Sv: Eksem och avel och...
När det gäller avkommor efter hingstar kan man alltid hitta några med sämre egenskaper än övriga - hur bra avelshingst det än anses vara...
det är inte Snaefaxi ensam om.
Vad jag ville säga med mitt inlägg är att det faktiskt finns bra avkommor efter honom (förutom Hrafn :smirk: ) - jag tycker han har fått ett oförtjänt dåligt rykte - för enligt det skulle det inte finnas en enda bra egenskap hos honom och inte en enda bra avkomma...
Kan bara tillägga att det finns några godkända hingstar med honom i stamtavlan (utan att Hrafn är inblandad), som det talas allmänt gott om här på forumet...
man har kanske inte följt upp stamtavlan ordentligt i alla led
Dagens smakinriktning hos "klicken" - inte hos gemene man - (jag trodde du företrädde den senare )....Inte_Ung skrev:Just det.
Precis den typ av avel och hingst som man nu försöker att styra bort ifrån.
Med dagens smakinriktning så skulle Snaefaxi bedömts som varandes medioker.
Jag känner dock till några andra avkommor med inte lika bra egenskaper som de du tycks känna.
När det gäller avkommor efter hingstar kan man alltid hitta några med sämre egenskaper än övriga - hur bra avelshingst det än anses vara...
det är inte Snaefaxi ensam om.
Vad jag ville säga med mitt inlägg är att det faktiskt finns bra avkommor efter honom (förutom Hrafn :smirk: ) - jag tycker han har fått ett oförtjänt dåligt rykte - för enligt det skulle det inte finnas en enda bra egenskap hos honom och inte en enda bra avkomma...
Kan bara tillägga att det finns några godkända hingstar med honom i stamtavlan (utan att Hrafn är inblandad), som det talas allmänt gott om här på forumet...
man har kanske inte följt upp stamtavlan ordentligt i alla led