Tidsåtgång för plöjning...

cutty

Trådstartare
... av beteshage.

Jag skall låta plöja upp våra två hagar, totalt 3 hektar. 2 fyrkanter. Hur lång tid är det rimligt att det tar?

Hur lång tid tar det sedan att harva, och slutligen så?

Bra att ha ett hum om räkningen som lär komma "som ett brev på posten" :grin:

Sv: Tidsåtgång för plöjning...

Tidsåtgången kan jag inte hjälpa dig med men när vi plöjde upp och sådde om en av våra vallar som är ganska exakt 3ha men då iofs i ett stycke med hjälp av (billig) maskinstation så blev slutnotan inkl gräsfröna och iofs ca 1 timme med stengrep också ganska exakt 10.000:-.

När vi sådde in vår åker (med tillhörande plöjning etc) så kostade detta 15000 för 14 hektar, exklusive fröer..

Plöjning är bland det mest tidskrävande arbete man gör på en åker. Ofta är körhastigheten bara 3-10 km/h, men säg att ni har en 4 skärig plog som ger 2 meters arbetsbredd. Då är det ganska rimligt med 1 timme per hektar och så tillkommer vändtegarna till det sedan.

Dock är det väldigt stor skillnad vilken form åken har, en trekantig åker är ju mer tidskrävande att plöja än motsvarande yta om den är kvadratisk eller rektangulär. Det är också stor skillnad hur vändtegarna ser ut, hur det går diken etc.

Det är också stor skillnad i hur marken är att plöja, är det länge sen det plöjdes sist så att det är sega grästuvor eller om det finns rötter från sly i backen så kan plöjningen lätt ta dubbelt så lång tid som om marken är regelbundet plöjd med bara några års intervall.

Harvningen sedan skulle jag rekommendera att du gör själv istället för att leja bort.

Skälet till det är det blir mycket harvning. Först ska tiltorna harvas ut vilket görs antingen med rotorharv, "vanlig" harv med sladdplanka eller dyl. Sen ska jorden harvas med pinnharv för att få en lucker såbädd. Sen harvar man igen efter ett par veckor innan man sår för att få bort fröogräs (mellan harvningarna hinner fröogräs börja växa så man kan harva sönder de späda ogräsplantorna). Sen harvar man återigen för att bruka ner stallgödseln innan man sår.

Kort sagt så blir det mycket harvning om du inte vill spruta, så en gammal harv betalar sig snabbt.

Plöjning är bland det mest tidskrävande arbete man gör på en åker. Ofta är körhastigheten bara 3-10 km/h, men säg att ni har en 4 skärig plog som ger 2 meters arbetsbredd. Då är det ganska rimligt med 1 timme per hektar och så tillkommer vändtegarna till det sedan.

Dock är det väldigt stor skillnad vilken form åken har, en trekantig åker är ju mer tidskrävande att plöja än motsvarande yta om den är kvadratisk eller rektangulär. Det är också stor skillnad hur vändtegarna ser ut, hur det går diken etc.

Det är också stor skillnad i hur marken är att plöja, är det länge sen det plöjdes sist så att det är sega grästuvor eller om det finns rötter från sly i backen så kan plöjningen lätt ta dubbelt så lång tid som om marken är regelbundet plöjd med bara några års intervall.

Harvningen sedan skulle jag rekommendera att du gör själv istället för att leja bort.

Skälet till det är det blir mycket harvning. Först ska tiltorna harvas ut vilket görs antingen med rotorharv, "vanlig" harv med sladdplanka eller dyl. Sen ska jorden harvas med pinnharv för att få en lucker såbädd. Sen harvar man igen efter ett par veckor innan man sår för att få bort fröogräs (mellan harvningarna hinner fröogräs börja växa så man kan harva sönder de späda ogräsplantorna). Sen harvar man återigen för att bruka ner stallgödseln innan man sår.

Kort sagt så blir det mycket harvning om du inte vill spruta, så en gammal harv betalar sig snabbt.

Bäst resultat får du om du sprutar med round upp före plöjningen obs under vegitationsperiod.Det dödar majoriteten av allt som växer där.
Sedan plöjer ni, jämnar till och harvar. vänta sedan till ogräsfröna gror, på med harven igen..

Nu är det plöjt. 5 timmar... Så för sent för att roundupa.

Jag har ingen traktor så egenarbete går bort.

Nu skall gödseln spridas och marken harvas. Men räcker det? Naturligtvis sedan så.

Behövs det mer än en harvning innan sådd?

Tipset jag fick var att så havre med gräsfröna. Annars skulle ogräset ta över.

Tacksam för mer hjälp :bow:

Plöjning har främst effekt mot rotogräs.

Mao kommer det att finnas en massa ogräsfrön som gror efter första harvningen. Låter man dessa komma upp några cm så kan man harva bort dom innan sådd.

Det är också så att man behöver harva ut eventuell gödsel innan sådd.

Så det är alltså läge för att harva 2-3 ggr.

Havre är bra att så, det trycker undan ogräset och allting... men har du bara hästar och ingen tröska + spannmålstork så har du ingen nytta av havren.
Har du tex kor eller får så kan du rundbala havren när den är grön och sedan mata djuren med den - men det funkar dåligt på häst.

Utsäde är ganska dyrt så ska du inte ta reda på havren så blir det onödigt dyrt.

Liknande trådar

Anläggning Jag är eventuellt intresserad av att köpa en fastighet där nuvarande ägare har hästar. Hagarna är på totalt 1000 kvm, uppdelat på två...
Svar
19
· Visningar
1 486
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 564
Senast: Derivata
·
Fritid Finns det bukefalister som kan Visby? Ja. kommer ha en dag i Visby (ja, den där kryssningen ja) nästa vecka tillsammans med min mamma...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 757
Senast: sjoberga
·
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 731

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka