Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag tror att Hermes storlek gjorde att han inte fick fler ston iår. Känns som de flesta ryttare vill ha 165 cm hästar eller över, känns lite riskabelt att välja en liten hingst, men jag har verkligen fått upp ögonen för Hermes, men tänk om avkomman skulle bli liten.. Jag är 171 cm.. Man kan ju alltd sälja, men det känns ju roligare om man avlar fram en fin avkomma som man faktiskt KAN behålla om man nu vill. Jag tror 160 cm är smärtgränsen för hur liten häst jag hade kunnat ha i min ägo(långa ben).
Ulrika
Men går det att sälja? Jag ser i många annonser att fölen räknas med att bli 165 cm.. Alla hbl-föl kan ju inte bli ca 165 cm när de är färdiga, väl? Det finns nog en anledning att det skrivs i annonsen, och det är att det är en större marknad på de hästarna. HUr stor är Hermes mamma, är det någon som vet?
Ulrika
Jag skulle absolut satsa på Don Primero, det är fantastiskt att vi får ha en sådan häst i sverige! Han hade jättemånga otroligt fina unghästar med på avelschampionatet. Passa på att använda honom medans det går!
Varför inte Hermes far Rambo då?
Han är 167cm hög har 41p exteriört 8r på gången och 8r i hopp.
Har inte betäckt så jätte många ston och med tanke på att han nu lämnat Hermes med så borde det ju inte va så svår sålt heller om du skulle få för dig det.
*puttar upp* min tråd lite! Är fortfarande rätt insnöad på Don Primero här. Känner mig "sugen" att använda honom! Lägger in ett par bilder på stoet från i somras, 2-3 veckor efter hennes nedkomst av Figaro R avkomman, har tyvärr inga bättre (snälla titta inte för mycket på ryttaren, 2:a gången jag sätter mig upp + inget bra underlag) men hoppas ni experter kan se NÅGONTING!
Finns det något i stoets extreriör som gör att ni inte skulle välja Don Primero? Vilka andra hingstar skulle passa?
/Kristin
Hon har ett kort kors, men DP har ett långt, så det kan säkert bli bättre. Jag ser inget direkt. Vad har hon fått för poäng på benen?
Så här skrev jag i början av tråden:
"Stoet är född 1991 eMagritte-Stratos xx-Aleppo xx. Hon är ca 163 cm hög. När hon fick sitt diplom bedömdes hon med siffrorna 8-8-7-8-9=40 p. Bl a med kommentarerna Typ: "Kvadratisk feminin" Huvud Hals Bål Kors: "Djup bog & bål, väl markerad manke" Extr.& rörelsernas korrekthet: "Torra ledg. nöjakt. korrekt men hastrång. veka kotor bak" Skritt: "Vägv. taktmässig" Trav: "Mkt rörlig & vägvinnande med gott påskjut"
/Kristin
Sorry, jag glömde att du hade skrivit det. jag tror du lugnt kan betäcka med Don Primero. Han är lite åt det rakare hållet i hasen, men har lämnat bra inskeningar fr sidan på de hästar jag har sett. Lycka till!
Ok! Då är det fortfarande ingenting som talar EMOT Don Primero! :-)
Har fått lite "rynkande på näsan" när jag nämt honom - antagligen för att han inte är "ny & het på hingsthimlem". Man har ju lite dåligt självförtroende i hingstväljar avseende när man aldrig gjort det förr...
/Kristin