The Swedish Number

Rätt långt mellan samtalen nu, jag har haft appen på sen klockan 18 ungefär och bara fått ett samtal under den tiden. Detta från en man i Santa Cruz, Bolivia. Jag tipsade honom om svenskt midsommarfirande i Dalarna och han tipsade mig om Boliviansk karneval i staden Oruro :).

Nu har jag också fått min kod och tagit första samtalet.
En femtonårig kille från Vietnam som var "so excited" över att han pratade med en utlänning.
Han ville egentligen inte veta så mycket utan verkade mest helt förundrad över att kunna göra sig förstådd.

Ääääsch vad tråkigt, mitt samtal med en svensk (!) kille som pluggade till läkare i Ryssland bröts precis. Det var superspännande! Han var tillsammans (och bodde ihop med) med en rysk tjej som snart var färdig läkare. Hon jobbade även svart (då hon inte har sin läkarlegitimation än) med att förstora läppar och köra botox i pannan på sina vänner (!!!). Detta tjänade hon asbra på, ändå betalade han hyran medan hon diskade och tvättade och blev "obekväm om hon såg honom göra det". Ryska tjejer är generellt väldigt uppklädda och bryr sig mycket om sitt utseende, sa han. Han berättade också att han samtalet innan mig hade låtsats vara ryss och pratat med "Jörgen" som undrat om han hört om situationen i Sverige just nu - "Sweden is invaded!". Så jodå, SD-sympatisörerna svarar tyvärr också.

Så himla tråkigt när det bryts mitt i, jag hade hemskt gärna velat veta mer om hur det är att som svensk (vettig, verkade det som) kille leva i ett ojämställt förhållande med en ryska där hon dikterar villkoren.

Men jag tänkte på en sak...det kostar ju tydligen en HEL del att ringa (väl?) vart hamnar alla pengar?

Hos telefonbolagen... Men de som är smarta tror jag köper kontantkort för utlandssamtal, ringer via Google Voice/Skype eller dylikt. Plus att vissa länder ju har nummer till lokal kostnad, t.ex. USA. Svenska Turistföreningen tjänar så vitt jag förstår inget på själva samtalen, däremot hoppas man väl på att gå plus genom uppmärksamheten.

Hos telefonbolagen... Men de som är smarta tror jag köper kontantkort för utlandssamtal, ringer via Google Voice/Skype eller dylikt. Plus att vissa länder ju har nummer till lokal kostnad, t.ex. USA. Svenska Turistföreningen tjänar så vitt jag förstår inget på själva samtalen, däremot hoppas man väl på att gå plus genom uppmärksamheten.
Aha. Ja såklart :)

En 19-åring från Warszawa ringde. Hon var lite nervös och hade lite svårt med engelskan ibland, men ställde efter några frågor om Sverige också frågan om vad jag visste om Polsk politik just nu. Jag har hört att regeringspartiet är väldigt konservativt, och hon sa att de bl.a. vill förbjuda abort helt vilket hon var emot. Hon frågade också vad jag tyckte om flyktingfrågan och jag gav ett långt brandtal om att jag känner mig privilegierad över att vara född i Sverige och att det för mig skulle kännas mycket omoraliskt att predika för "stängda gränser" gentemot dem som inte har haft samma tur som jag. Jag frågade henne om det kom mycket flyktingar till Polen, men då var hennes svar: "Polen är för intolerant. Jag skäms för Polen just nu."

Har väl aldrig förr varit så patriotisk som nu när jag hänger på den här linan.

Jag har (trevligt) kvälls och nattgästbesök hemma så jag är offline i kväll. Fast jag har lite abstinens..:angel:
jag har fått ett samtal ikväll, från en 14åring i Wisconsin som ville att jag skulle sjunga ngt.....

Hade jag funnit mig hade jag dragit till med "soft kitty, warm kitty, little ball of fur". Speciellt efter hon frågat om jag hade man eller barn och jag nekade på bägge och svarade med att jag var "an old crazy cat lady" :p ;)

Jag har registrerat mig men vet inte om jag vågar ta emot nått samtal... Får samla lite mod i några dar till :P

Hur lång tid tog det innan du fick sms?

/sur SMS lös person

Tror jag registrerade mig i förrgår?
Fick ett sms i morse där det stog
"nu kan du snart svara för sverige. Slutför registreringen. blabla"
Så fick gå in igen och fylla i mitt nr och mail och då fick jag koden.
Så testa att registrera igen =)

Jag har snackat bort 50 minuter med Laura i Maryland, en riktigt cool och trevlig tjej. Hon är född i Colombia, flyttade till US när hon var 6, spelar hockey (!) i ett universitetslag och har besökt Dalarna, där jag bor. Jag har varit i DC (hennes närmsta stora stad) så vi delade lite erfarenheter kring dessa ställen. Vi pratade även utbildning, hon berättade om säkerheten i Colombia (hennes familj flyttade för att det fanns kidnappningshot mot henne och hennes bror), om svensk mat som hon älskar - särskilt kladdkaka och västerbottenost - plus att jag fick veta att hon idag fyller 22 så jag sjöng "ja må hon leva" för henne. Typiskt superkul och peppande samtal med en colombiansk-amerikansk hockeytjej.

Jag har snackat bort 50 minuter med Laura i Maryland, en riktigt cool och trevlig tjej. Hon är född i Colombia, flyttade till US när hon var 6, spelar hockey (!) i ett universitetslag och har besökt Dalarna, där jag bor. Jag har varit i DC (hennes närmsta stora stad) så vi delade lite erfarenheter kring dessa ställen. Vi pratade även utbildning, hon berättade om säkerheten i Colombia (hennes familj flyttade för att det fanns kidnappningshot mot henne och hennes bror), om svensk mat som hon älskar - särskilt kladdkaka och västerbottenost - plus att jag fick veta att hon idag fyller 22 så jag sjöng "ja må hon leva" för henne. Typiskt superkul och peppande samtal med en colombiansk-amerikansk hockeytjej.

Haha, jag hittade just denna tjej på Twitter via en retweet under hashtaggen #swedishnumber. Så kul :)

Snackade feminism, aktivism och invandringspolitik med en supertrevlig tjej från Canada imorse. Vi hade jättemycket gemensamt värderingsmässigt och det är SÅ hoppingivande att prata med människor från andra sidan planeten som kämpar för samma saker som en själv.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka