THERMO MASTER RAIN TÄCKE!

Splittan

Trådstartare
Hur är era täcken!
Mitt är supper mot regn, släpper inte in en droppe oavsätt hur mkt det regnar, MEN de andas inte för fem öre, och blir alltid lite fuktigt invändigt och efter ett tag så börjar de lukta lite äckligt efter som det inte andas och alltid är lite fuktigt :crazy:.

Är era täcken så med?

Jag har ett TM, lite billigare som inte andas. Det är toppen när det regnar har aldrig läckt samt så är det lite längre på sidorna och rymligare så det täcker bra. Men jag vågar aldrig sätta på täcket ex efter att jag har ridit, eftersom det inte andas. Har också märkt att det blir lite fuktigt på ex undertäcket när jag använder det.

Jag har det blåa och ja, det blir lite instängt.
Trodde först att det läckt men det hade det ju inte utan det är hennes värme som stannat kvar.

Är ju iofs varmt men det stod ju att det andades?

Jag har ett Tm superfitt rain som jag köpte förra året och det har fungerat jätte bra. Regn/blötsnö kan det komma hela dagen men hästen är torr och varm under ock så torkar det väldigt långsamt.
Bensnörerna gick sönder väldigt fort och tyvärr aå hade jag tappat bort kvittot mn jag har använt det utan och det har oxå gått bra.
Jag har varken tvättat eller impregnerat mitt fast att det är 1 år nu.

Stämmer exakt på mitt täcke av samma märke. Vi har klagat hos Hööks, och det enda de kunde göra var att göra ett vattentest, dvs hälla vatten på utsidan och se om det släppte igenom vatten. Det är meningslöst eftersom det är från insidan täcket blir fuktigt. Skitdåligt!
Detta är deklarationen om täcket:
THERMO MASTER® RAIN
Vattentätt regntäcke utan ryggsöm. Specialfoder som absorberar fukt från hästen. Dubbla bogspännen, teddyfoder vid manken, kryssgjordar, bensnören och avtagbart svansskydd. Tvätt 40°

Och absorberar gör det verkligen... :( Men det kan ju inte vara meningen att täcket ska vara blött även när det inte regnat??
Man kanske kan ha ett svettäcke under?? Jag ska prova det.

Känner igen det där, besviken blir man... :crazy:
har flera TM täcken och jättenöjd med dom, dock inget regntäcke därifrån. Men köpte 2 sådanna i höstas då jag var så nöjd med dom andra TM och var i behov av nya regntäcken.
Vilken besikelse... :crazy:
Dom är 100% vattentäta, men som sagt, dom andas inte för 5 öre... :crazy: Ibland är det blött invändigt, men inte alltid, men händer jag inte upp det över natten med insidan utåt så det får luftas, så är det garanterat dyngsurt på morgonen på insidan... :crazy:
Trode det var mina det var fel på då det ena är mkt värre än det andra, men det är det tydligen inte då... :smirk:

Tyvärr så står det ju ingenstans att det andas och det finns ingen sådann symbol heller... Och det gör det ju uppenbarligen inte heller... :crazy:
Men det är ju vansinne då det absorberar fukt från hästen, fukten måste ju ta vägen någonstans, och då den inte leds ut, så stannar den ju kvar i täcket... :crazy:
Borde dom ju ha förstått då dom konstruerade täcket tycker man... :smirk:

Jag håller med helt o fullt. Regntäta är dom men blir fuktiga under och luktar lite unket efter ett tag. Hänger man upp dom blöta på utsidan över natten (om man ej har det i varmt rum) så är dom fuktiga på insidan morgonen efter :(
Bra modell annars. Sitter kanon på hästarna. Har två fjordingar så det är alldelles lagom täcke för dom. Har tänkt lägga svettfilt eller fleece under men det skulle bli för varmt för dom nu. Tur man har ombyte till dom :)
Det här forumet borde igentligen sändas till HÖÖK:s så dom ser att det e många som är missnöjda och uppfattar täckena på samma vis.

Vad har ni dessa täcken till när de blir blöta inuti??
Jag vet inte vad jag ska ha mitt till..
:confused:
Våtvarma omslag??

Jag var först och bytta de första jag köpte och fick ett nytt men det är likadant. Men som tur är så börjar kyllan komma så nu blir det tjockare täckte. Regntäcket kan de som vill ha få då jag tycker det är kasst och inte vill använda sådant täcke på hästen. :crazy:

Efter som jag har ett täcke under regntäcket så gör det inget att det är fuktigt på insidan.
Jag har täcket till att skydda hästen från att bli blöt och att skita ner stalltäcket!

Hänger i bland in regntäcket i pannrummet (där är det ganska så varmt), men de blir aldrig riktigt torrt?!

jag har Thermo Master rain/fleece från Hööks, och det är jag jättenöjd med!!
sitter bra, 100% vattentätt OCH andas. ;)

hästen har aldrig varit fuktig under täcket...

Fast nu när jag har innetäcke under har problemet försvunnit för mig. Har ett tunt bomullstäcke och det är alltid torrt på båda sidor.

Så länge man har täckena på en torr häst så fyller dom sin funktion att inte släppa igenom någon väta. Därför har jag dom och för att dom är smidiga att hålla på med. Sen att dom blir fuktiga efteråt är en annan sak.

Jag har ett Thermo Master Rain/Fleece.
Det har en kanonbra passform, skönt fodrad med fleece och släpper inte igenom en enda droppe även om hästen har gått ute i ösregn/snö i 8 timmar. Han är alltid helt torr när jag tar av täcket och så även insidan.
Däremot blir ju alltid täcket lite ljummet av hästens kroppsvärme. Det med kombinationen av den extremt fuktiga luften som är nu (iaf i uppsala :)) så bildas det vattenkondens på täckets insida och det blir blöt nästan direkt när jag har tagit av det. :(
Men som sagt, det beror på vädret och den höga fuktighetsgraden i luften.
Är jättenöjd med täcket i övrigt!

Däremot hade jag ett Thermo Master Rain (svart/beige) som jag köpte för ca 5 år sedan.
Det var helt värdelöst! Höll tätt i ett år och sen började det släppa igenom vatten. Impregnera hjälpte inte. :mad:

Min häst har varit fullstädigt torr men ändå är täcket blött inuti.

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 048
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 389
Senast: cassiopeja
·
Äldre Tänkte fråga om någon här inne har varit med om något "övernaturligt", något som ni inte riktigt kan förklara hur ni än vänder och...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
24 998
Senast: Asko
·
Hästhantering Hej, jag har en 17 årig travare (vet ej om det spelar roll eller ej) som jag börjar tappa tålamodet med. När jag fick honom för tre...
Svar
11
· Visningar
1 730
Senast: Pathmaker
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka