The Swedish Number

Jo, jag pratade ju för ett tag sedan med Ryan från Californien som berättade hur hans pappa förskjutit honom efter att han kommit ut som homosexuell. Jag och Ryan blev Facebookvänner och igår postade han detta inlägg publikt på sin vägg. Jag tycker att det var så fint skrivet att jag vill dela det i den här (fantastiskt positiva) tråden. Jag blev väldigt berörd av honom och han verkar vara en sån person som det inte finns något ont i.

"I'd like to share with everyone an interesting story about family. I've only told a few people so far, but I think it'd be nice to share this story with more.

Normally a lot of us picture family as parents and their kids, but I never truly thought of it that way. While biological relations in most cases make up what we call a family, I like to think it is not just limited to that. It can also comprise more individuals you end up meeting later. People who stand by your side, who like to bring out the best in you, who you can tell anything to, first people you think of when you want to share good news.

Friends can think of each other as being "like siblings," but if you truly, truly do treat each other like one, then you are! I mean, sure, while you technically may spend different amount of time together or you live in different places or you have different blood, it doesn't change the fact that you share a special bond, right? I'm sure some of you out there can think of someone far, far away who you'd practically consider a brother or sister.

On the other hand, while one may technically be blood-related, they might not really care for you at all. Maybe the parent abandons the offspring for whatever reason. Would the child then really want to consider the parent a loving part of the family?

That's what it all boils down to: family isn't about blood, it's about who you love, and who loves you.

What reaffirms my belief in this is an event that happened a while back: My biological father, without hesitation, cut all ties with me when I chose to tell him I had a boyfriend, and proudly told me that his reputation was worth more than being associated to me. That I was not worthy of the last name, and that I was worse than a disabled person. And that was it. Over two decades of seeing his face gone in a flash.

Obviously, to choose to hate without a moment's hesitation is not the kind of behavior you'd expect from someone who truly valued who you are as an individual in the first place. He advised me not to tell anyone else, but I knew I was not going to let myself become isolated.

While that day was pretty lame, what I got in return was the best support one could expect: relatives and friends reached out to me with the most caring words and encouragement. They reminded me I was I was a human like anyone else. Not only that, this moment helped me become even closer to those I care for. Because I was able to be more open. They applauded my courage. And I thought to myself, "This is what love is all about." It took being hated by one to appreciate what love from many truly meant.

I am in a much happier position now. Because I know who the family members truly are. You have my eternal gratitude. Thank you very much.

Be kind to one another, and love your genuine self; that is the easiest way to live. Digital hugs to you for reading this."

Hade mitt första samtal just :D En arkitekt från Washington DC som berömde oss för flyktinghanteringen. Samtalet bröts dessvärre så ja...

Avslutade just mitt tredje samtal... Känslan är lite sådär wtf... Ett gäng britter från något brittiskt rese-upplevelse företag ringde just (från en pub) och ställde random frågor om Sverige som de sen typ tänkte sätta samman till någon reserutt? Frågorna hade ju över huvud taget inget med Sverige som helhet att göra eller vad man kan göra när man är här. Typ kändaste personen som inte är Zlatan - tog Alexander Skarsgård. Sen blandade ihop oss med Schweiz. Avslutningsfrasen var Auf Wiedersen. Kändes inte riktigt som det gick fram hela vägen :p

Nu börjar det kännas lite trist. Jag har fått tre samtal nu på morgonen och alla har slängt på luren när jag har svarat. Blir de chockade för att någon svarar? Man kan ju undra.

Engelsk kvinna frågade bl a hur många fiskar finns det i Sverige?
Jag sa att jag inte har en aning och att de andra frågorna hon ställde kunde hon lätt hitta svar på internet ist, mkt konstiga frågor. Men jag höll mej lugn och trevlig ändå. ;)
Men även trevliga från Texas och Kalifornien! :bump:
Nu när jag ska ut med hästarna har min dotter och hennes kompis fått ansvar att svara i min mobil om det ringer och vara goda representanter för Sverige!;)

Efter britterna ringde det någon ung tjej(?) från Kina(?) som klickade samtalet efter någon sekund men den hann med att säga något varvid misstanken om ursprung. Sen ringde en ung kille i UK och frågade om Norge var bättre att besöka än Sverige, svarade att Norge var väldigt mycket dyrare än Sverige (han ville besöka en stad, att sen Norge kanske har häftigare natur är ju en annan femma men ah). Och nästa samtal var från någon tonårskille i USA (baserat på dialekten) där konversationen löd:

"Hello this is Sweden"
"I've seen the Devil"
"Ok, good for you"
:D

Sen ringde en amerikansk kille, från någon avlägsen del av landet ("rural area") och jag kickade igång samtalet för jag är less på alla som bara trollar :p Så vi pratade om hur Sverige är att bo i, vilka fördelar (Allemansrätten) som finns med Sverige och vilka nackdelar som finns, om rasism mot folk från mellanöstern vs svarta i USA. Sen pratade han om ifall det var möjligt att flytta till Sverige men jag hade ingen större insikt i det. Han frågade vilka andra länder som ringt, om jag kan prata Svenska och om privatpersoner får äga vapen, jag svarade att det typ är illegalt men att vissa har licens för jaktvapen och att polis och militär har vapen förstås men att polisen i Sverige gör sitt jobb (vilket inte är självklart i USA) och sen bröts samtalet mitt i.

Därefter ringde nån typ utbytesstudent i USA (lät det som på accenten) och sa att hon skulle bli president och ta över Sverige en dag. Sen sa hon att klockan var tidigt på morgonen i USA, vilket den inte är, någonstans i USA just där och då, eftersom hon sa att klockan är 3 på morgonen vilket var tiden hon ringde i Sverige.. Så ja, troll all around.

Alltså, jag är så sjuuuukt tacksam för de kontakter jag fått av detta nummer.
Jag har regelbunden kontakt med i synnerhet en person som typ vänder upp och ner på min tillvaro på ett sätt jag inte kunnat föreställa mig ens i vilda fantasier, jag saknar ord för att beskriva det men det är helt galet.. Men har också regelbunden och spontan kontakt med ett par andra personer via mail som delar med sig av sitt liv och tankar och frågor på ett sätt som får mig att inse att faen vad vi människor gör livet komplicerat och svårt när det egentligen är ganska enkelt och så mycket lättare och roligare bara man pratar med varandra.
Jag fick senast igår kontakt med en tjej i Austin, Texas som är svenskättling och hon har aldrig kunnat fråga sin far som hade en svenskfödd mor om sitt "arv" från sverige och hon har sååå mycket hon vill veta och kunna och hon är djupt tacksam för vad jag kan ge henne från den här sidan av världen och livet.

Jag är med alla dessa kontakter i akut behov av fler timmar på dygnet, vet ni något om var en hittar såna så tar jag tacksamt emot tips på pm.

kille: is you Jennifer?
jag: no, Modig_Korn (:D)
kille i bakgrunden: that's hot
kille till killen i bakgrunden: stop it
kille: do you still have a gag reflex? (hörde inte frågan helt och hållet när den sades så jag typ)
jag: what...?
kille: what's your favorite color?
Och sen la de på

Idag har det bara ringt en som klickade bort innan något blev sagt som man kunde höra men det lät lite lite som den började prata felfri svenska. Sen ringde en amerikansk kille, Devin och det blev en ganska typ pinsam konversation, han hade pratat med fyra andra på det här numret, varav en var en 12åring och det kändes lite olustigt tyckte han. Sen hade han pratat med flera äldre män och det gillade han inte heller, det var som att prata med någons pappa sen var han tvungen att sticka så det blev ett kort samtal. Sen ringde en kanadensisk brandman som hette Benjamin som nyligen kommit hem från en Sverige resa där han blev sjuk, han skulle resa tillbaka när han hade tid över, han kommenterade min dialekt att den inte lät speciellt sydsvensk :p. Han hade läst svenska på ett universitet i Kanada så han ringde för att bättra på sin svenska. Men vi hann inte prata så länge innan han sa att han var tvungen att jobba.

Nån borde fixa en facebookgrupp för alla som nyttjat numret, man kanske kunde typ "hitta varandra" igen om samtalet brutits osv :p

Kul att höra att det fortfarande ringer :D. Fortsätt berätta, det är så roligt att höra om alla samtal!
Jag har varit lite off de senaste dagarna pga andra aktiviteter men kanske loggar in igen den här veckan om andan faller på. Statistiker till yrket som jag är har jag gjort ett Excel-ark över alla samtal jag tagit emot (eller ja, alla samtal jag kommer ihåg iaf). Jag skriver bara in land och stad/stat om jag har den infon. Är uppe i 56 stycken minnesvärda samtal varav 18 är från USA. Mitt sample ligger således i linje med populationen där 31 % av samtalen just nu är ifrån USA ;).

I morse ringde en snubbe (med folk i bakgrunden) från Colorado och ville prata om att röka gräs och tvserien games of thrones (som jag inte har sett, ännu). Försökte hålla kvar dem på linjen men de tyckte att de ringde och störde (kl 5.56 svensk tid) men jag har varit uppe hela natten men de tackade för sig ändå. Sen ringde en 15årig tjej som trotsade sina föräldrar med att inte sova som hon var tillsagd :p så vi pratade om college, skolsytemet, dricksvatten och politik men hon hörde sina föräldrar mot slutet av samtalet när vi pratade om puppymills och djurhem. Det var min längsta konversation hittills, den mest givande också. Jag var tiondelarssekunder från att logga ut från appen när jag fick ett samtal från en äldre amerikansk man som frågade om jag hade pratat med någon amerikan som kunde svenska, nämnde kanadensaren och sen började han själv att prata svenska-ish... Jag hörde inte vad han sa men det var säkert bra.....

Jag för också statistik-ish... Men jag skriver bara upp land och antal samtal. Hittills:
Klickat bort mig: 3
UK: 2
USA: 12
Kanada: 1

Idag har det varit många konstiga samtal!
Bl a en kvinna som bara vill prata om choklad och några barn som undrade om vi bara åt köttbullar.:cautious:

Kvällen räddades av en kille från New York som läst svenska i två år och nu ringde Sverige varje dag för att få träna sin svenska. :D
Han hade blivit överlycklig när han hörde om detta och ännu gladare när det fungerade.:banana:

Många verkar tro att det inte ska fungera för många samtal börjar med, Wow it really works! :up:

Min dotter och hennes vän har också laddat ner appen och tycker det är jättekul. Dom har längre samtal än jag.;)

Jag har haft appen på en del den här veckan men tyvärr missat ett par av samtalen när det väl ringt. Igår var det en kille som lade på när han frågat hur gammal jag var och fått svar (han ville väl bara prata med svenskt lammkött, antar jag :meh:). Meeeen jag är rätt nöjd med mina samtal so far och sörjer inte så mycket för det.

• Gilla
Reactions: Mim
Bara för det så fick jag ett samtal från en man i USA, blev förvånad över att någon ringde. Han hade inga frågor men tipsade om sin youtubekanal med filmer från sina hikes.

• Gilla
Reactions: Mim
Och nu från en till, en vägarbetare från USA som planerade att åka till Sverige nästa år för att se Stockholm och hyra bil och sådär. Och kanske se andra delar av Europa. Han var sjukt svår att prata med, antar att det är vad som händer när två personer som inte är så pratsamma egentligen hamnar i samma konversation.

Är lite ledsen över att jag absolut inte haft tid att göra detta nu under våren men är underbart att läsa era historier. Tack för att ni delar med er.

Hade kanske tio samtal igår, de flesta från Amerika men även Sydafrika, Italien, Thailand och Tyskland. :)

I Amerika hade dom kört en massa radioreklam hela dagen om The Swedish number, ironiskt då det var sista dagen och det var första gången de jag pratade med hade hört om detta.

Har laddat ner appen Callthere, och det är inte bara Amerika man kan ringa utan hela världen, ska testa ringa idag. ;)

Måste bara berätta om att jag igår hade besök av en familj från Australien, de ringde mig sista dagen linjen var öppen, och familjen är halvsvensk och var här och firade en svensk förälders födelsedag. En eftermiddag I Kolmårdens Djurpark med familjen och ett antal svängar på berg och dalbanan Wildfire - superkul! Nu ringde även en annan vän jag fått via the swedish number och berättade om en planerad resa hit för att hälsa på mig och några till han fått bra kontakt med.

Linjen har ju blivit internationellt prisad, och jag undrar om turistföreningen har något mätbart resultat de kan koppla till det här numret.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka