Theralen - hur lång tid ska man ge den?

kl

Ska höra med läkaren om det går att testa nåt annat helt enkelt. Vene om hon kommer vilja att jag prövar längre än en vecka, men jag kommer ju ändå inte ta den liksom, för jag vill inte hamna efter i skolan. Alt så väntar jag till fredag då jag ska träffa överläkaren på psyk, kanske är där jag kommer vara ett tag så kanske bättre att ta det med henne än med husläkaren? Känns så oklart med uppföljningen där.
 
Jag krigade länge med theralen i hopp om att det skulle blir bättre, som det ju vanligtvis blir med psykofarmaka när infasningen är klar. Med theralen hände aldrig det. Jag kunde sova 12-14 timmar, släpa mig upp och gå runt som en zombie hela dagen och ville bara hem igen och fortsätta sova. Hade jag haft jobb hade jag aldrig kunnat ta det så länge som jag gjorde. Det enda jag kan likna det med (min erfarenhet iallafall) är känslan på sjukhuset efter operation, när man återhämtar sig från narkosen och är full med morfin, inte trevligt alltså. Det är det värsta jag någonsin tagit, ärligt talat. Man är inte en funktionerande människa, i något avseende.
Däremot är det väldigt effektivt vid långflygningar om man är flygrädd!
Någon föreslog seroquel, och det kan jag också rekommendera, annars är det ju svårt att hitta potenta sömnmedel som inte är någon form av bensodiazepin.
 
Det finns ett antidepressivt medel som heter Venlafaxin, det ger bättre sömnkvalitet för många, oberoende när på dagen man tar det.

Fler namn: http://www.fass.se/LIF/result?query=venlafaxin&userType=0
Jag fick snarare svårt att sova när jag åt venlafaxin och det är tydligen en vanlig biverkning på den medicinen, när jag väl somnat fick jag sedan ofta mardrömmar. Utsättningen var vedervärdig verkligen så jag skulle inte "experimentera" med den.

Mirtazapin har jag tagit för att förlänga djupsömnen, den ger lite lätt dåsighet strax efter att man tagit den och förlänger verkligen djupsömnen, tyvärr så fortsatte sömnen hela dagen för mig. Jag kunde inte sätta mig utan att somna. Jag tog en fjärdedelstablett av den lägsta dosen. Men det finns ju människor som äter den som stämningshöjare och trivs jättebra så det är väll olika hur man påverkas.
 
kl

Ska höra med läkaren om det går att testa nåt annat helt enkelt. Vene om hon kommer vilja att jag prövar längre än en vecka, men jag kommer ju ändå inte ta den liksom, för jag vill inte hamna efter i skolan. Alt så väntar jag till fredag då jag ska träffa överläkaren på psyk, kanske är där jag kommer vara ett tag så kanske bättre att ta det med henne än med husläkaren? Känns så oklart med uppföljningen där.

Jag upplever Theralen som du gör typ. Jag somnar inte av det och jag vaknar iaf en del per natt(visserligen inte riktigt lika mycket som utan). Men gud vad jag blir slö, seg, deprimerad och håglös.
Jag är i vanliga fall snarare för energisk och är lite känslomänniska som kan både känna mycket uppåt och mycket neråt.
Theralen blir jag zombie av.

Jag har testat Propavan, Theralen, Atarax, Lergigan etc. Theralen är nog den av de jag blir sämst på. Men av alla blir jag extremt slö, deppig och låg av.
De funkar heller inte för insomning. SÅ jag måste ändå kombinera med Stilnoct eller Imovane.

För mig funkar Melatonin bättre än ovanstående standardpiller..
Melatoninet gör att jag sover lite längre och lite tyngre. Men det går ur kroppen till morgonen. Så jag får ingen kvarhängande baksmälla a la zombiestadie.
Men även de måste jag kombinera med insomningstabletter.
 
Jag fick snarare svårt att sova när jag åt venlafaxin och det är tydligen en vanlig biverkning på den medicinen, när jag väl somnat fick jag sedan ofta mardrömmar. Utsättningen var vedervärdig verkligen så jag skulle inte "experimentera" med den.
Jag fick mardrömmar och ökad ångest av den, kunde vakna och kroppen kändes ett ton tung. Tog den i 4-5 år, aldrig mer! Nono! :down: (Men in- och utsättning var inga problem för mig, tog det jättesakta).
 
Jag tar 3-6 mg Melatonin och 50 mg Nozinan, somnar oftast på det om jag är tillräckligt trött. Tar Imovane också de nätter jag måste somna ordentligt.
Min erfarenhet av Theralen är att jag ibland blev sugen på det O_o och t.o.m. lite uppvarvad, svårt att somna men sov länge när jag väl somnat.
 
Det finns ett antidepressivt medel som heter Venlafaxin, det ger bättre sömnkvalitet för många, oberoende när på dagen man tar det.

Fler namn: http://www.fass.se/LIF/result?query=venlafaxin&userType=0

Ur biverkningslistan för Venlafaxin Actavis:

"Påverkan på nervsystemet

Mycket vanliga: muntorrhet, huvudvärk.

Vanliga: onormala drömmar, sänkt libido, yrsel, ökad muskelspänning, sömnlöshet, nervositet, domningar och stickningar, dåsighet, darrningar, förvirring, känsla av att vara avskild från sig själv och verkligheten."

Om man får förbättrad sömnkvalitet av den så har man tur, enligt min mening. (Och jag har rätt till en åsikt fastän jag inte har utbildning eller yrkeserfarenhet inom området ;) ) Det finns mediciner som är "bättre" (enklare att sätta in och ut och har färre biverkningar), ja alla mediciner är nog bättre än venlafaxin om man har problem med sömnen... ;)
 
Vi har en del "vid behovare" på Theralen på jobbet. Vi undviker i det längsta att ge det. Dels har det opålitlig effekt vad gäller anslagstid - och så ger det sån enorm "baksmälla". Och då är det ändå personer som står på och är tillvanda på ganska tung medicinering.

Hade en på theralen stående ord morgon och kväll. Effektivt sett skapa en zombie...

Så tror som andra tyvärr inte du kommer slippa baksmällan dagen efter.
 
Jag blev jättenyfiken på Melatonin. Har läst runt på nätet. Hittat diskussioner där Melatonin och Circadin jämförts (användare: folk med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar). Det verkar vara stor skillnad trots att de ska ha samma effekt. Ni som testat båda, hur har ni upplevt det?

@Hagens_Zorba ta det med psykiatrikern/överläkaren. :)

Fråga gärna om seroquel (direktverkande) om du blev nyfiken på den. Skillnaden på att ta den för sömnen och medicineras mot tex bipolär sjukdom är stor. För sömn tas kanske 25-50 mg direktverkande och för Bipolärt är typ 300 mg långtidsverkande per dag vanligt. Jag hade 23 biverkningar på långtidsverkande och har 1 på 'sömnmedicin'varianten (ökad törst som jag nämnde). Tror de flesta som testat båda tycker det är som om de vore två olika preparat. :)

Nyfiken... Äter du medicin för koncentrationen?
 
Hmm vilken koncentration höll jag på å säga, men nej, det gör jag inte!
Koncentrationen är väl inte det värsta, mer att jag går på full gas typ, i kropp å huve.

Tog ingen theralen inatt å sov ändå ok. Såååå skönt att ha tillbaka sin energi :banana:
 
Mirtazapin går man upp i vikt av, väldigt många som drabbas av den biverkningen. Som första val tycker jag alltid läkare ska skriva ut Circadin el Melatonin alt Propavan eftersom de inte är beroendeframkallande. Sen hade jag önskat att fler vårdcentraler hade erbjudit sömnskola.
 
Ni som har erfarenheter, se hit!
Jag bytte i onsdags ut mina kära imovane mot theralendroppar för att kunna ta dem varje dag och få bukt med min sömn, och för att immo är vanebildande (de funka inte två dar i rad och vi ville inte höja dosen).
Började med 0,75 ml droppar, och dagen efter va det värsta jag varit med om.
Jag har aldrig varit så trött i hela mitt liv.
Jag släpade mig till skolan, men var allmänt yr, och framför allt så gick ögonlocken igen.
Drack flera redbull å kaffe, mina klasskamrater sa att jag såg helt förstörd ut (fast jag sovit 9 h).

Drog ner till 0,5 ml och har fram tills idag bara tagit när jag kunnat sova ut.
Det har tagit lång tid att somna, jag har vaknat kanske 5-8 ggr per natt som vanligt, men jävlar va jag sover länge. 12 h per natt har det blivit och sååå svårt att komma ut. Imorse var förta gången ever jag hoppa en föreläsning pga att jag var trött och det FÅR INTE HÄNDA för jag är så jäkla kass i skolan.

Så, 36 h sömn på 3 nätter = dötrött.
Förut sov jag kanske 10 h på 3 nätter = döpigg.
Har alltid varit morgonmänniska så jag känner verkligen inte igen mig själv :/
Har hört att det är värst i början, men vad är början?
Känner att det går ut för mkt över min vardag.
Det enda som hänt är ju att mitt sömnbehov ökat katastrofalt, jag sover inte bra på dem.
Ta 0,5 kl 19:00 på kvällen så mår du bra dagen efter plus en bra natt
 
Jag blev jättenyfiken på Melatonin. Har läst runt på nätet. Hittat diskussioner där Melatonin och Circadin jämförts (användare: folk med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar). Det verkar vara stor skillnad trots att de ska ha samma effekt. Ni som testat båda, hur har ni upplevt det?
Jag testade Circadin först, minns inte riktigt hur den verkade men om jag inte minns fel så hjälpte den inte mig så bra. Sen fick jag Melatonin vilken funkar mycket bättre. :)

Circadin är ju depottablett, Melatonin är det inte.
 
Har ätit Theralen fram och tillbaka de senaste 5 åren.
Tycker det är jättebra mot sömnbrist!
Vad bra att det funkar för dig, tyvärr är inte alla som du. Jag tycker det hjälper mot oro/ångest, men jag vägrar ta det eftersom munnen blir som sandpapper, inte gör det så jag sover heller.
 

Liknande trådar

S
Gravid - 1år hejsan! jag vet inte var jag ska vända mig längre... jag och min kille väntar vårat första barn (är i vecka 29+1) Barnet var inte...
Svar
15
· Visningar
1 416
Senast: strösslet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp