Tidiga fångtecken

K

knyttet

Jag har fått fångnoja i år tror jag. :eek: Tror aldrig att jag vant in hästarna så långsamt på betet som i år, ändå är jag orolig. Men hur är det egentligen, kan en häst ha lite puls i hovarna utan att det är ett fångtecken? Och varma hovar, är det nödvändigtvis ett fångtecken eller kan en häst med bra cirkulation i hovarna ändå ha ganska varma hovar? Vilka tidiga tecken kan man titta efter?

Sv: Tidiga fångtecken

Hej! Svaren du får kan nog bli hur olika som helst. Inom fångområdet verkar det vara stor skillnad mellan erfarenhet och kunskap, hos hovslagare, veterinär och hästägare. Jag tänkte försöka svara i alla fall enligt de erfarenheter jag har:
För det första har båda mina hästar som haft fång fått problem med magen. Lösa, halvlösa och oerhört gasiga. Det är ju dock svårt att avgöra om detta har med själva kosten att göra eller om det är ett symptom på den förgiftning som fång ju faktiskt är. Min ena häst är alltid lite lös i magen på bete, medan den andra är som vanligt. Men magen är det första tecknet och redan där kan man åtgärda, med t ex magtarmbalans eller fil/yoghurt med Acidophilus och lactibacillus. Vissa säger att man skall vara försiktig med det eftersom vissa hästar kan bli/vara känsliga mot laktos.

Angående fråga om värme i hovar: Min unga häst som går oskodd har alltid mer eller mindre varma hovar, året runt. enligt hovslagaren sunt varma. Min äldre skodda häst har relativt svala hovar, utom efter motion eller när hon är lite dålig i benen. Hon kan även ha puls i hovarna (svag).
Min unga häst visade symptom genom att inte vilja stå stilla när man kratsade hovarna. Dvs hon fick ont i andra hoven när hon belastade det på betonggolvet.
Men hovarna är ju ett svårt kapitel.... Jag fick i alla fall tipset att motionera delvis på hårt underlag så att cirkulationen i hovarna blir bra.
Sen kan man ju alltid se tidiga tecken innan hästen intar fångställning, t ex svårt att vända snävt, går annorlunda än tidigare- isättning av hovarna. Tyvärr kan jag nog inte förklara det skriftligt.

Hoppas att detta blev till någon hjälp och inte skapade mer förvirring.
Men åldern på hästarna och konditionen, både hull och motionsmässigt spelar stor roll.

På min gamla häst, som hade haft fång en gång, brukade vi märka att han fick svag puls och blev något tjockare i ådrorna och ev lite ljummen i hovarna. Då, om inte förr, var det dags att flytta honom, för då började betet bli för kraftigt för honom.

Sedan är det ju olika hur hästarna är i fråga om puls, värme osv.
Det du får göra är väl att leta förändringar, i fråga om ökad puls, värme, svällda ådror etc.

Svårt eller hur?
Jag blir lika nojig som du varje år.
Ihållande puls, lätt svampiga kotor är tecken för att ta varning för oss. Kortare steg (antigen fram eller bak) betyder: Ring vet nu!
Det har hunnit blivit några falska larm under åren men hellre det än tvärt om...
Kollar tre fyra gånger om dagen... :o Hinner knappt jobba nu för tiden :crazy:

Usch,det oroar jag mig också för. Har min lilla shettis på gröngräs nu hela dagen och känner noga igenom benen på kvällen. Som jag förstår så kan svullna ben vara ett tecken på för mycket gräs? Känner efter ev svullnader,puls och varma hovar. Allmäntillståndet tittar jag också på. Så länge han är pigg och går på i vanlig takt så inbillar jag mig att det inte är nån fara...

Jag har också fångnojja och känner på hovarna mest hela tiden ;)

Min fånghäst har aldrig reagerat med dålig mage, förhöjd temp, fångställning etc vid hennes fånganfall. Hovarna blir lite varmare och man kan känna lite puls. Så hon är svår att upptäcka de tidiga fångtecknen på. Dock reagerar jag alltid så fort hon blir lite stel och stapplig i steget. Då är det bråttom. Visserligen har det blivit en del falskalarm men hellre det.

Skönt att se att det finns flera som har det så! Eller, ja ni förstår vad jag menar :angel: .
Det är skönt att inte vara ensam med eländet.

Tack för alla svar! :bow:

Jag kollar hästarna morgon och kväll, men de är luriga. :crazy:
Shettisen är nästan alltid varm i hovarna, men hon är helt ren och fin i benen, ingen puls. Kallblodsstoet är också relativt varm i hovarna, hon har ofta lite puls på kvällarna. Det är därför jag undrar om en häst kan ha lite puls utan att det är något fel?!

jag har slutat känna på hovarna och efter puls. Hovarna varierar mycket i värme och min häst har av någon anledning alltid puls i, i synnerhet det ena frambenet.
Jag känner på senorna för den dagen min häst fick fång för 2 år sedan var senorna "svampiga". ...det kan de ju också vara utan att det är någon fara, men dem känner jag på iaf.

Svårt detdär !!

Vad bra, precis en sån tråd jag letade efter! Det är min första sommar som shettisägare och jag är nojig jag med! Vi har vant våra hästar lite med gräs och än så länge verkar det gå bra. De ska nu gå i en skogshage med gräs/annat.

Det här med puls i hovarna, var känner man det? Är det i själva hovarna? Likadant med värmen, var i hovarna sitter det? Hela hovarna?

/ Maris

Hej!
Jag vet inte om detta stämmer, men jag fick tippset att ha koll på mankammen när våran ponny (kallblodskorsning) fick lindrig fång en sommar? Den person som tippsade om detta är en mjölkproducent och har alltså stor erfarenhet av kossor, men föder även upp hästar (Halvblod & ponny). Hon sa att mankammen blir tjockare och det stämmde på våran ponny då. Som tur var så fick vi inga mer problem med fång på honom så jag har inte haft möjligheten att studera detta vidare. Är det någon annan som har hört att det kan vara en symtom?
Mvh. Camilla

Tror att jag nyligen läst i ett inlägg här att fånghästar ofta hade "tjock och knutig" mankam, eller nåt liknande stod det i alla fall. Tillhör också de fångnojigas skara, då jag för ett år sedan fick slakta vår shettis pga fång.
När hovis första gången verkade min nordsvensk i höstas såg han att hon haft känning av fång en gång tidigare, då började nojan :(
Börjar nu sakta vänja in dom på bete, tyvärr hann farsan gödsla en liten vall som vi ska beta, men då får dom börja i hagen med lövbete, där är det magrare, och lite varierat. Vallen får vänta till den har "växt ifrån sig" lite!
Håller tummarna för att dom ska klara sig.
Lotta

Jag tar det säkra före det osäkra, vårat russ får inte gå ute mer änn 4 timmar om dagen i vinterhagen. Och han rids varje dag.
Han har inte haft fång MEN jag är nästan säker på att han är det sorten, jag får lite på min inre röst :crazy:
Jag har tagit bort en häst som fick fång, och värre sjukdom änn fång finns nog inte.
Vi har jätte fina beten men de får gå där på sen sommaren hösten och vintern.
Om jag kände minsta oro varför chansa, det är som rysk rolett :cry:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 143
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Jag har den dåliga förmånen att ha en häst som kliver av sig skorna hela tiden och får ställa in så många träningar att vi aldrig kommer...
Svar
11
· Visningar
631
Senast: Ninnurur
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 316
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
930

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka