Thermobar utan el till shettis?

Apollo

Trådstartare
Nån som har en Thermobar utan el? Funderar på en men den rymmer 80 liter och när jag såg den på Friends så verkar den så hög. Jag har en maxad shettis men undrar om de når ner att dricka?

Nån som har en Thermobar utan el? Funderar på en men den rymmer 80 liter och när jag såg den på Friends så verkar den så hög. Jag har en maxad shettis men undrar om de når ner att dricka?

Jag har haft en sådan men med el och tror att det går bra för shettisen så länge baljan är fylld till över hälften eller däromkring. Nu har jag en med el som är 120liter och fyrkantig, den funkar bra till mitt sjumånaders föl och borde fungera för shettisar också. Tyvärr verkar den varianten inte finnas utan el.

Jag har haft en sådan men med el och tror att det går bra för shettisen så länge baljan är fylld till över hälften eller däromkring. Nu har jag en med el som är 120liter och fyrkantig, den funkar bra till mitt sjumånaders föl och borde fungera för shettisar också. Tyvärr verkar den varianten inte finnas utan el.
Den varianten har i varje fall funnits utan el...

Jag har flera st 40-liters (med el), de används huvudsakligen till mina får. De är små och lätta att flytta runt och göra rent. Jag använder dem ofta sent in på höstarna utomhus där det är långt till el, och de klarar i varje fall veckolånga perioder med minusgrader dygnet runt även utan ikopplad el. Då fyller jag med ljummet vatten en gång dygn, och försöker se till att karet står i ett skyddat läge, och gärna med något barrträd över som minskar utstrålningen.

Jag har flera st 40-liters (med el), de används huvudsakligen till mina får. De är små och lätta att flytta runt och göra rent. Jag använder dem ofta sent in på höstarna utomhus där det är långt till el, och de klarar i varje fall veckolånga perioder med minusgrader dygnet runt även utan ikopplad el. Då fyller jag med ljummet vatten en gång dygn, och försöker se till att karet står i ett skyddat läge, och gärna med något barrträd över som minskar utstrålningen.
Vi har kollat på dessa med el, men det blir ju en stor prisskillnad med el istället för utan. Men visst är det ett alternativ

Nu när jag tittar på hemsidan så verkar de isolerade baljorna utan el finnas i 30, 80 och 250l. Min erfarenhet är också att baljorna klarar några minusgrader även utan el, särskilt om man har några stycket djur som dricker och så att säga rör om.

Nu när jag tittar på hemsidan så verkar de isolerade baljorna utan el finnas i 30, 80 och 250l. Min erfarenhet är också att baljorna klarar några minusgrader även utan el, särskilt om man har några stycket djur som dricker och så att säga rör om.
Jo visst men den med 30 är trekantig och svår att ställa i hagen tror jag. Vi funderar på att bygg ett hörn av plank och sätta fast den i. Det finns dock inget lock till den men det kan man väl fixa själv. Vi är tre hästar i hagen så skulle vilja ha en lite större. De andra är inte shettisar.

Jo visst men den med 30 är trekantig och svår att ställa i hagen tror jag. Vi funderar på att bygg ett hörn av plank och sätta fast den i. Det finns dock inget lock till den men det kan man väl fixa själv. Vi är tre hästar i hagen så skulle vilja ha en lite större. De andra är inte shettisar.

30 liter är lite vatten till flera hästar...Utom i stallet då.
Har du funderat på en sådan där rund, svart 65 liters balja? Visserligen med möjlighet att elvärma, men den är ju också isolerad, och man måste ju inte koppla in elen bara för att det är möjligt att göra.
Den kostar ungefär lika mycket som Thermobars 80 liters balja utan el.
Goggla runt, finns just nu på kampanjpris på flera ställen.
Dessutom kanske du vill koppla in el "senare", och då har du det som behövs.

Jag har även en sådan svart 65 liters här hemma (har många värmebaljor, många olika hagar och olika djurslag), och den är definitivt tillräckligt låg, även mina får dricker utan problem den tom.

30 liter är lite vatten till flera hästar...Utom i stallet då.
Har du funderat på en sådan där rund, svart 65 liters balja? Visserligen med möjlighet att elvärma, men den är ju också isolerad, och man måste ju inte koppla in elen bara för att det är möjligt att göra.
Den kostar ungefär lika mycket som Thermobars 80 liters balja utan el.
Goggla runt, finns just nu på kampanjpris på flera ställen.
Dessutom kanske du vill koppla in el "senare", och då har du det som behövs.

Jag har även en sådan svart 65 liters här hemma (har många värmebaljor, många olika hagar och olika djurslag), och den är definitivt tillräckligt låg, även mina får dricker utan problem den tom.
Absolut ska kolla på den.

Jag har två, älskar dem. Vår minsta är dock en Dponny. Jag skulle tro att en stor shettis skulle nå ner men kan inte lova.

Baljorna är i alla fall toppenkvalitet och håller isfritt ett par minus och en bit ner mot - 10 är det fortfarande bara ett islock som hästarna kan slå hål på. Detta när vi fyller med kallvatten men lyfter ur isen varje dag. Vi använder inte locken på nätterna eftersom stallägaren inte vill lägga på dem.

Har en 80 l men med el. Var tveksam om shettisen skulle nå ner (hon är 98 cm i mankhöjd), testade genom att ge lite mat i botten på den när den var tom, och det gick fint för henne att nå. Hon har kunnat dricka ur den utan problem även med lite vatten kvar i den.

• Gilla
Reactions: Ace
Har en 80 l men med el. Var tveksam om shettisen skulle nå ner (hon är 98 cm i mankhöjd), testade genom att ge lite mat i botten på den när den var tom, och det gick fint för henne att nå. Hon har kunnat dricka ur den utan problem även med lite vatten kvar i den.
Tack låter toppen, min är ju 107 så det ska ju inte vara några problem.

Vi har en 130 liters o en 65 liters som är uppvärmda Thermobar's till Shettisarna som är under 95 cm i mhk. Det funkar jätte bra. Vet ej hur stor/hög 80 litaren är. Ett lock på nattetid spar el o värme.

Liknande trådar

Hästhantering Jag behöver lite tips för att slimma en knubbig ponny! Nu är det så att ponnyn i stallet är på tok för det, nästan en 9:a på hullskalan...
2
Svar
30
· Visningar
1 945
Utrustning Såg igår att de ridstövlar jag använder i hoppsadeln har gått sönder. Har ett par andra som jag tycker mycket om men som är för små, så...
2
Svar
23
· Visningar
935
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej Jag försöker hitta hästfilmer (ev. serier) om en man som red i vildmarken i USA. Eller om det utspelade sig i Kanada? Det var...
Svar
10
· Visningar
892
Senast: Islaend
·
Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
445
Senast: Pegasus63
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka