The French Manner

C

Curtis

Så heter en video jag har spanat lite på. Den kostar dock 49.90$ så jag tänklte höra om någon här har sett den?

Det står att den tar upp det franska systemet från grunden. Videon är ca 90 minuter lång. Det jag vill ha är en bra teoretisk grund över den franska skolan. Jag har läst flera bra hemsidor, men du behöver jag lite visuellt understöd så att säga. ;)

Någon?

Länken till videon

Gå in på Dressage och bläddra fram några sidor

Senast ändrad av en moderator:
Sv: The French Manner

Vem ligger bakom? Själv har jag blivit lurad att köpa en trilogi om det klassiska tyska systemet som lät så bra, så bra, och när jag fick en visste jag inte om jag skulle skratta eller gråta. Och gubben var lätt senil och mycket dålig på att rida. Vem OK-ar en sån utgåva?

Tessan

Tack för länken. :)

Har tittat på filmerna ett par gånger och slås mest av hur enkelt och lugnt det ser ut. Hästarna ser vakna, aktiva och ändå avslappnade ut. Hästen som gör pesade ser ut att ha fullständig kontroll på sin kropp, även om han behöver "ta om" en gång. Kul att se den svåra övningen utan Spanska hovridskolans gängse inspänningar. Vad är syftet med en så aktiv mun? (måste läsa på lite mer, mutter, mutter)

Jag känner mig ännu lite sliten mellan "det gamla" med stoor gång och detta för mig, nyare och lätta. Jag skulle vilja ha båda. Min egen häst har stor trav, liten som han är, och jag oroar mig för att den ska försvinna om jag börjar rida mer försiktigt. Förstår du vad jag menar? Jag är lite för ny inom detta. Det är som en ridteoretisk identitetskris! :crazy:

I teorin tror jag verkligen på det klassiska men jag behöver utbilda mitt sinne och framför allt min teknik.

Har du kanske fler tips i gömmorna? :d

Mvh Monika

Ingen fara att hästen skall tappa gången (eller, jo, egentligen, men...)

Man skall inte bara rida långsamt och gulligt. Hästen skall hela tide vara på språng iväg. Och som Philippe Karl säger, "you get the horse to want to go by GOING! Often! Tack!"

Om du inte har sett hans videos så kan jag rekommendera dem. Han rider en underbar brun oldenburgare i den första, och det är så härligt att se någan av hans kaliber på en halvblodshäst. Han har också mycket aktiv mun och mycket skum, kanske i överkant, och han visar hur han får en avslappnad mun med hjälp av flexions, etc. Intressant, men jag skulle inte göra det så till den milda grad som han gör.

Var i Linköping håller du till? Jag PM:ar dig om det.

Tessan

Tycker det är jättesvårt med bra videoband, många är mer åt det dåliga hållet, med tanke på alla pengar de kostar. Rekommenderar också Phillippe Karls tre band, välarbetade, trevlig fransk karl som älskar sina hästar. Hans band är de bästa jag sett hittills.
Funderar på att köpa dvd's med andra ryttare också, men det är mycket pengar att bli besviken för om det inte är bra ridning och bra kvalité på upplägget på banden. Vissa band verkar vara ihophafsade för att tjäna pengar.

Glöm inte att kolla formatet. Amerikanska band fungerar inte alltid i svenska videoapparater, samma sak med dvd-filmer.

Då kan ju jag berätta att Klassiche Dressurausbildung av Gerd Schwabl skall man inte lägga pengar på, om man inte vill skratta åt gamla gubbar som kastrerar sig själva. Jag glillar inte heller Kottas videor, eftersom jag inte gillar inspänningar eller att "rida i samma form hela tiden". Jag vet att det är att häda att säga att man inte gillar dem, men jag skulle hellre lägga $50 på något annat.
Jag har Richard Hinrichs, och de är lite roliga med när de visar alla fel. Men det är ju inte Franska Skolan direkt. Och han är mäkta stel. Och mycket Einschnallung!

Vi kanske skall starta en video-tråd, som bok-tråden?

Tessan

Noir skrev:
Vi kanske skall starta en video-tråd, som bok-tråden?

Tessan

Är det inte det vi har gjort? ;)

Härmed inbjuds alla, som någonsin sett en bra eller dålig video/DVD med något som är "ungefär" barock, att delge sina åsikter.

Förrestän, ni är inte inbjudna, ni är tvungna, att delge era åsikter. :devil:

Mvh Monika

Men hur får vi tråden nålad?

Har någon sett Maria Günthers två videos? Jag har fått höra att de skall vara bra.

Tessan

Nja, man ska inte skratta åt det man tror sig se som dåligt. Vad man ska göra är att se vad som händer, för även under den värsta ryttaren kanske det sker något som är värt att se, om man har förmåga att se.
En bonde i gummistövlar och blåställ skulle kunna göra mer med en häst än en ryttare i Karolineruniform, man måste se.

Jag har inte sett Maria Gunther. Har aldrig ens hört talas om henne. :smirk:

Men jag har massor av videoband på Scandinaviumtävlingarna hemma, från 1988 och framåt tror jag. Det är intressant att jämföra med dagens tävlingar.

Dessutom har jag ett bra program som sändes inför VM i Stockholm 1990. Det innehåller ridning av Chris Bartle, Anne-Grethe Jensen, Gabriella Grillo och Reiner Klimke m. fl. De är ju inte "barockare" men Chris Bartle har bra bärighet i sin häst. Filmen är inspelad i mitten av 80-talet. Det är intressant att höra dessa ryttares tankar om ridning.

Sedan har jag två band från en clinic i Skottland (!) med Christoph Hess. Tysk ut i fingerspetsarna men han har en human syn på hästen. Han förmår ryttarna att plocka fram det bästa i hästen med lätta hjälper och inget "hålla emot", men ganska mycket ben. Det roligaste är att alla hästar är av olika raser och konstitution. Tyvärr är bildkvaliteten usel och videon är dessutom dåligt producerad. :mad:

Något barockigt har jag inte....ännu. :D Men lönen kommer ju snart. Varifrån har ni beställt era?

Fast jag vet inte ens om du skulle vilja se detta, Anti. Han har bra idéer som han ryter fram a' la Hitler, men sen sitter stora tjocka karlen och dunsar hästen i ryggen i baktakt och rycker den i munnen ien annan baktakt. man kan möjligtvis lära sig att så vill man inte rida. Han är för övrigt välklädd med keps och allt, bara rider dåligt. Jag har sett mycket bra ridning i träskor och wct-shorts, och det är trevligare för ögat...

(Jag har kommit över P. Karl videosarna på ett högst olagligt sätt, say no more. Annars brukar jag köpa på tyska eBay då jag förstår tyska...)

T

Jag har en video med slow-motion av dressyrsekvenser, som är rätt intressant. Inge barock, utan Klimke, Bemelmanns etc. Både bra och dåligt förståss. Sen har jag Bettina Drummond work in hand. Jag är lite förbryllad över denna video, har bara sett den en gång, men hon verar inte rida, och det blir inte mycket jobb framåt, mest rygga, fram, rygga, fram några steg. Vertical impulsion kallar hon det.
Sen har jag von Blixen som ju är intressant. Även Josef Neckermann med en kort snutt av Sergei Filatov - hockeyspelare till häst (skämt åsido) han rider fantastiskt, men är inte av gängse kroppstyp för dressyrryttare. Sen har jag ett blandband från 80-talet med "de stora" Uphoff, Stückelberger, Otto-Crepin, etc.

kommer inte på något mer

(Kyra, hur kunde jag glömma. Voice-overn och videomaterialet verkar vara från helt skilda tillfällen, ibland, då det skiljer sig grovt vad hon säger och hur det ser ut.)

T

Håller tyvärr med om både Kottas och Kyra. När jag hörde varför Kottas gjorde sina band blev jag dessutom förvånad. De borde hålla en hög kvalitet.

Har Hinrichs in-hand video, rätt bra, men piafferna har rumpor som studsande gummibollar.

Ett band som är rätt bra är med en Penquitt, han visar de olika inriktningarna. Bra för lite mer nybörjare. Sedan så rekommenderar jag att få tag på filmer där Bartabas rider, han är duktig.

Och visst kan jag hålla med om att man lär sig av allt, även sämre ridning. Men får jag välja så vill jag hellre lägga enr pengar på att se bra ridning. När jag har de banden så kanske jag kan köpa sånt med sämre kvalitet. Men just nu vill jag ha både bra ridning, filmkvalitet och upplägg på det jag köper. Inte filmer som det känns att folk har hafsat ihop för att tjäna pengar.

Phillippe Karl är det bästa jag sett hittills vad gäller mina tre kriterier för att vara värt pengar.

Är nyfiken på Zeilingers band då de finns att köpa på dvd. Föredrar det formatet då VHS-band tappar kvaliteten fort. Sedan finns det någon Kalman de Jurenack, fast på VHS. Själv är jag ute efter att få se mer ryttare som inte är tävlingsinriktade, då jag har sett så mycket sådant under mitt liv. Kul att se annat också.

Precis som i hennes bok då. Det som står är vettigt, men bilderna talar om något annat. Tyvärr, eftersom den boken har så stor spridning. Bilder är ju oerhört viktiga för förståelsen för många. Inte svårt att tänka följande scenario:

Lisa ser en bild på samlad galopp i Kyras bok. Sen ser Lisa en ryttare som rider hästen, så att det ser ut som på bilden. Vips, så tycker hon att så ska samlad galopp se ut.
-Bra där!

Känns det igen?

Mvh Monika

Kan vi inte dela upp investeringarna och starta en DVD-klubb á la Oprah? Det blir dyrt med porto i och för sig. Och den som har PK´s dvd kommer att flytta utrikes för att få behålla dem. :D

Mvh Monika

Bartle red väl för Blixten? Han skymtar förbi på mitt band. Inte för att jag vet hur karln såg ut, med Gernandt kommenterar det.

Mvh Monika

Det är tydligen bara tre videonördar på detta "forat"! =)

Bartle är den som rider mest på H v Blixens band.

Och jag rekommenderar verkligen de banden!!! /T_B

Det ser ut som att det bara är du just nu ;-)

Videoklubb skulle ju funka, men problemet är att det inte finns så många bra videos att dela med sig av! Jag väntar på PKs Longreining, fåsse om den är bra.

Bartle red för Blixen. det bästa på hela banden är när Stephen Clarke rider Rubinstein, man ser någon rida skolor/skänkelvikning framifrån. Så mjuka händer, hästen tuggar och det ser jättetrevligt ut.

T

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka