det bli vansinnigt dyrt, beroende på skada och allt vad det nu är. Jag lyckades ha ett rejält sparkonto trots att jag då jobbade i stall, innan det hade jag jobbat som hundrastare (som bekant är inget av det speciellt välbetalt).

Nu förstår jag såklart att alla inte kan göra som mig, att allas liv ser olika ut, alla har olika förutsättningar osv MEN jag upplever ändå att många gånger när det är just "jag vill kunna ha råd att äta bra också" så handlar det om att man underskattat hur dyrt det kan bli med veterinärvård.

Jag minns tydligt hur jag och @Philosophia pratade innan hon köpte sin nu yngsta hund. Hon tvekade och vi pratade då bland annat om hur stort sparkonto som behövdes för två hundar. När hon nämnde hur mycket hon hade att ta av så blev jag först chockad. Det lät då för mig som så enormt mycket pengar. Sedan hamnade jag själv i en situation då pengarna tog slut, när min förra tik behövde massor av rehab. Där och då insåg jag att om jag hade haft mer pengar så hade jag kunnat ge henne bättre vård, och jag insåg att det nog inte var så tokigt att resonera som @Philosophia gjort.

Nu skulle min hund inte kunnat bli helt bra oavsett hur mycket vård hon fått, och det gjorde att jag inte heller "kunde" ta emot pengar från andra (hade jag vetat att hon skulle bli helt bra och jag hade kunnat betala tillbaka, då hade jag kunnat acceptera att få pengar från andra). Pga det fick hon istället somna in. När jag sedan fick lite mer ordning på jobb och bara hade Aysu (som faktiskt var skadefri då) började jag direkt samla på mig ett sparkonto. Jag har sen dess snålat så mycket jag kan med allt - för att kunna lägga pengar på veterinärvård om kostnaderna springer iväg igen. Det var tack vare det som det gick bra med Aysu. Men ja, jag fick ju lära mig allt den hårda vägen...

Det jag nu önskar är istället att de som inte varit i min situation hade kunnat lyssna lite bättre. När jag och andra pratar om vikten av att ha ett bra sparkonto så känns det som att folk inte lyssnar och istället tänker "det löser sig sedan" och så står de där och är plötsligt i behov av andras pengar för att rädda sina hundar. Det känns otroligt onödigt tycker jag.
Som sagt. De som jag pratar om har inte tiggt och de skulle ha satt exakt samma summa och jobb på hundarna ändå. Jag ville bara lyfta fram hur fin a människor som råkar finnas i mitt whippetnätverk.

Jag kan tänka mig hjälpa en vän i kris med en liten slant eller lån eller så, det är en sak.

Men något jag verkligen stör mig på är tiggeriet till hemlösa skadade katter ( Jag betydligt har fler katträddare på sociala medier, de flesta hundägare jag har sysslar inte med sånt).

Jag kommer aldrig förstå varför man lägger tiotusentals kronor på en enda hemlös katt som man inte ens har ett kommande hem til, som bollas runt i jourhem? I min värld hade det varit bättre att avliva dom och lägga pengarna på infokampanjer, kastreringar ect

Vart lite prat om det här på klubben idag också då klubben, på ortens FB sida, fick kritik för att vi inte erbjöd kurser gratis och utan medlemskrav.
Provade naturligtvis svara personen som kom med kritiken att vi som förening är beroende av våra inkomster för att kunna fortsätt vara en förening och ha lokaler att hålla kurs i, naturligtvis utan att vara vinsdrivande men vi måste ju gå plus minus noll. Detta var dock inget jag fick gehör för,
Kritikern hade 0 och inget förstålse för att vi inte håller kurser gratis.....
Känns som att folk anser att det är en rättighet att ha hund och har man inte råd så ska samhället bekosta det..

Vart lite prat om det här på klubben idag också då klubben, på ortens FB sida, fick kritik för att vi inte erbjöd kurser gratis och utan medlemskrav.
Provade naturligtvis svara personen som kom med kritiken att vi som förening är beroende av våra inkomster för att kunna fortsätt vara en förening och ha lokaler att hålla kurs i, naturligtvis utan att vara vinsdrivande men vi måste ju gå plus minus noll. Detta var dock inget jag fick gehör för,
Kritikern hade 0 och inget förstålse för att vi inte håller kurser gratis.....
Känns som att folk anser att det är en rättighet att ha hund och har man inte råd så ska samhället bekosta det..
@Is Gratis kurser? Är folk verkligen så verklighetsfrånvända? :crazy:
Ja folk i allmänhet har svårt att förstå sig på att saker och ting kostar. Jag är aktiv inom en annan sport där vi tillhandahåller utrustning som är dyr och vi tar ut en avgift per tillfälle. Det kommer ett antal varje år som börjar argumentera om att ideella föreningar ska vara gratis och all verksamhet gratis. Någonstans har folk börjat att missförstå det här med ideellt arbete, de verkar tro att det är staten som betalar och att vi som arbetar tjänar grova pengar.

Det som gör mig extra arg är när det är folk som själva aldrig ställer upp som tror att ideellt = grattis :rage:

När jag jobbade på bibliotek och det fixades något på kvällen fattade inte ens föredragshållarna att vi som öppnade och stängde, fixade kaffe och ringde/agerade taxi åt den som var för gammal och skruttig för att ta sig hem var där utan ersättning. Ofta bjöd vi personligen på kaffet också eftersom det togs ur personalens kaffekassa.

Och få mig inte att börja tala om att arrangera hästtävlingar :banghead:

Jag tror att många tigg-annonser är fejk. Folk vet att människor ger till hundar och kattungar :cry:

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 972
Senast: valpköpare
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
5 238
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 754
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 522
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar