Sv: Tidiga fångtecken
Hej! Svaren du får kan nog bli hur olika som helst. Inom fångområdet verkar det vara stor skillnad mellan erfarenhet och kunskap, hos hovslagare, veterinär och hästägare. Jag tänkte försöka svara i alla fall enligt de erfarenheter jag har:
För det första har båda mina hästar som haft fång fått problem med magen. Lösa, halvlösa och oerhört gasiga. Det är ju dock svårt att avgöra om detta har med själva kosten att göra eller om det är ett symptom på den förgiftning som fång ju faktiskt är. Min ena häst är alltid lite lös i magen på bete, medan den andra är som vanligt. Men magen är det första tecknet och redan där kan man åtgärda, med t ex magtarmbalans eller fil/yoghurt med Acidophilus och lactibacillus. Vissa säger att man skall vara försiktig med det eftersom vissa hästar kan bli/vara känsliga mot laktos.
Angående fråga om värme i hovar: Min unga häst som går oskodd har alltid mer eller mindre varma hovar, året runt. enligt hovslagaren sunt varma. Min äldre skodda häst har relativt svala hovar, utom efter motion eller när hon är lite dålig i benen. Hon kan även ha puls i hovarna (svag).
Min unga häst visade symptom genom att inte vilja stå stilla när man kratsade hovarna. Dvs hon fick ont i andra hoven när hon belastade det på betonggolvet.
Men hovarna är ju ett svårt kapitel.... Jag fick i alla fall tipset att motionera delvis på hårt underlag så att cirkulationen i hovarna blir bra.
Sen kan man ju alltid se tidiga tecken innan hästen intar fångställning, t ex svårt att vända snävt, går annorlunda än tidigare- isättning av hovarna. Tyvärr kan jag nog inte förklara det skriftligt.
Hoppas att detta blev till någon hjälp och inte skapade mer förvirring.
Men åldern på hästarna och konditionen, både hull och motionsmässigt spelar stor roll.