Testande unghäst?

Sv: Testande unghäst?

Den kan inte vara inne i en tillväxtperiod och ha problem med detta? Mina ringa erfarenheter är att det kan vara läge att låta unghästen växa ifred vissa perioder och det har funkat bra.

uppdatering.

Red i går för min duktiga unghästtränare, och innan vi började rida så kände hon igenom hela hästen, Hon menar att problemet sitter i att han har börjat ta över ledarskapet, när vi red i går så red vi på volt och inte en gång försökte han att "komma undan" utan när min sists är rätt, blicken och att jag verkligen håller han på ytter så är det inga som helst problem. Han var dock något seg eftersom det var ganska varmt i går på fm.
men jag red mellan 19 -20.
dessutom har han när min pappa har gått in till dem för att öka betet sprungit ikapp honom och vänt sig om och kickat!!
Dock har han aldrig gjort så med mej, men tränaren rekomenderade att ta med långspö ifall han skulle göra så igen! och då sa hon till mej att då ska man slå dem!! det är enda gången man får slå en häst, då den medvetet biter, kickar eller slänger av med flit.
så nu gäller det att få tillbaka ledarskapet!
Hon sa det också att eftersom kiropraktorn sa att han hade "suttit fast" i över ett år så har tror han fortfarande att det ska göra ont vid en ex galopp fattning.
vill inte ha några som helst påhopp nu, men vill veta vad ni tycker!

Vad jag tycker är att jag förstår inte varför det finns sånt motstånd att åka och kolla upp hästen. Det är väl klart att man som hästägare hoppas att det inte är något, men jag tycker din tränares råd är oerhört ignoranta att ge till ngn annans häst. Åk och kolla hästen en gång för alla, så kan du utesluta möjligheten att det är ngt fel på den sen och isåfall fokusera på vad som gått snett i träningen.

jag köper inte att hästen bara är dum och testar så gravt bara i ENA varvet.

jag kan ge dig exempel på hästar som reagaret mycket kraftigt ibland, och andra gånger accepterat ridning, för att sen bli helt galna igen nästa gång vid ridning, eller helt plötsligt under ridning. När dessa hästar har rygg röntkats så har det visat sig att det funnits pålagringar i ryggen som växt ner som en "tagg" och sakta blivit större och större. I vissa lägen, vissa dagar, har då denna tagg påverkat mer än andra, och utlöst reaktionerna hos hästarna.

Kanske är det en kostnadsfråga?

I så fall hade jag givit hästen en rejäl vila, och testat med att starta om lite från början. Återkommer problemet är det ju bara klinik som gäller kan jag tycka.

Kanske är det en kostnadsfråga?

om det är en kostnadsfråga så är ju allt relativt. Är det något som kan åtgärdas minskar kostnaden om man upptäcker och behandlar problemet så snabbt som möjligt.

sen tycker jag inte det kan få vara en kostnadsfråga oavsett faktiskt, har man häst så ingår såna här saker och att man ibland behöver ta den till klinik.

Vad jag tycker är att jag förstår inte varför det finns sånt motstånd att åka och kolla upp hästen. Det är väl klart att man som hästägare hoppas att det inte är något, men jag tycker din tränares råd är oerhört ignoranta att ge till ngn annans häst. Åk och kolla hästen en gång för alla, så kan du utesluta möjligheten att det är ngt fel på den sen och isåfall fokusera på vad som gått snett i träningen.

jag köper inte att hästen bara är dum och testar så gravt bara i ENA varvet.

jag kan ge dig exempel på hästar som reagaret mycket kraftigt ibland, och andra gånger accepterat ridning, för att sen bli helt galna igen nästa gång vid ridning, eller helt plötsligt under ridning. När dessa hästar har rygg röntkats så har det visat sig att det funnits pålagringar i ryggen som växt ner som en "tagg" och sakta blivit större och större. I vissa lägen, vissa dagar, har då denna tagg påverkat mer än andra, och utlöst reaktionerna hos hästarna.

läste du överhuvud taget mitt föregånde inlägg??
där skriver jag om att han gick utan problem och försökte inte kasta, stegra eller bocka överhuvud taget! när jag red för min tränare.
självklart är det ingen kostnadsfråga, behöver jag ta hästen till klinik så gör jag det, med då behövs lite mer att gå på än vad jag tycker att jag har nu. då det är en unghäst som är mycket känslig för hur jag sitter och rider, hur min blick är osc. dessutom är han 4 år och förmodligen är det unghästtrots! Men återkommer problemet så självklart blir det ett klinik besök!!

och jag säger återigen att då har du alltså bestämt dig för att gå på din tränares linje, och att hästen BARA protesterar helt vilt i ETT och samma varv, bara för att den trotsar, inte pga ngt fysiskt. du har ö.h.t inte läst vad jag skrivit om att hästar som reagerar så otroligt starkt i en specifik situation, kan ha ett fysiskt problem som INTE för den skull uppenbarar sig varje gång, utan det kan komma och gå.
Att din tränare "kännt igenom" hästen säger väl inte ett dyft? ingen människa kan fysiskt känna sig till pålagringar i ryggen eller klämmande tornutskott, det lovar jag.

fattar som sagt inte vad problemet är att åka in en eftermiddag och kolla igenom sin häst när den har så regelbundna starka reaktioner som din. hellre på den säkra sidan, för som sagt, det blir ekonomiskare i längden. jag lovar.

Hoppas du har rätt. Lycka till.

Senast ändrad:

men som jag skrev så borde hästen reagerat likadant när jag red för tränare för jag red ju inte enbart i det "bra" varvet.
självklart kan det komma och gå, men om hästen gör likadant igen då jag rider korrekt, då ska jag defenitif kolla,
tror så här,
hästen har fattat att han kan komma undan när jag inte rider honom på ytter inte för att han inte vill vara till lags utan han har blivit störd av min felsittning, och pga att han blivit störd på min felridning har han kastat sig så att matte åkte av, och matte blir då spänd/rädd när vi kommer till samma del av volten, han har då tolkat min rädsla och så har han fått mer övertag, nu när jag red för tränare så gick han fint på båda volterna, när jag gör rätt så sköter han sig, men nej som läget är nu ser jag ingen andledning att åka till klinik 5 mil bort och kanske lägga ur 5000 spänn på ingenting. inte för att jag inte har pengarna utan folk som har sett mig och hästen (rutinerad ryttare+kunnig) min tränare ser så klart att det beror på mig som sitter på ryggen.

som jag sa så om han fortsätter så här när jag rider korrekt så är det utan tvekan klinik som gäller men inte på den grunden jag har att stå på idag..

Jag skulle definitivt göra en vetrinärcheck på hästen! Kolla även vargtänderna som (enligt min erfarenhet) bör dras ut.
Man ska vara varsam, speciellt med yngre hästar och bara det faktum att han behöves knackas till i kotorna och har "suttit fast" i över ett år skulle vara en klar indikation på att åka in och kolla hästen.

Bedöms den frisk har man en helt annan grund att stå på när det gäller ev. unghästtrots, jag skulle skämmas som ett djur om jag gått på en tillitsfull unghäst som senare visar sig ha ont av vargtänder el. dyl.

varj tänderna är borttagna, tog dem förra året.

Jag kan bara säga +1 på dina inlägg, då jag inte för mitt liv kan begripa varför inte ts tar och kollar upp hästen ordentligt på klinik :confused:

Jag skulle faktiskt också vilja åka in med hästen.
Men visst, det kan kännas surt att betala om de inte hittar någonting. Men varför inte ringa till vet. och fråga? Det kostar ett par kronor och då får du utbildad hjälp (utbildad på ett annat plan än tränaren).

Smärta behöver inte finnas till känn varje dag. Jag vet att jag inte har ont i mitt knä 24/7 utan vissa dagar kan jag vara ute och springa en hel dag för att en annan dag knappt kan röra mig.
Så bara för att hästen gick bra utan att visa någonting då du red för tränaren tycker jag inte visar speciellt mycket. Hästar är himla bra på att både dölja och spela smärta. ;)

Tack, det kan inte jag heller för mitt liv begripa som sagt.

Sky_Fly jag håller med om allt det du skriver. Själv skulle jag dock faktiskt knappt ens tycka att det var "surt" om kliniken inte hittade ngt fel på hästen, även om jag lagt de pengarna på besöket, utan snarare skulle jag tycka att "vilken lättnad, då HAR jag kollat upp det, och jag behöver inte vara rädd att pressa ett djur det är ngt fel på" utan kan anta att det bottnar i ridproblem eller relations problem, och kan därmed fokusera på det, istället för att gå och undra och ev. orsaka större skada.

Jag vet inte om det kan vara nån tröst men.....

Har haft en liknande erfarenhet.En häst som gått bra fram till 4 år.Började krångla i högervarv samt om man tog i högertygel plötsligt svängde höger eller ville bromsa.Åkte till klinik och kollade igenom,inget hittades.Röntages,inga fel hittades.

Efter en hel del ransakan ändrade jag på min ridning.(Som kan vara lite petig och "tysk").Hästen klarade helt enkelt inte av att gå med "press" så jag fick snällt gå flera steg tillbaka och hitta det roliga igen.Ut i skogen med andra hästar,hoppa mycket terräng och låta bli ridhuset ett tag.Den behövde tid att stärka upp sig både mentalt och fysiskt.Nu är hästen såld och fungerar perfekt även med ridning under "press",den går i alla fall MsvB med godkända resultat.

Så kolla upp din häst,men om de inte hittar något ransaka dig själv lite också.Hitta tillbaka till glädjen.Låt hästen få ha skoj.Eller ta hjälp av en erfaren unghästutbildare (som har dräglig hästhållning och varierad träning).

Kolla först och främst upp så hästen inte har ont men om det inte är fallet så kan det säkert vara lite vanliga unghästfasoner. Är ganska vanligt att dom är snälla under inridning o så men sen när dom blir lite starkare och tuffare så vill dom testa gränserna lite.
Min ungponny som nu är fem hade sin period ca 6 mån efter inridning och eftersom jag inte heller är så tuff av mig så bad jag en kompis om hjälp plus att min ridlärare satt upp lite varje träning. Det var en väldigt bra lösning tyckte jag för då blev inte jag rädd och ponnyn lärde sig att det inte lönade sig att bråka.
Så det är mitt tips, ta hjälp av en "tuffing" som får rida din häst ibland.

Har du inte möjligheten att få hjälp av någon så är ett annat tips som jag också använde mig av att longera hästen lite innan du sitter upp. Då får den springa av sig all eventuell överskottsenergi och är då (förhoppningsvis) lugnare och rida. Då får man ju dock tänka på att korta ner ridpasset lite.

När du rider så är ju en användbar sak en sk. fegisrem. Ett stigläder eller liknande runt halsen på hästen som du kan hålla i om det bär iväg. Den är också användbar när hästen stegrar sig.Och få hästen att tänka framåt. Rid med sällskap och börjar hästen bråka, släpp efter på tyglarna och mana på framåt ORDENTLIGT. Det är väldigt viktigt att dom får ur sådana här idéer ur huvudet.

Lycka till med din häst!!:)

Ska ringa klinik i morgon. och kolla upp honom.

Har han reagerat igen, eller vad är det som gör att du ändrar dig?
Tror oavsett att det är ett mycket klokt beslut, att eliminera att det är ngt fysiskt hos hästen som orsakar dessa kraftiga reaktioner.

nej, han har inte reagerat igen, men vill hellre vara på den säkra sidan innan jag pressar honom.

Vad jag tänkte på direkt när jag läste ditt första inlägg var att hästen behöver vila! Hur länge har du ridit honom? När var senaste vilan? Jag har oxå en 05 och av egen erfarenhet vet jag att man ibland glömmer att de fortfarande är väldigt unga.. förr eller senare kommer alltid baksteg och då blir det tråkigt för både ryttare och häst..
Givetvis skall man alltid förvissa sig om att hästen inte har ont eller är sjuk, men om jag var du (har iofs inte läst varje inlägg ovan) skulle jag ta hjälp av tränare och avluta för vila när det går någorlunda bra, ge hästen lite semester och sen återuppta träningen om en månad eller två.. Så har jag gjort flera gången och upplevt att när jag sätter igång hästen igen är den mer samarbetsvillig och motiverad.

Lycka till!

nej, han har inte reagerat igen, men vill hellre vara på den säkra sidan innan jag pressar honom.

Klokt beslut! :bow: Rapportera gärna vad du får ut av klinik genomgången sen!

norma jane: jag håller med dig principiellt, dock så tycker jag inte att man ger vila av en sån orsak som att full utsvävning och reaktioner från hästens sida så starka som här beskrivits, och bara hoppas på det bästa, utan har det gått så långt så kollar man upp den.

visst, har du tur så kanske den bara är trött och en avställning gör susen. Lika gärna, om det är ngt fel, kan problemen bara bli värre, och då har du förhalat ett sjukdomsförlopp där hästen har ont, som fått gå längre oupptäckt, med resultat att det även kan bli svårare att läka/reparera.

Jag tycker det kostar så lite att kolla upp hästen, i förhållande till vad det kan kosta en om man bara hoppas på det bästa eller ignorerar såna här starka reaktioner.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 040
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 870
Senast: Roheryn
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 381
Senast: Lutten
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 051
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama