Koppen

Trådstartare
Hej alla :)
Sambon och jag ska åka till Thailand i höst, och flyger reguljärt till Bangkok.
Har ni några tips att ge oss?
Vad ska man akta sig för, vad bör man tänka på?
Vi kommer ta oss till Krabi och de städerna/öarna där nere.

Alla tips mottages tacksamt!

Jag har varit till Thailand flera gånger och då beställt flygbiljetter genon flygresor.se , åkt med Thai direkt till Bangkok och sedan inrikes till Krabi sedan vidare till Koh Lanta beställde hotell genom Agoda där jag kunde läsa svenska resensioner, bokade bara några dagar för att kunna byta ort och det var billigare att gå genom Agoda än att boka direkt via hotellet på en del platser. Ett problem vi fick var att vi hamnade i Bangkok när vi skulle hem och hade returbiljett Krabi- Bangkok-Stockholm och höll på att missa biljetten Bangkok-Stockholm när vi skulle boka av Krabi-Bangkock och vi fick betala ett tillägg på några hundra kr. Så nästa gång köper jag biljett Arl-Bangkok tur o retur. Jag har hört att det har varit oroligt nere i södra regionerna men det kan man kolla med UD, Jag har varit till Phuket, Krabi, Koh Lanta , PhiPhi öarna, Koh Samui (min favoritö) , Har även en bror som sedan 35 år tillbaks åker regelbubdet dit, han bor mestadels av året i norra regionerna, och en kompis som bor en bit utanför Bangkok som var med på Sunamin, även grannar som bor vinterhalvåret på Koh Lanta med barn. Bilden jag har är inte från Thailand utan Östra Jämtland

Jag har varit till Thailand flera gånger och då beställt flygbiljetter genon flygresor.se , åkt med Thai direkt till Bangkok och sedan inrikes till Krabi sedan vidare till Koh Lanta beställde hotell genom Agoda där jag kunde läsa svenska resensioner, bokade bara några dagar för att kunna byta ort och det var billigare att gå genom Agoda än att boka direkt via hotellet på en del platser. Ett problem vi fick var att vi hamnade i Bangkok när vi skulle hem och hade returbiljett Krabi- Bangkok-Stockholm och höll på att missa biljetten Bangkok-Stockholm när vi skulle boka av Krabi-Bangkock och vi fick betala ett tillägg på några hundra kr. Så nästa gång köper jag biljett Arl-Bangkok tur o retur. Jag har hört att det har varit oroligt nere i södra regionerna men det kan man kolla med UD, Jag har varit till Phuket, Krabi, Koh Lanta , PhiPhi öarna, Koh Samui (min favoritö) , Har även en bror som sedan 35 år tillbaks åker regelbubdet dit, han bor mestadels av året i norra regionerna, och en kompis som bor en bit utanför Bangkok som var med på Sunamin, även grannar som bor vinterhalvåret på Koh Lanta med barn. Bilden jag har är inte från Thailand utan Östra Jämtland
Hur bokade du flygbiljetten i Thailand? Vad kostade det?
Har hört andra som åkt buss, men det tar typ 13 timmar ju :/

Jag var in till en liten lokal resebyrå som sålde bussresor/båtresor/internet mm och där bestälde jag flygresan . kommer inte ihåg priset men det var från Koh Samui till Bangkok, Jag åkte även taxi/ buss/färja från Koh Lanta till Koh Samui och detta bokades på samma sätt lokal internetshop /resebyrå , Den resan var ett otroligt äventyr och tog en dag i anspråk men skulle inte vilja vara utan denna upplevelse. Koh Lanta till Krabi med en trång Taxibuss blev sittande två timmar i Krabi innan bussen till nästa anhalt där vi fick byta till buss till Färjelägret låg och sedan upp på den stora färja som gick ut till Öarna (det låg flera olika) Sedan framme på paradisön Koh Samui på kvällen efter några timmars båttur, vi trodd vi beställt till Koh Sammet så det blev en rolig upptäck när vi kom hem till Sverige och såg att vi rest till fel ställe

Hej alla :)
Sambon och jag ska åka till Thailand i höst, och flyger reguljärt till Bangkok.
Har ni några tips att ge oss?
Vad ska man akta sig för, vad bör man tänka på?
Vi kommer ta oss till Krabi och de städerna/öarna där nere.

Alla tips mottages tacksamt!

Jag fick tipset att scanna mitt pass till min mail, ifall man skulle bli av med det på resan. Vet inte hur giltigt det skulle vara, men måste ju vara bättre än inget? Inte för att det någonsin hänt något när jag varit i Thailand, men man vet ju aldrig. Överlag tycker jag man känner sig väldigt bekväm och trygg med att vistas och resa runt där. Det är även väldigt enkelt och billigt att ta sig runt :)

Jag har flugit inrikes med Asian airlines från Bangkok till Phuket flygplats en gång, bokade det hemifrån innan vi åkte. Gick hur smidigt som helst, bra pris, och de hade nya fina plan. När vi skulle åka hem sedan så åkte vi taxi från Phuket till Krabi och sedan nattåg därifrån till Bangkok, men tåget rekommenderar jag inte. Dyrt och inte särskilt trevligt. Att ta sig fram med taxi däremot är väldigt smidigt och billigt. Vi betalade ett par hundra för en 3-timmars färd.

Som någon sa ovan så är det väldigt smidigt att boka hotell på nätet via Agoda. Jag har alltid bokat en eller två första nätterna hemifrån, och sedan resten av resan på plats. Varje gång vi bytt stad eller ö så har vi bokat första natten via Agoda och sedan gått runt och letat efter boende vi gillar, eller bokat fler nätter om vi råkar trivas på det befintliga. Ibland är det även billigare att boka hotell via nätet än att knalla in i receptionen och boka rum. Det kan vara lite svårare att få tag i lediga rum vissa perioder, och det kan vara ganska varierande priser beroende på hög eller lågsäsong.

Årstiden man åker brukar också spela stor roll för vädret, så kolla så ni inte åker mitt i regnperioden eller varma perioden. Jag har bara varit där i januari/februari/mars och i mars börjar det bli väääldigt varmt. Lite mer lagom temperatur i december/januari skulle jag gissa. På hösten är det regnperiod, men vet inte riktigt hur länge den håller i sig.

Jag har varit på Phuket (Nai Yang och Patong), Krabi (Ao Nang och de flesta öar däromkring), Koh Lanta, Koh Samet, i Khao Lak, Bangkok, Rayong och Hua hin. Bara att fråga om du undrar nåt :)

Jag fick tipset att scanna mitt pass till min mail, ifall man skulle bli av med det på resan. Vet inte hur giltigt det skulle vara, men måste ju vara bättre än inget?

Jag brukar dessutom ta med papperskopior på pass och körkort. Vid ett tillfälle i just Thailand ville moppeuthyraren ha mitt körkort under tiden jag hyrde moppe, det vägrade jag lämna ifrån mig och då godtog han en papperskopia istället.

(Apropå moppe kan det vara bra att veta att det i regel inte finns moppar att hyra i Thailand, bara motorcyklar. Jag har bara varit på Koh Lanta och där har det funkat att köra - men efter vad jag sett från andra delar av Thailand skulle jag aldrig i livet våga köra där. Trafikolyckorna är den vanligaste dödsorsaken bland turister i Thailand så man ska vara extremt försiktig).

Liknande trådar

Kropp & Själ Min make och jag vill långsamt börja planera en resa ner genom Europa med våra barn. Vi tänkte bila och det ska inte ske än på ett tag...
2
Svar
25
· Visningar
834
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Nu behöver jag alla hobbypsykologers hjälp! Jag har haft en helt vanlig trevlig morgon. Lämnat sonen på scouterna och körde till ÖB för...
2
Svar
29
· Visningar
2 427
Senast: skiesabove
·
Kläder & Bli fin Helt sjukt! Jag och två kompisar ska på Mello i Eskilstuna i februari. Jag som inte ens vet var Eskilstuna ligger på kartan..... På...
2
Svar
31
· Visningar
2 273
Senast: kamomillo
·
Fritid Hej Om en vecka ska jag och mannen flyga till Storbrittanien och ingen av oss är särskilt vana vid att resa, så jag tänkte kolla om det...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 079
Senast: KesoNeso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar