hanna_shetland
Trådstartare
Har ett föl som blivit väldigt upprätt i frambenen och för att undvika framtida bockhov vill veterinären prova och ge tetracyklin. Någon med erfarenhet av detta som kan berätta mer?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag hade ett föl som var mycket upprätad på ena benet. Hon fick tetracyklin medan hon stod på kliniken. Det tog lite tid innan hon svarade på det, men allt gick bra och nu är hon en 2 åring med helt normalt ben.
Veterinären som gav tetracyklinet gav inget mot magsår, så hon fick en släng magsår. Det är starkt för magen så se gärna till att du får något i förebyggande syfte :-)
Jag tror att en av poängerna med just tetracyklin till föl är att de inte påverkas i magen just för att de inte tar upp näring på samma sätt som vuxna hästar, magsår kan de ju få ändå tex bara av att stå på klinik.
Vad jag förstått så är ju föluingarna ännu känsligare mot detta och får magsår och att det är den största komplikationen och att man faktiskt fått ta bort sin fölunge pga av detta här på buke ?Jag tror att en av poängerna med just tetracyklin till föl är att de inte påverkas i magen just för att de inte tar upp näring på samma sätt som vuxna hästar, magsår kan de ju få ändå tex bara av att stå på klinik.
Har ett föl som blivit väldigt upprätt i frambenen och för att undvika framtida bockhov vill veterinären prova och ge tetracyklin. Någon med erfarenhet av detta som kan berätta mer?
Mitt föl som var lite ballerina när han kom ut (vilket rättade upp sig) har börjat hänga i knäna, funderar på om ni hade tycker man borde ge honom typ tetracyklin för att hjälpa honom?
Har haft ute veterinär i andra ärenden både när han var ett par dagar gamal och för en vecka sedan och den veterinären tyckte att jag kunde avvakta. Men jag är nervös matte som inte tycker det ser så kul ut...
Har tyvärr ingen toppenbild där han står fint.