Tiger Bill**- Persian Bold** -

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare polly p
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 156

polly p

Trådstartare
Vill veta mer om min hästs stamtavla samt om någon vet mer om dessa hingstar.
Har förstått att Tiger Bill** inte finns mer, honom har jag bild och en del stamtavlefakta på.
Kul om någon har avkomma efter eller med honom i samma led.

Persian Bold vet jag inget om heller...

Tänkt att betäcka mitt sto med halvblodshingst i vår..

Sv: Tiger Bill**- Persian Bold** -

Persian Bold är en av topphingstarna inom galoppaveln. Själv vann han en hel massa hinderlöp i slutet på 70-talet och början på 80-talet. Stammen är alltså hoppavlad inom galoppen.

Persian Bold är dessutom pappa till flera andra topphingstar, tex Anshan, Presenting, Kings Island.

Om jag inte missminner mig helt (borde egentligen ringa till en kompis och fråga om detta) så tror jag att Persian Bold gjorde The Grand National 1978. Vet inte om han var placerad eller hur det gick, men jag tror mig veta att han fullföljde. Bara det är en bedrift.

Tiger Bill vet jag inte så mycket om, men länken nedan kanske ger dig någonting.
http://nedernasgard.cybersite.se/tigerbill.html
Att vinna galopp i Sverige är liksom ingen stor grej. Det är den engelska och irländska medelmåttorna som vinner och placerar sig här.

Senast ändrad:

Tackar och bugar.
Då verkar det som om mitt sto på mödersidan har ganska o.k stam även när jag vill avla hopp/fält-tävlan eller?

Ja, absolut. Persian Bold var en riktig atlet så den stammen är det inget fel på oberoendes vad man ska avla fram.

Fd svärfar hade en Anshan-avkomma för några år sedan. Oj, vad fin den var. Hade dessutom hur bra temperament som helst. Jag har sett fler Anshan som är supertrevliga. Det är inte så många hästar man möter idag som är e. Persian Bold, då han är rätt så gammal. Men hans "barnbarn" har nästan alla blivit bra i skallen. Svärfar hade även en Presenting-avkomma som var toppen. Dock har vi haft en Kings Island som avlivades i ung ålder eftersom både hon och hennes syster boxvandrade och var riktiga häxor.

Mitt sto har Persian Bold som farfar.

2155056832_fdefa9e94f.jpg

Persian Bold e. Bold Lad u. Relkarunner e. Relko

Fodd 1975, morkbrun, 166 cm mankhojd.
8 starter som 2-aring: 1:a 4ggr, 2:a 1 ggr, 3:a 1 ggr, £38 469
8 starter som 3-aring: 1:a 2ggr, 2:a 2 ggr, 4:a 2ggr, £25 304
Deltog ej i Grand National.
Gick till stuteri 1979 pa Ireland. Dog 1999.

Han har manga avkommor. En hel del har ocksa tavlat i National Hunt racing (hinder lop).

Mitt sto har tavlat i dressyr, hoppning, terräng, team chasing samt blivit avancerad langdistans häst. Mycket hallbar och massor av energi. Hon är ganska lik sin pappa och farfar.

Tackar så mycket, vad roligt med bild...
Samma färg som mitt sto men hon påminner nog mer om sin far i extriören..

:) Mitt sto är efter Tiger Bill och är sin far upp i dagen, kan kanske ordna en bättre bild på henne.

har du köpt din häst från Tierp?
Jag har skött Tiger Bill, han var lång i modellen , trevlig fuxfärg o trevligt temperament. Kommer inte ihåg hur stor han var men kanske runt 165.
Enda gången han inte var lätt o tas med var när han skulle betäcka.
Man var tvungen att stå med stoet runt hörnet, leda honom p o så gick det bra.
Annars var han trevlig, har lämnat en del hopphästar där runt Tierp.
DOck kanske inte jättehöga klasser

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
533
Senast: Nikan
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 639
Senast: Mabuse
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 391
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 091
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka