The Difference som träningsträns till dressyrhäst??

Sv: The Difference som träningsträns till dressyrhäst??

I torsdags köpte jag 2 rediga fårullsludd och satt det ena på Fridas tränsnackstycke, samtidigt som jag spänt ut tränset, tagit av pannbandet och dragit tillbaka nackstycket. Red med det både igår och idag (lördag).
Det märktes skillnad nästan direkt och blivit bättre och bättre ju mer hon märkte att det inte klämde när hon slappna av och släppte efter i formen! Slapp sitta och kämpa hela passet bara för att få henne i form och kunde istället släppa efter och glappa på tygeln och hon sänkte sig :love: . (Passen var inte problemfria, men så mycket bättre :D !).
När jag drog tillbaka tränset som mest så hade hon litegranna spänning, men tror det framförallt beror på att det gled fram en bit innan det stannade. Var så himla skönt att tränset faktiskt stanade en bit bakom öronen och inte gled hela vägen fram till vanliga läget :banana: .

Nu måste jag bara få veta om jag kan tävla med ett sånt här ludd? Ska nämnligen tävla imorgon :angel:

Låter intressant det där! Kanske ska prova på min dam, är så himla nyfiken på hur hon kommer att gå med the difference:angel: :angel:
Hur mycket längre bak drog du nackstycket och hur många hål behövde du spänna upp ungefär?

/Sanna

Jag spände ut 2 hål på nosgrimman och 2 till bettet (en på vardera sida). Ska ladda upp bilderna jag tog imorgon förhoppningsvis, är inte hemma just nu :) . Men det blev nog mellan 5-10cm tror jag... Sen hamnade den kanske 5-4cm bakom tillslut när den slutade glida? (gissar hej vilt :D ). Får försöka mäta nästa gång

KL

Åh vad min gamla häst hade gillat det om det funnits då. :cry: Han hatade att man ens tog bakom öronen de första åren, sen gick det bättre men det här tränset hade han gilllat. :d

Okej! Jag ska nog prova det på pållan idag :)

Lycka till i efterskott :D . Hoppas det gick bra? Bilderna kommer imorgonkväll, hinner tyvärr inte ikväll :(

Vad tror du om Globus nya kandar då?

Globus_frejakandara.jpg

I alla fall deras andra med sånt nackstycke är inte särskilt mjuka tycker jag, tyvärr. Det blir bara bredare. Hade även ett Hansbo och det var inte heller mjukt. Då är kvalitetsträns eller väl använt gammalt träns mjukare.

Tycker det är mkt kul att de kommer med ett så brett nackstycke, men är lite orolig för en sak - om det hamnar som vanligt bakom öronen (kanske glider fram även om man drar bak?)så hamnar den framåtskurna delen väldigt långt fram... Om jag skulle gissa mig på Fridas reaktion så tror jag hon skulle tycker det var rätt konstigt/obehagligt kanske tom.
Men man vet aldrig förrens man testat :p .

Dessutom är jag rädd för att det lädret ska göra precis som mitt andra Globusträns - töja sig som sören..

2 bilder på Frida med egenfixat träns :D
10april018.jpg

10april020.jpg

Sen gled den fram en liten bit, har tyvärr ingen bild hur det såg ut då

Nu måste jag leta efter Xfull eller XXfullpannband :angel:

Senast ändrad:

Så såg det ut på ponnybusan också, ser rätt udda ut:angel: Men det funkade faktiskt! Jag upplevde att hon gick mer avslappnat och att hon, i framförallt traven, var bättre på bettet och var liksom mjukare.
Ska prova det idag igen!
Så mycket talar ju för att TD-tränset ska funka bra på henne också:)
Skulle behöva ett pannband i full jag då;) Ska kika i stallet om jag hittar nått..

Va kul att det fungerade på henne! :)
Jag kommer antagligen köra en hel del utan pannband på träning och mest ha på tävling (måste träna med det ibland också förstås). Sköna utan pannbandet är att då är det inget som stoppar när man drar tillbaka, man känner ändå sj när det är lagom. :p

Frida gick förövrigt sin mest avslappnade och följsamma start någonsin igår :love: . Tyvärr ett par missar här och var(so what, det löser sig med styrka och erfarenhet:p ), men ridbarheten var så mkt högre än innan :D . Var så himla nöjd med henne!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka