Testiklar!

fjolltroll

Trådstartare
Min hane som är 8 månader har inte båda testiklarana på plats.
Hur stor är chansen att den sista trillar på plats?
Den ligger i ljumsken och spökar.

Sv: Testiklar!

Tyvärr, så är ju risken stor att han är krypt :( Det är ju sällan den som "fattas" kommer ner om de hunnit bli så pass gamla och bara har en på plats..

Skit också. Jag har anat det länge men försökt förtränga det.
Men nu börjar han bli så stor så jag kan ju inte blunda längre.
Men det är SÅ himla irriterande att känna den men inte kunna få den på plats.
Jaja, Det är bara att konstatera. Det blir en till hund härhemma.

Likadant med vår Jr-den kom inte heller ner.
Ha lite koll på var den sitter. En del testiklar som sitter uppe i buken kan utvecklas till tumörer.
Vår hunds testikel sitter inte i buken.

Har du kollat med veterinär om det går att "mata ner" ( :crazy: )den på något vis?
Trist med sånt där..Jag antar att det var en blivande utställnnings/avelshund?

Ja det stämmer att han var tänkt som utställnings/avelshund.
Jag har inte kollat med veterinär än.
Jag ska snart dit och vaccinera en av mina andra så då tänkte jag ta honom med mig så hon får kolla på honom.
Ska ta och åka ut till uppfödaren nån dag också så hon får titta på honom.
Himla tråkigt är det iaf. Han är riktigt snygg faktiskt. Psyket verkar vara toppen det också.

Jag har järnkoll på den. Det finns nog få hundar som är så vana med nån som gräver den mellan benen som min.

:crazy: Det är ju typiskt sånt där :(
Har ju tidigare haft tikar tilltänkta till avel, som det inte blivit så lyckat med, så jag vet hur det känns..
Tack och lov har ju alla mina 5 avelspojkar kulorna på rätt plats.

*Håller tummarna för att den kommer ner på ett eller annat vis*

Ja du. Här går väl allt åt fel håll om man säger så.
Avelsdrömmar i liten skala har väl funnits i ca 15 år.
Den hunden jag hade då var en Golden. Underbart psyke. Men ful som stryk. Inget att avla på alltså.
Nästa hund som också var en Golden var ursnygg. Men hade taskigt psyke. Men skam den som ger sig. Köper glatt in en Golden till.
Toppenpsyke, snygg som 17. Hon får avlivas vid 10 månader på grund av E-höfter.
Där och då ger jag upp när det gäller Golden.
Köper då en Cockertik. Riktigt snygg är hon. Men hon är en riktig DAMPhund. Inget jag vill avla på.
Köper även in en Cockertik till. Hon är snygg. Har ett underbart psyke så jag hoppas att röntgen och ögonlysning på henne inte ger några otrevliga överaskingar. Det har däremot fått vänta för hon bröt ett ben när hon var 9 månader. Så jag har tagit det lugnt med henne.
Sen min lille plutt då. Min stjärna och prins. Där saknas ju en kula.
Men man får se det från den positiva sidan.
När det börjar så illa så kan det ju bara gå åt ett håll sen.
UPPÅT:bump:

:) Jo visst är det så :)

Du får rapportera om de framgångar som komma skall, när de kommer :banana: :bump:

Chansen att kulan trillar ner är inte så stor nej. Har själv en krytohane som jag lät kastrera i julas. Dock var han inget avelsmaterial innan kulproblemet dög upp heller :crazy:

fjolltroll skrev:
Ja du. Här går väl allt åt fel håll om man säger så.
Avelsdrömmar i liten skala har väl funnits i ca 15 år.
Den hunden jag hade då var en Golden. Underbart psyke. Men ful som stryk. Inget att avla på alltså.
Nästa hund som också var en Golden var ursnygg. Men hade taskigt psyke. Men skam den som ger sig. Köper glatt in en Golden till.
Toppenpsyke, snygg som 17. Hon får avlivas vid 10 månader på grund av E-höfter.
Där och då ger jag upp när det gäller Golden.
Köper då en Cockertik. Riktigt snygg är hon. Men hon är en riktig DAMPhund. Inget jag vill avla på.
Köper även in en Cockertik till. Hon är snygg. Har ett underbart psyke så jag hoppas att röntgen och ögonlysning på henne inte ger några otrevliga överaskingar. Det har däremot fått vänta för hon bröt ett ben när hon var 9 månader. Så jag har tagit det lugnt med henne.
Sen min lille plutt då. Min stjärna och prins. Där saknas ju en kula.
Men man får se det från den positiva sidan.
När det börjar så illa så kan det ju bara gå åt ett håll sen.
UPPÅT:bump:

Ja, inte är det lätt med avelshundar. Själv lyckades jag slå ut min ena tik genom att gentesta henne för prcd-PRA. Kanon trevlig tik som gett en väldigt trevlig kull, och var redo för nästa kull. Hanen jag var intresserad av är en högt meriterad (både arbets- och utställningsmässigt) hane som har känd anlagsbärare för PRA nära i stamtavlan. Eftersom det nu kommit ett gentest passade jag på att testa tiken för att vara säker på att inte dubblera ev. anlag, vilket fick ett för mig totalt oväntat resultat. Tiken har 2 sjukdomsanlag och kommer själv att utveckla sjukdomen - om hon blir tillräckligt gammal.

Förhoppningsvis bryter sjukdomen ut väldigt sent - och det är därför det inte har synts några indikationer på ögonlysningarna bakåt i stamtavlan. Oavsett avel eller inte vill jag ha kvar min underbara hund länge, men hon är van att jobba och skulle inte funka som blind.

Nåväl, det finns väl någon mening i allt. Nu kan jag ju propagera för att vi ska gentesta alla avelshundar med större trovärdighet eftersom jag gått ut med tikens resultat trots att det var sämsta tänkbara. Sjukdomen är ju rätt lätt att bli av med nu när gentestet kommit - OM folk offentliggör även dåliga resultat.

Testikeln blir nog kvar där den är, den senaste som jag vet kom på plats var 7 mån. Låg den nere vid 8 veckor, eller hur kom det sig att du köpte just honom om du siktade på avel/utställning? Synd är det hur som helst.

Halloj!
Detta har jag verkligen koll på om den kommer att trilla ner el inte blev luras av en uppfödrae på min lilla kille han hade inte båda testiklar nere när jag köpte han & uppfödaren sa visst den kommer ner han är för liten.. Oki sa jag, jag litar på dig, jag hade tänkt ställa ut & avla på denna kille men den kom aldrig ner den låg oxå i ljumsken så väldigt stor chans är det nog inte att den kommer trilla ner vid 8 mån. Jag kollade upp det hos veterinärer + skk ringde jag & de sa spelar ingen roll hur liten stor hunden är de ska vara nere vid 8 veckors ålder om man nu tänk avla & ställa ut den då ska man kolla sånt innan hade jag ingen aning om då jag litade på uppfödaren att hon kunde sin ras.
Han är nu kastrerad min lille kille pga det kan leda till cancer om man inte tar bort den i ljumsken.

Var så säker. Jag kommer bombardera er med trådar här:D
Nä kanske inte riktigt. Men rappotera lär jag nog göra.

Jodå den var på plats när vi var dit och valde ut honom.
Sen vandrade den iväg.
Jag vet iofs en hane som var 9 månader innan kulan kom på plats. Så helkört är det väl inte riktigt än. Men närapå.

fjolltroll skrev:
Jodå den var på plats när vi var dit och valde ut honom.
Sen vandrade den iväg.
Jag vet iofs en hane som var 9 månader innan kulan kom på plats. Så helkört är det väl inte riktigt än. Men närapå.

Nä, var den nere vid 8 veckor är ju chansen större att det faktiskt ordnar sig. Fast det ser lite skrynkligt ut.

Hej igen
Du kan ju hjälpa den genom att massera den neråt.. Det gjorde jag på min men hjälpte inte men den har aldrig varit nere på min heller men på din var den nere så det kan hjälpa om du har tur..

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 495
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 734
Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 694
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 394
Senast: Troll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama