The Difference som träningsträns till dressyrhäst??

Sv: The Difference som träningsträns till dressyrhäst??

ah värsta smart. nej ursch nu bev jag jättesugen på att prova ett sånt

Bor du där uppe nånstans och kan skicka ner ett åt mig samtidigt? :angel: :D

Det är ju hoppryttare som utvecklat tränset så det måste man få tävla hoppning med.

KL

Jag har hört att vissa har lite problem med att få det att stanna där bak (det glider alltså framåt mot öronen).

KL

Jag har hört att vissa har lite problem med att få det att stanna där bak (det glider alltså framåt mot öronen).

Då har jag hört att man spänner det för löst :p hehe .

Jo, man får ju hoppas på att de är tillåtet , men man vet ju inte från man frågat :D

Det är inga som helst problem att tävla hoppning på difference tränset. Det tävlas regelbundet upp till internationell nivå på det. Senast i vintras var det en fransman som vann gp med ett sådant, kommer inte ihåg vart bara. Har hört att det skall komma en dressyr modell av det också!
Det gäller att "krysset" under hakan på hästen kommer så långt fram som möjligt för att göra det bekvämt för hästen. Då stör det inte strupen det minsta. Sett otroligt bra resultat på hästar som gärna skakar på huvet.
Fråga i närmaste butik som säljer dyon om du kan få hyra det! Borde vara ett bra sätt att få dem sålda om kunderna får pröva det först.

Gud va kul om de kunnat få till en dressyrmodell också! :banana: Var hörde du det ifrån?

Panikie!? Har du testat hur din häst gått på träns efter att du skaffade T.D.? Hur reagerade h*n?

*Puttar upp* och hoppas fler kommer med teorier eller egna erfarenheter! :)

Måste få rett ut härvan av frågor så jag kan ta ställning, går nu mest bara och önskar att jag kan köpa på direkten samtidigt som jag är rädd för att lägga ut 3'000 och det inte funkar/ funkar så bra att ridning på kandar blir svårare... :confused:

funkar så bra att ridning på kandar blir svårare... :confused:

Det där beror helt på vilken typ av häst hon är. Jag vet av egen erfarenhet att vissa hästar (speciellt ston) blir väldigt petiga när de väl fått en utrustning som de gillar och höjer då kraven på allt = blir väldigt kinkiga. Medans andra inte alls blir det.

Men om hon skulle bli kinkig med kandaret så kan du väl hitta någon lösning där också. Kanske att det går att sätta en bit fårskinn på undersidan av nackremmen. Eller kanske en bit skumgummi som du klär med fårskinn? Eller så blir det för tjockt... Eller kanske att det räcker med ett sådant nackskydd som brukar sitta på grimmor nuförtiden? Eller så kanske en sådan kindkedjekudde skulle kunna fungera?

Hur som helst så tycker jag inte att du skall låta rädslan för kandarridningen hindra dig från att prova tränset. Skulle hon bli kinkig med kandaret så får du hitta en lösning till det också.

Är också intresserad av ett sånt, skulle nog funka bra på ponnystoet. Ska nog till Gävle imorn, så då kan man ju kika lite på det:d Men 3000 är rätt mycket för ett träns...:angel:
Man skulle typ vinna på lotto:p

Både mitt kandar och träns har det nyare nacksystemet med nosgrimme-remmen ovanpå, inte riktigt säker på om det gjort någon större skillnad, minns inte de passen när vi bytade.
Fårludd är något jag inte provat, borde testas..
Tack för svaret, känns verkligen uppmuntrande :)

The Differencetränset är gratis på Häst&Hund såg jag idag! :D

Haha. Helt seriöst asså, det är gratis. Det satt ju ingen prislapp på! :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka