Tid per ekipage

M

mxz101

När ni ska beräkna er starttid, vad räknar ni per ekipage då? Det här rör sig om en LB1 och jag tror programmet tar cirka 4.5 minut.

En annan fråga på samma tema - är det fortfarande en minut som gäller mellan startsignal och start? har för mig att jag läst att det är ändrat men hittar det inte igen.

45 sek är det. Och om det går så ska man rida ut från banan efter startsignal och starta utifrån (gäller inte när tävlingen hålls i ridhus).

M.

Då räknar du att det tar 3 minuter mellan varje ekipage. Brukar det funka?

45 sek är det. Och om det går så ska man rida ut från banan efter startsignal och starta utifrån (gäller inte när tävlingen hålls i ridhus).

M.

Jo, det gäller även i ridhus. Tävlar man på kort bana i ett långt ridhus och det finns plats så att det går att rida rakt in vid A så måste man lämna banan innan man startar.

Ja, man ska göra så, det är en ny regel från i år (tillägg till moment 207 i TR).
TR säger närmare bestämt:
Mom 207
Vid tävling där utrymme att rida runt banan icke finnes, får hela banan utnyttjas innan startsignal givits. Sedan startsignal givits skall ekipaget om förhållandena tillåter, lämna banan innan uppvisningen påbörjas.

I lätt klass räknar jag alltid med 10 i timmen, så kommer jag i alla fall inte försent. Normalt tar domaren ca 8 i timmen i lätta program, men det kan gå så långsamt som 6 i timmen och det kan gå så fort som 10 i timmen. LB:1 är ett av de kortaste programmen så där har jag själv varit med om att domaren hann 10 i timmen.

Man rider alltså in och "känner på banan", sen startsignal, ut och sen startar man när man rider genom vid A? Det är nämligen så nu i första tävlingen, kort bana i långt ridhus och de har en sk collect ring. Men om det är collect ring så finns ju eg. ingen anledning till att rida in innan start?

Det är just det - det är verkligen ett kort program! Jag tror jag räknar med sex i timmen.

Men om man inte gör så,får man en "felridning" då eller?
(Å andra sidan så hoppade ponnyn ut över staketet när de fick startsignal sist så dottern la en volt och så in igen,sas aldrig nått om det)

Japp, precis så är det. In och kolla banan och sedan om det är möjligt gå ut och starta utifrån. Om det är möjligt att starta utifrån får avgöras från fall till fall och det beror också på vilken klass det är. Man ska i princip inte behöva göra en tvärare sväng för att komma in än vad den gångartens volter är i det programmet. Så en bana där man kan rida in utifrån i LA kanske inte är lämplig att starta utifrån i LC. Fråga, eller titta på några andra och se hur de gör.

Visst finns det anledning att rida in på banan före start även om det finns collecting ring. Finns det inte möjlighet att rida runt banan utanför staketet och titta på alla läskiga blommor/bokstäver/domare/publik som rör på sig :D så vill man förstås rida runt innanför staketet och titta på dem istället så inte hästen ser dem för första gången när man är mitt i programmet.

I ett kort program måste du räkna med många i timmen (kortare tid per ekipage). Jag skulle inte våga räkna på 6 i timmen i LB:1. Med 6 i timmen är det efter två timmar startnr 13 som ska in på banan, med 10 i timmen har man efter två timmar redan hunnit till startnr 21.

Det står inte i TR vad som händer om man inte går ut före start om det är möjligt. Jag minns inte vad som sades på domarkursen, men det är inte omöjligt att det räknas som en felridning.

Att inget sas om att din dotter hoppade ut när hon fått startsignal var för att hon inte hade startat när det hände. Inget som händer före själva starten räknas, oavsett om man fått startsignal eller inte. Hade hon hoppat ut efter att hon startat så hade hon blivit utesluten.

Jag skrev fel men tror jag menade rätt :crazy: Menade sex min per ekipage, dvs 10 i timmen. Tror du det blir mer rätt? Eller tänker jag fel igen?

Jag räknar alltid med 8 i timmen. Brukar pricka rätt varje gång. Om man dessutom känner till domaren kanske man vet hur fort/sakta h*n dömer.

Mm, men som du märker så är jag inte så jättevan och känner inte alls till domarna.
Just 8!! Oavsett klass?

Ja. Dmarna skriver ju en hel del och sen ska de blåsa och de flesta rider inte upp direkt utan nyttjar sina 45 s. Så 8 ekipage/h brukar stämma rätt bra.

Liknande trådar

Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
624
Senast: Grazing
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 057
Juridik & Ekonomi Jag blev för ett antal år sedan tilldömd ett skadestånd på närmare 20.000kr. Först nu har detta skadestånd börjat betalas ut via...
Svar
5
· Visningar
921
Senast: monster1
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 022
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tik som "luktar gott"
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V