Tidig rabarber?

Kratus

Trådstartare
Jag skördade mina första rabarber idag. :D Men det känns som ovanligt tidigt? Eller? Har iaf inget minne av att jag kunde göra det så här tidigt, varken förra eller förrförra året.
Jag hoppas att jag får extra mycket rabarber i år när den nu verkar vara så tidig.

Någon annan som kunnat börja skörda rabarber? :bump:

Oj! Det var inte dåligt! Visst jag hade kanske kunnat plocka lite för nån vecka sen, men en månad?! Näpp. :p

Förra året har jag nått minne av mitten på maj...

Fick årets första paj ur föräldrarnas trädgård till min födelsedag för drygt en vecka sedan. Annars brukar det gå att få ihop en paj lagom till pappas födelsedag om en vecka (det är tradition som sker även om rabarbrarna ibland är minimala :D men de brukar alltså vara precis lagom i slutet av april här).

Blir nog att bjuda papppa på första rabarbern någonsin från nya trädgården iår:bump:

Allt beror väl på var man bor. I Umeå skördas nog inte rabarber än men i skåne har den nog varit klar länge?

Jag bor i zon IV och det är i stort sett dags att plocka. Och för mig är det tidigt. Väldigt tidigt. Det är klart att så i landet också och det är nog en månad tidigare än vanligt.

Allt beror väl på var man bor. I Umeå skördas nog inte rabarber än men i skåne har den nog varit klar länge?

Jag bor i zon IV och det är i stort sett dags att plocka. Och för mig är det tidigt. Väldigt tidigt. Det är klart att så i landet också och det är nog en månad tidigare än vanligt.

Sant. :)

Hur vet man vilken zon man bor i? Jag bor utanför Halmstad.

Finns en sida på nätet som handlar om säsongsmat och enligt den så är rabarber i säsong från (april) maj-september om jag tolkar rätt.

Då bor jag nog i zon 1 eller möjligen zon 2 beroende på exakt var gränsen går, var lite svårt att se eftersom det inte fanns zoom på kartan.:)

Bor i zon 5 och här är rabarberna på gång och går nog att plocka till paj om mågon vecka :) Riktigt tidigt!

Mina rabarber har precis börjat knyckla upp bladen. Bor i zon II, tror jag. Men vad härligt att kunna skörda redan!

Jag bor i zon 2 på gränsen till 3 (Göteborg/Kungälv) och här har rabarbern varit skördefärdig sedan påskafton.

Hos mina föräldrar har det gått att skörda rabarber de senaste tre veckorna men hos mig så har de precis blivit så stora att det ens syns att det är rabarber :D

Detta trots att vi bor ca 1,5 mil ifrån varandra, men jag misstänker att föräldrarna har bättre förutsättningar men även en annan sorts rabarber (de ser inte direkt likadana ut min och deras plantor) :)

..... jag misstänker att föräldrarna har bättre förutsättningar men även en annan sorts rabarber (de ser inte direkt likadana ut min och deras plantor) :)
Det finns massor av olika rabarbersorter - på Julita så finns tydligen hela 72 st olika.

Min egen planta har jag "snott" från väninnan som har en nedlagd handelsträdgård och där hittade jag en rabarberodling ute bland träden.

Liknande trådar

Mat Hej, jag hoppas detta ligger under rätt rubrik (mat). :) Varje år har min familj tävling kring jul om vem som gör den godaste...
Svar
19
· Visningar
554
Senast: Twihard
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 049
Senast: snöflingor
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 686

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix
  • Stora shoppingtråden III