Tid för att äta 1kg hö?

Sv: Tid för att äta 1kg hö?

Alltså, effektiv tid så äter min nog upp 1 kg på 20 minuter. Är hon stressad eller extremt hungrig så går det kanske på en kvart.
MEN, hon äter ju sälla effektiv tid. Det ska ju kollas i vattenkoppen, gås ett varv i boxen, kika ut i stallgången, lukta på boxväggen, prata med grannen, pilla lite i torven, råga matte när kraftfodret kommer osv, så det tar ju längre tid ändå. Och sen efter nåt kilo eller två så har mann ju hunnit bli mätt, så då står man och vilar istället. Och på 12 timmar äter hon 7 kg hö. Möjligtvis 7,5 kg om hon råkar vara riktigt hungrig nån dag. Det blir ungefär 0,6 kg hö per timme.

Hästen får finstråigt hö ts 84%. Hög MJ och proteinhalt. Kan hända att hon hade ätit mer om det vart lägre värden. Förra året åt hon 18-20 kg hösilage per natt 16 timmar, men då vart det ts 35-40%. Och det ger ungefär samma ts-värde per timme som idag med hö.

Senast ändrad:

Men mina är d-ponnyer, så de är ju lite mindre också.
Men jag är glad att de äter långsamt och inte kastar i sig maten!

Står en annan häst i stallet som äter upp sina 4 kg hösilage på
45 minuter, alltså har han dammsugit hela boxen till klockan 22.00,
då har han 10 timmar kvar tills morgonfodringen...

hmm, skall nog ha lite högläsning för min dam. Nu får hon iofs hösilage (60%).

Har bara koll på de tider man märker tydligas, och där verkar det vara ungefär 1kg per 15 min.

På morgonen klämmer hon i sig 4 kg på under 1h, det vet jag. Lunchen vet jag inte (4). Eftermiddagen då hon får 3 kg brukar även den vara borta på timmen.
På kvällen får hon 7 kg, min förhoppning är att de räcker lite längre än 2 h.

fälttävlansnörd skrev:
Men mina är d-ponnyer, så de är ju lite mindre också.
Men jag är glad att de äter långsamt och inte kastar i sig maten!

Står en annan häst i stallet som äter upp sina 4 kg hösilage på
45 minuter, alltså har han dammsugit hela boxen till klockan 22.00,
då har han 10 timmar kvar tills morgonfodringen...

Självklart ska du vara glad över att dina hästar äter LUGNT! :)

Panikie skrev:
det sägs att en häst ska äta varje gång i 1 timme, då har den fått så mkt mat den ska ha!
Hur många gånger om dagen då?
Jag skulle behöva fodra 12ggr/dygn i sådana fall.
Annars så skulle mina hästar svälta ihjäl.

Det beror ju givetvis på hur hungrig hästen är. Mina två stora hästar petar i sig under en hel dag kanske 30 kg ensilage (50%). Då plockar de då och då under hela dagen. Hästar med fri tillgång äter lugnare. Magsäcken på en häst är ju liten och bör fyllas på kontinuerligt. Så att säga hur lång tid det tar är väl knappast någon mening med.

Hälsning Maja

araben får 2kg till frukost, och det tar ca 1½timme för honom, shettisen får 1kg och det tar också 1½ timme , nu har shettisen troligen problem med sin vargtand
(hon kom nyss hem från fodervärd) och hon åt snabbare förut.
Så nu är det dags för tandläkaren att komma och titta.
förut åt hon 1kg på ca 1timme

milly skrev:
Vet ni hur lång tid det tar för era hästar att äta upp t ex 1kg hö?
Tyckerd et verkar var en sån himla variation mellan olika raser och individer.

Min nsv bruksdam åt upp 1kg på typ 15-20min.
Om hon fick 4kg hö så var det slut efter 1 och en halvtimme.

Enligt en undersökning som gjorts äter en stor häst 1kg på 40min och en ponny äter samma mängd på 80min. :eek: Tar det så lång tid för andra hästar?
Okej möjligtvis 80min för en liten liten shettis men...

Vore intressant att höra hur fort era hästar äter. :smirk:

Hmm... jag har märkt att det beror mycket på hur "hungriga" de är. Jag tänker hur väl ts behovet är tillgodosett. Mina som har fri tillgång (och ts behovet är väl tillgodosett), äter lååångsamt. Det gjorde de inte när de stod i kollektivstall, där det inte kunde ha fri tillgång.

På dagen käkar mina 3 ungefär 15-16 kg. De är ute ungeför 11 timmar. Jag skulle gissa att det är fördelat på 3 kg (shettis), 8 kg (klumpedunsen) och 4-5 kg (fullblodet). Märk att shettisen och fullblodet äter nästan lika mycket ute, men skillnaden är (förutom de andra uppenbara skillnaderna:D ) att fullblodet äter fler kg på natten och shettisen i princip ingenting(men hon står på halm så ni behöver inte vara oroliga).

Om man då räknar lite så blir det alltså (detta gäller dagtid):
Shettis: 1 kg - 3,7 timmar, 222 minuter
Klump: 1 kg - 1,4 timmar, 84 minuter
Fullblod: 1 kg - 2,8 till 2,2 timmar, 132 till 168 minuter

Hihi, men han är en stor klump!:love: Du skulle hålla med om du såg honom...;)

Min islänning äter 1 kg hö på en timme, och det även när han är riktigt hungrig. Han står alltid med halvslutna ögon och halvsover när han äter hö.. :D

Mina två shettisar brukar få 1,5 - 2 kg att mumsa på i hagen å då räcker det i princip hela dan...

Geisli skrev:
Min islänning äter 1 kg hö på en timme, och det även när han är riktigt hungrig. Han står alltid med halvslutna ögon och halvsover när han äter hö.. :D

Mina två shettisar brukar få 1,5 - 2 kg att mumsa på i hagen å då räcker det i princip hela dan...

ja det är så olika.
Som sagt, min nordis slukade 1kg hö på en kvart. 2kg på dryga halvtimmen... Om hon skulle ha o göra hela dagen (10 timmar i hagen) så skulle hon nog behövt 10kg hö. Första timmen skulle hon säkert stoppat i ig 4kg, sen lite mindre allt eftersom. Men 10kg skulle nog inte vart några problem!

Lägger ut en bal hö vid utsläppet kl 5 till mina två hästar. En bal väger ca 10-12kg. Den är slut runt 10-tiden. Då skulle de alltså äta ca 1kg hö/timme.
Om jag lägger ut ytterliggare en halv bal på morgonen så finns det mesta av den halvan kvar vid insläppet på kvällen vid 18-tiden.
Så mina hästar äter ett par timmar på morgonen och ägnar resten av dagen åt att strosa runt i hagen, busa och sova.
Ska kanske även tillägga att de inte är ett dugg hungriga vid insläppet, äter bara 3-4kg var på natten, trots fri tillgång.
Om man slår ut allt grovfoder de får på hela dygnet så äter de ca ½kg hö/timme.

Knapplån> Våra Islandshästar som har fri tillgång på hösilage 74%ts äter i snitt under dygnet vid minusgrader och 20-70 cm snö, som vi haft sedan annandag jul:eek: , c:a 0,40-0,45 kg/tim.

Rolle på Österlen
Islandshästar på Lösdrift

milly skrev:
Om hon skulle ha o göra hela dagen (10 timmar i hagen) så skulle hon nog behövt 10kg hö. Första timmen skulle hon säkert stoppat i ig 4kg, sen lite mindre allt eftersom. Men 10kg skulle nog inte vart några problem!

Provade att ge min nordsvensk fri tillgång på HALM under natten (han gick på bete på dagen) han åt glatt 14 kg på ca 10 timmar. Behöver jag tillägga att han numera står på torv/spån :angel:

Fö så äter han 1 kg hö på ca 20 min och 2 kg på ca 1h

Illa skrev:
Provade att ge min nordsvensk fri tillgång på HALM under natten (han gick på bete på dagen) han åt glatt 14 kg på ca 10 timmar. Behöver jag tillägga att han numera står på torv/spån :angel:

Åt han 14kg HALM på 10 timmar?! Måste varit väldigt GOD halm :eek: .
Provade du under FLERA nätter elelr bara en? De kanske skulle lugna sig efetr ett tag...

min islänning tuggar maten med omsorg=) det tar ca en timme för honom att äta ett kilo hösilage.

Liknande trådar

Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 206
Senast: ufot
·
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 696
Senast: Nominous
·
Hästmänniskan Jag kan ju inte vara ensam om det här. Att ponnyerna får rätt mat, rätt mängd etc. är jag jättenoga med. Jag väger, analyserar och...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
8 670
Senast: Balahé
·
Kropp & Själ Lite långt men snälla håll ut :) Jag kan inte sluta äta alldeles för mycket, det är som att min kropp inte känner någon mättnadskänsla...
Svar
8
· Visningar
2 103
Senast: Katti
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama