The perfect match ?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare xaheena
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 173

xaheena

Trådstartare
Det är vad jag behöver hjälp med !
Jag, ny på avelsområdet som vill hitta den perfekta hingsten till mitt sto.
Info om stoet:
9 år, dräktig för första gången i år med hingsten Tornesch.
Maistic - Uskudar Des Malais samt tillhör stofamilj 46
Gått LA hopp & dressyr som unghäst.
Temperamentsfull dam som gör allt för dig när man väl hittat rätt knappar, ett otroligt sug mot hinder och hoppar väl. Rör sig bra, ingen grand prix häst men är elastisk, vägvinnande och taktmässig i sina rörelser.

I avkomman skulle jag gärna finna en häst med lite mer ro i sinnet än sin mor, inriktning hoppning.
Hingsten vill jag självklart skall vara exteriört väl sammansatt och välbenad, gärna lite lättare i typen än mitt sto.
Valet föll i år på Tornesch och hittar jag ingen ny hunk till min prinsessa kommer hon gå till honom även nästa år.

Lägger in en bild på henne så kanske ni experter skulle vilja hjälpa mig med detta svååååra val !

Tacksam för hjälp

14698490.jpg
[/url][/IMG]

Sv: The perfect match ?

På rak arm kanske Lucky Point vore nåt?

Hade höga poäng på benen 9a tror jag, är enligt flera som sett o träffat han live väldigt cool. Kom två på både hoppen och dressyren på sitt 70dagars prov i Tyskland, blev totalsegrare.
Han har ju dock inte så gamla avkommor än så man kan säga nåt om grovleken men han är onekligen en väldigt trevlig och snygg hingst.
Annars har ju Haydn högt xx-inslag vilket kan lätta upp avkomman lite, det är verkligen en underskattad hingst!
Visserligen är han lite mindre och jag tror inte han lämnar jätte stora avkommor - du skrev dock inte hur stor du önskar att avkomman blir. Finns dock säkert nån här som vet vad han brukar lämna. Däremot brukarr avkommorna vara genomtrevliga.

Annars är ju Looping en av mina favoriter, han har avkommor i samtliga dicipliner och lämnar alltid bra psyke

Länk till LP

Aerline H kanske? han har 8 eller 9 på benen tror jag!:) o lämnar fina avkommor!
nicklas 916?
last liberty 988? står ju på samma station som tornesh!
Iowa 960. kommer ju stå på flyinge.
Hip Hop 1045?
Guido 985?
ludvigs champ.?
mfl...

Niklas är en av mina favoriter men jag valde att inte tipsa om honom eftersom han kan nog vara lite för grov?

Aerline har inte 9a på benen så vitt jag minns, det är väl bara 3-4 hingstar som har det, Förutom Lucky Point så är det Magini, vill även minnas att Cairo har det.

Jag personligen ratar alla hingstar från en viss hingsthållar som har fått flera av sina hingstar tipsade om i denna tråden :angel:
Men det är ju jag det..

Niklas är en av mina favoriter men jag valde att inte tipsa om honom eftersom han kan nog vara lite för grov?

Aerline har inte 9a på benen så vitt jag minns, det är väl bara 3-4 hingstar som har det, Förutom Lucky Point så är det Magini, vill även minnas att Cairo har det.

Jag personligen ratar alla hingstar från en viss hingsthållar som har fått flera av sina hingstar tipsade om i denna tråden :angel:
Men det är ju jag det..

Får jag fråg varför du ratar dom? Tror jag vet vem du menar och har två avkommor i stallet efter deras hingstar.
Vill du inte skriva här PMa mig.

Stoet är 166 cm hög och nånstans därikring passar mig utmärkt, upp till 170 är alldeles lagom.

Nu kanske ni slår mig hårt men jag är en liten sucker för det nya och lite mer spännande, har kikat lite på Ustinov som Heliotrop tar in semin från.

Ludwigs Champion är visserligen ny i avel men jag personligen tyckte att han var alldeles för grov för min tjej och tilltalar mig inte.

Även ASVH:s avelsråd rekommenderade faktiskt Lucky Point, borde nog läsa på mer om honom !

Ludde håller jag med om att han nog blir för grov, han passar bättre på små lätta ston, säkert fint ihop med ston med en större del xx i :angel:

Ustinov såg trevlig ut på dvdn hingsthållaren gett ut men som sagt, inget jag skulle titta närmre på det har ju inget med hingsten att göra.

Hej, jag har en avkomma efter Uskudar som är linjeavlad på Furioso som ju finns bakom Uskudar....det är en klassiker....Furioso.

Pratade med en uppfödare i dag om linjeavel med Furioso o det trodde hon var en bra kombination.

Jag funderar även på att göra det med mitt sto (voltaire) som oxå har Furioso bakom sig. Vore kul med en hingst som har Furioso och Cor de la Bryere o lite Nimmerdor el liknande...finns det ngt sådant?

Annars verkar ju Cagancho ge väldigt fint men kanske ej lätta avkommor? Köpte just en riktigt fin Cagancho men med mkt fullblod på mödernet. Riktigt bra gångarter o hopp i sig. Nollat alla starter.

Om du väljer Concorde får du iallafall Furioso en gång till om du vill ha det eller for feeling....

Lucky point är jag oxåriktigt nyfiken på!! Är hans äldsta o enda) avkommor 1 år i vår?

Senast ändrad:

Ja, jag är faktiskt inne på Ustinov, men ville ta en på färsk semin i år med tanke på att det var allra första betäckningen på henne, men det gick ju galant så då kanske man vågar sig på en fryst kille.
Men jag ska ge Lucky Point en ärlig chans oxå, sen är ju bruksprovet redan uppskrivet i kalendern såklart.

Angående hingsthållaren har jag iaf inga negativa erfarenheter, mitt sto har varit där en hel del under vår och sommar och kommit hem helskinnad varje gång :)

knapplån
NU är det färdigdiskuterat om enskilda hingsthållare, OAVSETT vad ni anser om dem!

Ustinov som jag är sugen på är ju Libero H - Nimmerdor.

Än så länge lutar det fortfarande dit.

Liknande trådar

Avel Jag vill börja med att understryka att jag är helt ny gällande ALLT som har med avel att göra, men jag har gått i banorna att ta föl på...
Svar
1
· Visningar
970
Senast: viltmilla
·
Avel Jag VET, det är inte jätteaktuellt just nu men hästen kom precis hit och jag kan inte låta bli att börja planera :angel: Tilläggas bör...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
9 202
Senast: Behati
·
Avel Nu så här under hösten/vintern börjar man ju redan tänka på nästa avelssäsong...;) Nästa år kommer vara mitt första år i halvblodsaveln...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 454
Senast: stommen
·
S
Islandshäst Börjar med att säga förlåt om tråden ligger helt fel, men tyckte inte heller den passade under avel, eftersom det här rör bara...
2
Svar
23
· Visningar
2 255
Senast: sambaengi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka