Testande unghäst?

E

evina

hej.
har fått problem med min 05:a som jag ridit in själv, allt har gått bra under inridningen och vi har kommit till inhoppning, har hoppat honom 2 gånger uppsuttet..
nu till problemet.
han har senaste tiden börjar att bocka och stegra och det är ordentligt!! han har fått av mej en gång rejält nu i lördags. han är även svår att rida på volten i vänster varv, han stannar och fryser fast, stegrar eller bockar, gör allt för att slippa, i höger varv gör han precis som jag ber om!
hästen är kollad av kiropraktor som knäckte 5 kotor på honom.
var ute i söndags och galopptränade med en kompis, då var jag efter, och min häst bockar som tusan. :(
detta har i sin tur gjort att jag har börjat att bli rädd.
var väl inte så kaxig innan heller, men inte var jag rädd..
förra våren åkte jag av när vi var ute och red (själva) och då bröt jag benet..
problemet började i förra veckan då han en dag totalvägrade att gå när vi var ute och red, han var inte rädd utan han skulle inte bara gå. så då fick jag hoppa av och leda honom, efter det har "helvetet" brutit ut..
orkar inte vara rädd, har funderingar på att skicka honom till ett försäljningsstall, men vill inte detta eftersom jag älskar min häst, har haft han som föl och har därför en speciell relation med honom.

rider för tränare, och ska rida för henne på onsdag. och ska prata med henne då om mitt problem..

vill inte ha några påhopp utan är bara ute efter goda råd och om det är någon som känner igen sig.

så nu undrar jag vad ni hade gjort. vad får ni för tankar?
testar han mig? har han ont någon stans?

Sv: Testande unghäst?

hej.
hästen är kollad av kiropraktor som knäckte 5 kotor på honom.

Varför blev inte hästen först ordentligt kollad av vet.?
Det känns ju som en bra idé att göra en grundlig veterinärkoll, då det verkar som att han har ont. I alla fall är min tolkning av din text det.

Borde han inte då reagera likadant i båda varven på volt?

Nej, inte nödvändigtvis och just pga att han inte gör det skulle få mig att misstänka att han har ont.

men när man känner igenom honom så visar ha absolut ingenting.
har haft hästar i 12 år så jag är ingen "nybörjare"
Har även haft 3 unghästar innan som har haft sin test period vid 4 års ålder, när det är mer vuxna och färdiga i kroppen.. och när de orkar kämpa emot mer.

Först skulle jag såklart kolla upp så att hästen inte har ont.
Sen ta hjälp av tränare/duktig ryttare som kan ta över ett tag, och som du sen kan rida för när du tycker att det känns okej. Är det "unghästtrotsen" som satt in är det ju bra att få hjälp att komma igenom den av någon som inte blir rädd utan tar itu med problemen.
Lycka till!

För mig låter det som att hästen har ont, speciellt när den vägrar att göra vissa saker i ena varvet. Vad jag har lärt mig är den då oliksidig och belastar allting snett eftersom den avlastar det onda genom att lägga mer vikt på andra sidan. Blev lite flummigt skrivet nu, hoppas du hängde med.

Jag hade i det här fallet gjort en grundlig genomgång av ben, kotor, rygg och tänder av veterinär, helst klinik då han protesterar så häftigt. Utöver det kan equiterapeft, kiropraktor m.m. kolla över hästen. Men som sagt så hade jag velat vara helt säker på att hästen inte har ont enligt veterinär och jobbat efter det.

Är det så att han inte har ont så är det lugnt, bestämt och konsekevent ledarskap som gäller i alla situationer :bow:

Lycka till!

När jag läste din text trodde jag nästan du beskrev min numera avlivade unghäst. I ena varvet var han mjuk och villig att rida, i andra varvet ett monster. Han kunde börja bocka i långa serier eller framförallt resa sig.

En häst som gör så är det till 99 % något fel på, den har ont! Hästar är inte elaka djur som gör att för att bråka med ryttaren.

Boka tid på klinik till din häst och be om en ordentlig genomgång. Jag är säker på att de lär hitta något! Min häst var snäll i perioder för att sedan börja ännu värre än tidigare. Jag red för 3 olika tränare, varav 2 satt upp och ingen förstod vad som var fel. Han såg ju inte halt ut och reagerade inte nämnvärd när man tryckte på ryggen.

Klinikbesöket visade hälta lågt båda fram samt bakknäna båda bak + några kotor som satt tätt och sne i ländryggen. Hur stackarn drabbats av detta är för mig en gåta. Han var mycket sparsamt riden och väl uppbyggd via tömkörning och varierad ridning.

Denna häst behandlades, blev bättre, reds igång, höll en månad i skritt, behandlades, halt på nytt ställe, frisk en månad, behandlades, halt på flera ställen osv osv. Han blev sedan utdömd endast 6år gammal efter många behandlingar som inte lyckades! Han blev även behandlad flera gånger av kiropraktor EFTER rekommendation av veterinär. Man ska inte anlita en kiropraktor utan att ha fått en diagnos av veterinär. Tänk dig själv att du har ordentligt ont i musklerna och så kommer någon och sliter i dig, det lär inte hjälpa mer än att själpa ytterligare.

Så innan du gör något mer med din häst, åk in till klinik och få på papper att den inte lider av något. Mycket av din beskrivning tyder tyvärr på att något är fel!

tack för bra svar av er alla! tur att det finns så många duktiga bukare här inne!

ska ringa klinik och få honom uppkollad, känns som det bästa, själv tor jag inte det som är felet, utan min tränare har sagt att när jag sitter på volt och ska rida ifrån volten ut på öppet, (alltså inte följer staketet längre) så hänger min ytterrtygel, och dålig ytterskänkel, då han har upptäckt att han kan komma undan, har på så vis fått av mej en gång med tränaren som "vittne". då menar hon att han är smart nog att utnyttja situationen och komma undan arbete.

Men som sagt innan jag börjar "bråka" med honom så känns det bäst att kolla upp honom på klinik. och om jag sedan vet det så kan man ju försöka ta ur honom dumheterna, men som sagt vill inte att han ska ha ont.
hästen är som 2 1/2 åring opererad för lösa benbitar i vb has, kan det vara någon som spökar?

ja, varför det? det säger sig självt att ett ensidigt probelm känns mer i det ena varvet...

fast det är ju skillnad på att testa lite och protestera så mkt att den beter sig somdin gör...om det ex skulle vara en benbit/fragment/hovleder så kan det ju svårt att få fram en reaktion gnm palpering...

Det som för min del låter mest oroväckande är att kiropraktorn knäckte 5 kotor på honom. Speciellt som du inte verkar veta orsaken till att det. Det får mig att misstänka att det finns något annat bakom det hela, så jag tycker du gör helt rätt i att kolla upp honom ordentligt innan du fortsätter.

Bra att du får honom uppkollad, jag skulle också tippa på att orsaken är smärta.
OM det skulle vara så att kollen inte visar något kanske man kan fundera på om hästen kanske behöver en paus i sin utbildning? Den kanske är inne i en växtfas, fysiskt eller psykiskt? Eller så är det lite fullt på "hårddisken" just nu.

Min tanke är att hästar VILL vara oss till lags, om de kan. Då måste man vara säker på att hästen förstår, och att inte uppgiften är för svår. Om en häst letar "smitvägar" tänker jag att den har någon typ av problem. Den har ont, förstår inte, tycker att den får för lite positiv förstärkning så den blir osäker, ryttaren kanske ger omedvetna signaler som hästen försöker följa, sadeln ligger kanske illa och gör ont, ryttaren sitter kanske illa så det gör ont i vissa moment.
Allt detta skulle jag kolla innan jag gav mig till att "ta ur" hästen något.

men när man känner igenom honom så visar ha absolut ingenting.
har haft hästar i 12 år så jag är ingen "nybörjare"

Jag har hästerfarenhet som är betydligt längre än så och jag kan då inte ställa veterinära diagnoser som har roten i smärta av något slag genom att "känna igenom" en häst.. Däremot kan jag ju göra en bedömning att hästen har ont, vilket är en helt annan sak.

uppdatering.

Red i går för min duktiga unghästtränare, och innan vi började rida så kände hon igenom hela hästen, Hon menar att problemet sitter i att han har börjat ta över ledarskapet, när vi red i går så red vi på volt och inte en gång försökte han att "komma undan" utan när min sists är rätt, blicken och att jag verkligen håller han på ytter så är det inga som helst problem. Han var dock något seg eftersom det var ganska varmt i går på fm.
men jag red mellan 19 -20.
dessutom har han när min pappa har gått in till dem för att öka betet sprungit ikapp honom och vänt sig om och kickat!!
Dock har han aldrig gjort så med mej, men tränaren rekomenderade att ta med långspö ifall han skulle göra så igen! och då sa hon till mej att då ska man slå dem!! det är enda gången man får slå en häst, då den medvetet biter, kickar eller slänger av med flit.
så nu gäller det att få tillbaka ledarskapet!
Hon sa det också att eftersom kiropraktorn sa att han hade "suttit fast" i över ett år så har tror han fortfarande att det ska göra ont vid en ex galopp fattning.
vill inte ha några som helst påhopp nu, men vill veta vad ni tycker!

Angående ridningen tycker jag inte att det låter som att han "försöker komma undan". Du skriver att när din sits, blick osv är rätt, då gör han rätt. Självklart! Det är en ung och uppmärksam individ som håller på att lära sig. Om du sitter lite fel eller har blicken fel så känner han det och tror du menar något annat.
Om han INTE gjorde rätt trots att blick, sits osv är rätt så kan man fundera på trots kan jag tycka.

Håller med om det hon sa angående kiropraktorn. Han kan både vara rädd för att smärtan ska återkomma (se till att kolla upp ytterligare gånger så det inte kommer tillbaka) men han har också antagligen musklat sig enligt den felaktiga ställningen i ryggen, så nu kan han mycket väl känna sig svagare och behöva backa lite i träningen eventuellt.

Det där med långpisken håller jag inte med om riktigt...

1. Om hästen velat sparka din pappa hade den gjort det, att kicka sådär lite i närheten KAN ibland vara på lek.
2. OM hästen verkligen gör ett utfall och man smäller till den KAN den ta det som en motattack och då kan man bli MOS.
3. Bäst metod tycker jag är att freda "sitt" utrymme, i alla lägen. Går jag genom hagen vill jag inte ha alla hästar tätt omkring mig, så kan jag ta ett spö eller ett grimskaft och liksom "rita" upp min räckvidd med. Typ gå och "slå" grimskaftet runt mig så att man inte slår EFTER någon häst, men om den sticker dit nosen får den en smäll och får skylla sig själv. Det där brukar de se stor skillnad på.

Något ledarskap får man inte genom att ha med eller använda ett spö, men det var kanske inte så du menade. Säkert kan den duktiga tränaren hjälpa dig med övningar som kan stärka hästens förtroende och intresse för dig, för det är så man får ledarskap.

håller med, en häst som blir tokig i vissa moment eller röresler har ont någonstans, den är inte dum...

jag skulle nog också börja med att kolla hästen hos en vet för säkerhets skull, men det kan ju lika gärna vara som din tränare säger, att den har börjat ta över ledarskapet. Den kanske helt enkelt är svagare i vä varv och har lärt sig ett sätt att komma undan.
Om den nu inte har ont men fortsätter vara dum så skulle jag nog skicka iväg den på tillridning i en månad, sånt kan varkligen göra skillnad :)

jo har funderat på det, men undrar om inte "poblemet" kommer tillbaka när jag rider och hanterar honom..
någon som har erfarenheter om något liknande? hur har det funkat när hästen kommit hem från tillridningen?

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 040
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 870
Senast: Roheryn
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 381
Senast: Lutten
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 051
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama