The Swedish Number

Det här med att prata över google hangouts samtidigt som samtalspartnern ringer upp en random swede är väldiigt roande, intressant och fruktansvärt roande. Ibland tar jag fram skämskudden. Men mest är jag nog imponerad. Min partner in crime är väldigt väldigt mycket imponerad.

Det här med att prata över google hangouts samtidigt som samtalspartnern ringer upp en random swede är väldiigt roande, intressant och fruktansvärt roande. Ibland tar jag fram skämskudden. Men mest är jag nog imponerad. Min partner in crime är väldigt väldigt mycket imponerad.

Haha, åh, det måste ju vara jättekul! Vad berättar svenskarna om? :) Är det några som känns lite socially awkward?

I skrivande stund skuggar jag et samtal där min vän har ett mission, att avtäcka fasaden som många har, där han ska vända denna person till att vara positiv till Trump, trots att personen säger att den ogillar Trump. Det är akward att höra hur lätt han vänder ut oh in på dennas åsikter.

De flesta ÄR social wellbehaved. Det är det som faktiskt imponerar. Fast JAG tycker dessa random swedes är pinsamt mycket just - swedes.

Jag fick samtal igår från en engelsk sjuttonårig tjej som blew my mind intelligensmässigt. Hon hade lärt sig svenska (alltså svinbra svenska!) genom Memrize samt att lyssna på svensk musik, svensk radio och se svenka TV-serier. Jag frågade vilka och hon svarade Bron, Wallander, Arne Dahl samt Parlamentet?! Jag frågade om hon förstod någonting av humorn eftersom det programmet ju kräver att man har lite bakgrund och ett hum om svensk politik, och hon sa att hon inte förstod mycket i början med att hon började hänga med nu. Hon hade ingen koppling till Sverige öht utan var bara intresserad av Skandinavien och tänkte då att hon skulle lära sig svenska.

I övrigt pluggade hon på en engelsk boarding school där mindre bemedlade elever togs in på akademiska resultat (som 11-åring hade hon skrivit ett prov och kommit in i skyhög konkurrens) och hon läste bl.a. latin och klassisk grekiska på avancerad nivå. Jag kände mig sjukt osmart som "bara" doktorerar i statistik liksom. Hon hade ringt numret ganska många gånger för att träna svenska, och hon sa att några svenskar hade lagt på då de trodde att hon var en svensk som drev med dom.

I skrivande stund skuggar jag et samtal där min vän har ett mission, att avtäcka fasaden som många har, där han ska vända denna person till att vara positiv till Trump, trots att personen säger att den ogillar Trump.
Fast vad är poängen med det?

Jag tycker hela grejen med att sitta och ringa runt och försöka 'lura' folk medan du sitter och hör på känns lite småtrist faktiskt. Jag förstår att alla använder numret på olika sätt men jag kan ju tycka att det är mer sympatiskt med dem som ringer för att de har ett genuint intresse av att prata med folk.

I skrivande stund skuggar jag et samtal där min vän har ett mission, att avtäcka fasaden som många har, där han ska vända denna person till att vara positiv till Trump, trots att personen säger att den ogillar Trump. Det är akward att höra hur lätt han vänder ut oh in på dennas åsikter.

De flesta ÄR social wellbehaved. Det är det som faktiskt imponerar. Fast JAG tycker dessa random swedes är pinsamt mycket just - swedes.

Haha, ja det är väl så! Att många svenskar (eller iaf det klientel som registrerar sig på numret) faktiskt är trevliga, toleranta och tillmötesgående. Jag har ju haft Trumpröstande amerikaner som sagt "du kommer väl hata mig nu?" och mitt svar är (helt ärligt) "nej, verkligen inte, men jag är nyfiken på hur du tänker". Hoppas nästan på att din vän ska hamna hos mig nu, haha, så att jag får upptäcka hur pass välsvarvade mina anti-Trump argument är!

Jag tycker hela grejen med att sitta och ringa runt och försöka 'lura' folk medan du sitter och hör på känns lite småtrist faktiskt. Jag förstår att alla använder numret på olika sätt men jag kan ju tycka att det är mer sympatiskt med dem som ringer för att de har ett genuint intresse av att prata med folk.
Jag tänkte också så, de som svarar ju ska inte behöva stå till svars för något på det viset. Ett gott bemötande och rättvis beskrivning av Sverige borde väl vara det viktigaste vid sådana här samtal.

Hur är man när man är svensk? Varför är det pinsamt?

Är benägen att hålla med. Skulle tycka det var skittrist att bli uppringd av denna person...

Hur är man när man är svensk? Varför är det pinsamt?

Nu var ju inte frågan riktad till mig men jag kan tänka mig att många svenskar som svarar gör det ungefär på samma sätt som en själv - trevligt och tillmötesgående plus att man skryter lite om Sverige (jag hyllar främst fri utbildning). Pinsamhet uppstår väl dels ur igenkänning (de flesta svarar stereotypt, inklusive en själv) och dels av att man vet att den som ringer twistar till saker lite. Ungefär på samma sätt som Hassans busringningar kan vara roliga på ett lite pinsamt vis (tycker jag då).

Jag har tagit emot fyra samtal under gårdagen och idag - två av dessa från samma person i USA. Hur stora är oddsen?! Första gången hann vi inte prata så länge för jag skulle träffa en patient och andra gången bröts det. Trist! Han bodde i New York och arbetade inom finansbranschen.

Den andra personen ringde från norra Kina, en ung kvinna som var mycket fascinerad och verkade tycka det var jättekul att prata med en svensk (om än läskigt med engelskan). Hon pluggade internationell ekonomi, tyckte om ishockey och åka skidor. Hon älskade Sverige och ville åka hit någon gång om hon kunde. Hon var väldigt fascinerad och avundsjuk på våra mildra somrar. Hon undrade hur en vanlig dag såg ut i Sverige, vad jag gjorde på fritiden, vad hon borde se om hon kom hit m.m. Hon hade aldrig besökt Europa men varit på en utbytesår i Kanada. Jag sa att Kanada påminner en del om Sverige :)

Den tredje personen ringde från Marocko, han blev jätteexalterad när jag svarade! Han var väldigt pratglad och frågade om jag hade några planer på att besöka Marocko. Jag och sambon har pratat om det i några år och när jag sa det gick han igång ännu mer. Fick massor med tips på saker att göra (men jag hann bara med på hälften) och hans e-mail om jag ville ha mer tips. Kul!

Poängen är diskussionen som finns som säger att det är folk som är otrevliga och utnyttjar detta för syften tjänsten inte är avsedd för. Jag svarar själv på numret och jag är medveten om att det är fler som lyssnar på samtalen, jag finns även med på youtube där jag var "ovetande" om att jag var en del av en vpodcast.

Har haft ett samtal med en kvinna från US som jobbat i Sverige under ett par år under 80-talet, men som inte varit här sedan dess. Hon saknade Sverige väldigt mycket och har även kollat upp möjligheter för att eventuellt flytta hit. Hon har ett mycket kompetent yrke som forskare så arbetstillfällena här är ganska smala. Vi pratade i nästan två timmar och hon fick träna lite på att prata den svenska hon kunde minnas.

Hon som många andra - typ alla jag pratat med är nästan mer positiva inställda till Sverige än något annat land. De flesta från US är väldigt kritiska till sitt eget land. Känner ni igen det?

Har även haft tre samtal från colombia idag. Två kvinnor och en man, alla ville prata spanska med mig men eftersom jag är något begränsad där så blir samtalet något krystat. Ändå blir det förhållandevis långa samtal. Bortsett från min nyvunna vän som jag hangout-pratar med i många timmar (jag har ont i öronen av mina lurar liksom), så ligger snittiden för mina samtal på en halvtimme kanske. På random swede-sidan står det att snittsamtalen är på 2,50 minuter. HUR GÖR NI? På den tiden hinner man knappt säga hej liksom!

@honung Upplever också att många amerikaner jag pratat med är kritiska, oavsett politisk hållning. De misstror staten på ett sätt som bara Sverigedemokrater och extremvänstern här gör, typ.

Det som drar ner min snittid är antingen "hej *fniss* [lägga på]", de ganska få prank calls jag har haft eller de där jag haft svårt att höra vad personen i andra änden säger. Några samtal har också brutits väldigt tidigt. Min snittidsamtalstid är dock betydligt längre än 3 minuter :).

@honung Upplever också att många amerikaner jag pratat med är kritiska, oavsett politisk hållning. De misstror staten på ett sätt som bara Sverigedemokrater och extremvänstern här gör, typ.

Det som drar ner min snittid är antingen "hej *fniss* [lägga på]", de ganska få prank calls jag har haft eller de där jag haft svårt att höra vad personen i andra änden säger. Några samtal har också brutits väldigt tidigt. Min snittidsamtalstid är dock betydligt längre än 3 minuter :).
Jamen precis, de är kritiska och konspirationsbenägna på samma sätt som "ytterkanterna" är här! Många anser att de har "the great picture" men har ingen aning om europapolitik annat än den bild de här ytterkanterna av politiken ger. Ofta serverat ur ett amerikanskt perspektiv.

Ja, jag har haft många brutna samtal, så klart de drar ner snittiden, tänkte inte på det.

Har även haft tre samtal från colombia idag. Två kvinnor och en man, alla ville prata spanska med mig men eftersom jag är något begränsad där så blir samtalet något krystat. Ändå blir det förhållandevis långa samtal. Bortsett från min nyvunna vän som jag hangout-pratar med i många timmar (jag har ont i öronen av mina lurar liksom), så ligger snittiden för mina samtal på en halvtimme kanske. På random swede-sidan står det att snittsamtalen är på 2,50 minuter. HUR GÖR NI? På den tiden hinner man knappt säga hej liksom!

Jag skulle gärna ringa numret och prata i timmar med dig!

Jag var lite bitter över att det nu när jag till slut kunde registrera mig inte kom något samtal men så ringer gulliga Nancy från Kalifornien. Inte ett så långt samtal (cirkus en kvart) men vi hann prata om hennes svenska påbrå, Trump och tv-serien Welcome to Sweden. :) Kul!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka