Q

Qwyxz

Ja, hur mycket tid tar en häst på lösdrift upp? Om man har en häst på en lösdrift ungefär 100 m från huset, fast lösdriften tillhör någon annan. Om hästen har fri tillgång på hö, som ingår + att de ser till att hästen har hö hela tiden...jag menar det går ju snabbt att gå över och hälsa på hästen varje dag och se till att den mår bra och eventuellt rykta den och gå en sväng. Sedan under helger och lov så hinner man ju rida. Så...skulle det funka även om man pluggar och tränar 4 grr veckan?
 
Sv: Tid?

Jag anser att man ska ha mer tid än så för sin häst.
Rida på helger och lov tycker jag inte är förenligt med god hästhållning - särskilt som sådan ridning ofta tenderar till att bli för häftig mot vad hästen är tränad för.
Jag anser att hästen bör tränas regelbundet och inte ibland när man har lust och tid. Det för att hästen ska må bra både psykiskt med stimulation och kroppsligt.

Själv är jag i stallet minst 3 timmar per dag, förutom när min medryttare har honom.
Av den tiden tillbringar jag ca 2timmar med hästen om vi inte tar långtur - då ökar tiden med samma tid som vi är längre ute och rider.
Den sista timmen mockar jag, lagar mat och fixar med utrustning mm. Mocka måste man ju även göra i en lösdrift.
 
Sv: Tid?

Om hästen får en översyn varje dag som du säger så visst; det behöver inte ta lång tid. Men vad ska man med en ridhäst till som man inte rider mer än helger o lov?

För grejen är att då bör man inte rida tufft, utan man får ta det ganska lugnt eftersom hästen inte är regelbundet tränad för tuffare ridning. Så; om man bara tänkt sig rida kortare svängar eller skrittpass på helger o lov så går det ju, men inte om man på helgerna vill ta en 1-timmes dressyrpass på banan eller 2-timmars tur i skogen i högre tempo. För det kommer hästen troligen inte orka eller hålla för. (Sen tycker ju jag personligen att det är lite trist att aldrig "komma framåt" i ridningen och det gör man inte om man inte rider flera gånger i veckan så att man kan träna in moment/rörelser och/eller kondition.)

Jag har själv hästen på lösdrift där skötseln ingår (dvs matning och dylikt) och om jag bara åker och ser till henne behöver det inte ta mer än 20 minuter eller så. DÄremot måste man vara beredd på att även hästar på lösdrift kan skadas och behöva boxvila eller medicinering flera ggr/dag och då måste man kunna göra sig fri och åka dit varje dag (kanske flera gånger per dag).
 
Sv: Tid?

Har du ont om tid så att du behöver fundera på om det går att klämma in en häst på den tiden, så skulle jag råda dig att INTE göra slag i saken.
Hästar tar mycket mer tid än man beräknar i förväg, så har man tveksamt schema till att börja med, så är det inte ett bra utgångsläge att börja från.

en häst som rids helger och lov kommer aldrig att komma upp i kondition eller styrka för att användas annat än mycket lätt ridning. det blir väldigt ojämt för hästen att orka med så oregelbundet arbete.
 
Sv: Tid?

En häst i lösdrift tar lika mycket tid som en häst i stall för 'normalhästägaren'. det du 'vinner' på att inte mocka varje dag 'förlorar' du på att få mocka längre tid men mer sällan. Det du vinner på att inte behöva byta täcken 'förlorar' du på att det tar längre tid att få hästen ren.

Osv osv.

Lösdrift är INTE ett sätt att slippa lägga så mycket tid på hästen. Det handlar bara om att tiden fördelas annorlunda och ffa att man inte är lika tidsstyrd pga utsläpp/intag/fodringar.

Jag har stallet 50 meter från huset, och har haft både lösdrift och på stall (med permanentbädd). Det tar samma totala tid, men den är fördelad annorlunda. T ex tar det 0 minuter på morgonen med dem på lösdrift, medan det tar 5 minuter med dem på stall (täckesbyte + utsläpp, två hästar). Och jag behöver inte mocka lösdriften varje dag, så där tjänar jag 15 minuter på mockning (två boxar, spånbädd, en renlig och en gris) på eftermiddagen, medan jag istället får tillbringa en timme minst på helgen med att mocka i lösdriften.

Att bära ut en stor laddning hösilage var tredje dag tar samma tid som att ta ut två mindre/dag i tre dagar, det bara kommer mer koncentrerat.

Osv.

Det som 'sparat' mig mest tid på 'riktigt' är permanentbädd, ha hästarna ute LÅNGA dagar (05 - 23) med tillgång till vindskydd, fri tillgång på mat inne och ute. Ett mål kraftfode rpå kvällen, och jag förbereder tre hinkar/häst i stöten, så slår bara på vatten (för att binda pulvret de får) innan fodring och rör om och tippar i krubban. Täcken på rullomanvalacken spar massa tid med.

Det är en sak att ha tidsbrist så att man försöker tjäna tid på rutingöromålen (ALDRIG försöka fuska med skötseln för att få tid!), men att inte ens ha tid att rida/träna hästen, då tycker jag man ska fungera.

Dessutom som redan påpekats - du måste kunna frigöra tiden den dag hästen behöver tillsyn mer frekvent pga konvalescens, kanske ska promeneras flera ggr/dag etc. Dessutom bör man extrapyssla med en konvalescent, inte bara glömma bort den där i sin box/hage.

Rida bara på helger och lov innebär i princip att åka runt i skritt och ev lite trav eftersom hästen aldrig är igång, så frågan är om det är vad man vill ha ut av hästeriet egentligen?

Sen, visst går det finfint att ha häst när man pluggar och dessutom tränar annat 4 dagar/vecka. MEN, det kräver att man har ganska 'strikta' rutiner (inget ståendes och dagdrömma när man mockar alt prata med de andra i stallet en timme innan man ens kommer igång), det kräver planering (förbered så många höpåsar och sånt som det går på helgerna, lägg långrykt och manryckning och lädersmörjning och hinkdiskning osv på helgerna), försök lägga så uttänkta rutiner som möjligt och hitta ett system), hästar dör INTE av att inte bli ryktade varje dag (utegångshästar bör inte ens ryktas varje dag), det går bra att visitera och borsta. Och man får se till att inte fastna i soffan/framför datorn/etc utan verkligen ge sig ut i stallet när man kommer hem. Dessutom fungerar varannandagsträning prima för de flesta hästar, dvs de går en dag, vilar nästa, går en dag, vilar nästa.

Jag har som sagt två hästar i eget stall hemma, de rids varannandag. Jag har så fint ordnat för mig nuförtiden att jag jobbar skift, och jobbar endera 7 - 15, 14.30 - 07.30, 14.30 - 15 och så har jag ett pass där jag jobbar 15 - 21 och var tredje vecka kör jag mardrömshelg, dvs jag jobbar från fredag kl 14.30 - söndag kl 15 i ett svep. Jag har i och med detta ganska gott om lediga dagar och dagar då jag slutar halv sju på morgonen.

En ledig dag så tar 'fixa stallet' max 30 minuter (mocka, fylla på mat och sopa), sen kan själva ridningen ta allt mellan 45 minuter till hur lång tid som helst. (45 minuter = ta in hästen, visitera och snabborsta i ett, sadla och tränsa, rida i 30 minuter, klä av, släppa ut. Det är dock det kortaste det går att få det, och kräver i grunden ren häst och så mkt effektivism som möjligt). Normalt så tar det ca 1½ h/häst för ett 'normalpass' ridning.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 730
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 004
Senast: Twirro
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 812
Senast: Bee
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp