Tid för inkörning

Sv: Tid för inkörning

Jo, det är ju sant det du säger men när samma personer om o om dyker upp med katastrofalt ohanterade hästar kan man ju börja fundera...

Tackar för svar! Hoppas åter på fler svar då jag gissar att många fler här har erfarenhet av inkörning och därmed också tidsåtgången i olika fall!

Är väldigt individuellt!

Håller på med en tidigare ohanterad 6-åring (idiot-projekt), började så smått att tömköra lite någon månad efter att vi fick hem honom för drygt ett halvår sedan, fick avbryta då det inte blev några framsteg.
Han är nu inriden och börjar bli riktigt trevlig, så snart tänkte vi försöka återuppta inkörnings-träningen.

Är dock osäkert om det överhuvudtaget blir körhäst av honom.

Normalt brukar det ta ett par månader för oss (första månaden bekantar vi oss enbart med hästen, sedan lite svårare beröringsträning/ledövningar och tömkörning.
Därefter är det helt upp till individen (ofta lös skakel/lösa skaklar/inkörnings-släpa och timmerkälke, men det har hänt att rockarden använts direkt efter tömkörningen).

Snabbaste inkörningen var en Islänning som varit ridhäst hos oss över ett år, han tömkördes 3 gånger och hade efter en vecka körts med timmer kälke, rockard, doning och 4-hjulsvagn.

//m

Körde in min Shettis valack på drygt en månad utan några som helst problem och mitt Gotlandsruss körde jag också inte på drygt en månad (dom e så dumt snälla) Men nu har jag påbörjat inkörning av mitt Ardenner sto på 2år tömkörning funkar fint fint! (tömkörningen anser jage viktigast inom hela körningen) o hon einte rädd för linor och sånt så det ska nog gå bra :) Bara att följa hennes takt! Har kört till pappas Nordsvensk som va skakelrädd när han kom till honom, efter 3år med lugn o ro o vänjning av skaklar och linor så går det köra han med harv, lunnebåge och linor o dra stock o.s.v men vagn är han lite rädd för än men det kommer :) //Jess

Skönt att höra, då kanske det är hopp för min gamla isis som jag tänker köra in nån gång.
Min kompis har ett isis-sto som dom nästan körde in direkt, trodde inte det var sant men hon är fin att köra.

Jag tror att det är individuellt för varje häst, eftersom varje häst utvecklas i sin egen takt. :)

Knapplån

Roligt att läsa om era olika erfarenheter! Jag är på väg och ska påbörja mitt allra första inkörningsprojekt (med hjälp av en duktig tränare) av ett gammalt halvblodssto. Mycket tömkörd men aldrig körd med vagn - håller tummarna för att allt ska gå bra och vi ska klara det på några månader.
Jag har ingen stor erfarenhet av körning, men jag har sett en mycket duktig norsk hästkarl klara av att vänja en bakrädd dölehäst att dra sulky utan problem på två timmar ... Tränade först i ridhus och efter två timmar körde de en lång runda på grusvägen utanför.

...Detsamma hörs från rediga hästkarlar som kör ardenner; går de inte att köra på en gång så går de till slakt ...

Så här resonerade man väl i lantbruket i Sverige förr i tiden? Gick hästen inte att använda i jordbruket så åt man upp den istället! Helt naturligt på den tiden - man hade inte råd att slösa foder på några "lyxhästar" som inte kunde göra nytta.

Liknande trådar

Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
673
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
823
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 237
Senast: Bison
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
12 013
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka