Tid och pengar för 2 hästar?

millan71

Trådstartare
Jag har en häst och jobbar heltid, åker runt 7.30 på morgonen och är hemma runt 17 på kvällen. Jag funderar på att skaffa en häst till men jag vet inte om jag har tiden att lägga på den? Hur hittar ni andra tid? Jag har eget stall på gården, sambo men inga barn men alltid är det något som ska göras.

Min andra fundering är.... hur har man råd? Även om man slipper stallhyra så kostar det ju en del.

Nån som har några tips? :bump:

Sv: Tid och pengar för 2 hästar?

Kostandsmässigt skiljer det sig ganska mycket med att ha en eller två hästar. Räkna på hur mycket du lägger ut på din nuvarande häst/månad, och se om du har så mycket pengar kvar. Vissa saker blir ju "billigare", som att ta ut vet. för vaccination, jag har samma borstar, transportskydd, longerlina osv. till båda mina hästar. Men det mesta blir ju dubbelt så dyrt.

Lite samma sak med tiden, själva "kvalitetstiden"- ridningen, markarbetet eller vad det nu är tar dubbelt så mycket tid. Däremot är du ju ändå i stallet, så totalt sett tar det inte dubbelt så mycket tid. Det beror ju helt på vad du har för typ av hästar och ambitioner.

Själv tycker jag att steget från ingen häst till en häst är ofantligt mycket större än från 1 häst till 2. Nu är det två hästar som kan skada sig, vill ha uppmärksamhet och glädjer mig. :love:

Kom bara ihåg att det ska vara roligt att ha häst- blir tiden för knapp tycker jag att det blir mer av ett måste och dåligt samvete.

Jag och min sambo har tillsammans 3 hästar;

en valack, ett sto och en B-ponny.... Jag har huvudansvaret för allihopa men min sambo äger B-ponnyn och pysslar om honom.

Det som jag tycker är viktigast är att man har stöd "hemifrån"....

Jag skulle nog aldrig orka eller hinna om jag gjorde allt själv, och det känns bra att veta att han tycker att det är ok att jag tillbringar minst 3 h i stallet om dagen....Jag har sån tur att jag har en sambo som gärna hjälper till i stallet och annars brukar han ha med sina hundar och träna med dom under tiden....

Pengamässigt håller jag med om att det blir en ganska stor skillnad, men som föregående skrev mycket saker använder man ju till båda.

Dock har jag skilda stall på dom nu så en del saker man kanske inte hade behövt ha dubbelt av har jag det....

Den viktigaste frågan som jag tycker man ska ställa sej själv är:

Varför vill jag ha en häst till, vad kommer det att göra för nytta och kommer jag att hinna med allt annat jag vill göra

Lycka till! :bump:

//Domino_s

Jag har två hästar. Nu ett tag har jag haft ena ut på foder den andra har jag själv.
Kommer om en månad flytta till eget stall ta hem båda hästarna.Så på ett sett blir det billigare.
Jag vet att jag inte kommer att hinna med båda så jag ska ha en tjej att rida på gamelhästen några gånger i veckan, så tar jag honom när jag känner att jag hinner i veckan.Som betalning kommer tjejen att få hjälpa till i stallet, mocka, släppa in/ut m.m. Vilket jag sätter mera värde på.
Jag har en tvårig son, familj och jobb dock inte heltid men räcker bra ändå.
Så ser min situation ut....

Min ena häst ska in på operation den 29/10 och jag är sugen att skaffa en som jag kan ha och rida på under tiden. Nu är ju inte jag en sådan som köper och säljer hästar, men chansen finns att min första inte blir helt frisk och då måste jag ändå ha en till / ny. Har en kompis som mer än gärna skulle vilja börja rida min sjukling när han väl blir frisk så det är klart då frigör man lite tid där.

Jag har en häst och jobbar heltid, åker runt 7.30 på morgonen och är hemma runt 17 på kvällen. Jag funderar på att skaffa en häst till men jag vet inte om jag har tiden att lägga på den? Hur hittar ni andra tid? Jag har eget stall på gården, sambo men inga barn men alltid är det något som ska göras.

Min andra fundering är.... hur har man råd? Även om man slipper stallhyra så kostar det ju en del.

Nån som har några tips? :bump:

Jag kan svara dig med ett enkelt svar: jag hittar inte någon tid till mer än en häst. Vi har fyra hästar hemma. Två av dem är barnens gamla hästar, en av dem min makes och den fjärde min egen. Jag sköter allt med fodring, in-och utsläpp, mockning osv. Sedan tar jag hand om de två äldre hästarna. Den ena går inte längre att rida men den lille äldsta hästen är ett litet russ på 23 år som mycket gärna vill komma ut i skogen. Jag är den enda i familjen som kan rida honom och han är mitt ständiga dåliga samvete. Det blir aldrig av!! Han är inte helt lättriden så att låna ut honom till något barn känns inte aktuellt. Ett tag hade jag för mig att jag skulle köpa en till egen häst men den har jag övergett för tillfället. Jag jobbar heltid, mina barn är stora men jag hinner bara rida en häst så det får räcka. Sedan kostar det ju mycket pengar speciellt om man ska ha en häst för att rida den.

det var nog inte det svar du ville ha men så tycker jag att det är.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 483
Senast: Mia_R
·
Skola & Jobb Jag har blivit singel efter att sambon gjorde slut med mig idag. Det hela suger såklart och är otroligt sorgligt. Jag är ledsen, arg...
2
Svar
29
· Visningar
4 200
Senast: Fazeem
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 343
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 462
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar