Eksem och avel och...

Sv: Eksem och avel och...

Inte_Ung skrev:
Just det.
Precis den typ av avel och hingst som man nu försöker att styra bort ifrån.
Med dagens smakinriktning så skulle Snaefaxi bedömts som varandes medioker.

Jag känner dock till några andra avkommor med inte lika bra egenskaper som de du tycks känna.
Dagens smakinriktning hos "klicken" - inte hos gemene man - (jag trodde du företrädde den senare ;) )....

När det gäller avkommor efter hingstar kan man alltid hitta några med sämre egenskaper än övriga - hur bra avelshingst det än anses vara...
det är inte Snaefaxi ensam om.

Vad jag ville säga med mitt inlägg är att det faktiskt finns bra avkommor efter honom (förutom Hrafn :smirk: ) - jag tycker han har fått ett oförtjänt dåligt rykte - för enligt det skulle det inte finnas en enda bra egenskap hos honom och inte en enda bra avkomma...

Kan bara tillägga att det finns några godkända hingstar med honom i stamtavlan (utan att Hrafn är inblandad), som det talas allmänt gott om här på forumet...
man har kanske inte följt upp stamtavlan ordentligt i alla led :devil:
 
Sv: Eksem och avel och...

freyja skrev:
Dagens smakinriktning hos "klicken" - inte hos gemene man - (jag trodde du företrädde den senare ;) )....

När det gäller avkommor efter hingstar kan man alltid hitta några med sämre egenskaper än övriga - hur bra avelshingst det än anses vara...
det är inte Snaefaxi ensam om.

Vad jag ville säga med mitt inlägg är att det faktiskt finns bra avkommor efter honom (förutom Hrafn :smirk: ) - jag tycker han har fått ett oförtjänt dåligt rykte - för enligt det skulle det inte finnas en enda bra egenskap hos honom och inte en enda bra avkomma...

Kan bara tillägga att det finns några godkända hingstar med honom i stamtavlan (utan att Hrafn är inblandad), som det talas allmänt gott om här på forumet...
man har kanske inte följt upp stamtavlan ordentligt i alla led :devil:

Tror inte att Inte Ung menade illa utan det var en pik till etablissemanget att en "medioker" hingst lämnat en topphingst som Hrafn. Det är lite skrattretande på sitt sätt ju, eller jur?

:bump: :bump: :bump: Anette
 
Sv: Eksem och avel och...

sambaengi skrev:
en "medioker" hingst lämnat en topphingst som Hrafn. Det är lite skrattretande på sitt sätt ju, eller jur?

:bump: :bump: :bump: Anette
jo - det har ju sagts emot under alla år och han har verkligen svärtats ner. Så sanningen måste vara svårt att acceptera för dem som stått för den värsta ryktesspridningen :devil:
 
Sv: Eksem och avel och...

freyja skrev:
jo - det har ju sagts emot under alla år och han har verkligen svärtats ner. Så sanningen måste vara svårt att acceptera för dem som stått för den värsta ryktesspridningen :devil:


Han är inte den ende udda häst som haft stort inflytande på sin ras. Det finns något i avelsarbetet som kan spela den mest erfarne avlare spratt och det är mutation, dvs förändring av arvsanlagen. De flesta mutationer överlever inte pga att de är dåliga helt enkelt, men de starka och bra förändringarna gör det. Utan mutationer skulle alla se likartade ut. Det är mutationer som förändrar och delvis deras förtjänst att avelsarbetet går framåt. Det är en joker i avelsarbetet och kan leda till att maqn får en helt annan avkomma än väntat.

Ju större den genetiska basen är ju fler olika typer av mutationer kan man också få och det är viktigt för rasen. Så även till synes mediokra hingstar kan få otroligt bra avkommor.

Ett exempel: Fullblodet Hyperion, en liten ganska ful häst, överbyggd med svanhals som ingen trodde på men som har sat sin prägel i rasen och återfinns i stamtavlan hos de flesta kapplöpningshästarna

:bump: :bump: :bump: Anette
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 549
Avel Jag har ett islandssto som är avelsbedömd med helt okej poäng och som har en bra och spännande stam. Stoet är dessutom en väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 501
Senast: Marty
·
Islandshäst Jag har ett sto som är 15 år och aldrig haft föl. Hon har eksem och de yttrar sig som lindriga på överlinjen, MEN hon får större problem...
2
Svar
30
· Visningar
5 974
Senast: Habina
·
Avel Jag brukar hävda att en bra stolinje måste börja någonstans och detta någonstans måste inte nödvändigtvis vara på 40- eller 70-talet...
Svar
13
· Visningar
2 613
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp