testande unghäst?

CurlySue

Trådstartare
Nu behöver jag erfarna unghäst ägare ;)

Jag har en ungäst på 2år som jag haft sen födseln. Hon har varit en ängel och är fortfarande MEN nu den senaste veckan har hon börjat hugga efter mej...
Jag kan stå och klappa henne i hagen eller om jag leder henne så försöker hon bita mej.

I början ignorerade jag det då hon inte bet i mej men häromdagen fick hon tag i jackan och lite utav armen och som en ren reflex smällde jag till henne på bogen med över sidan av min hand.

Hon har varit mycket hanterad som 1 åring pga hovbölder som fick skäras upp rejält så hon fick stå på klinik i två veckor och sedan in och ut på klinik för kontroll.
I höstas fick hon åka in på klinik för ett skadat öga som drenerades med medicin i en vecka.
Efter detta har hon fått gå ute med sina kompisar och lekt för att vara unghäst.
Jag har bara borstat henne mm så inga krav på henne vad det gäller för tillfället.

Några tips på vad jag kan göra när hon hugger efter mej och naffsas?
 
Sv: testande unghäst?

Mitt sto kunde också göra så när hon va runt 2-3år det såg jag mycket som testande, jag sa alltid till henne, satte gränser på vad som får och inte får göras, däremot skulle jga inte slå till henne. Jag skulle bara schasat iväg henne, eller sagt till med grimskaftet om jag hade grimman på, typ backa henne eller rycka till i skaftet. Och förstärka med rösten typ NEJ!
Med slag resulterar oftast med att dom blir rädda eller vill bitas mer, typ " oh matte busar tillbaka, gud va kul nu ska jag bita henne"
Unghästar busar ju ganska hårdhänt med varandra så beroende på vad du har för häst så kan den antingen bli värre eller bli rädd om du slår till den. :)

// av en som kom på att det inte är en bra ide att nypa sin unghäst när den bits får biter den ännu mer! "skitkul att leka vem kan bita hårdast" med matte...
 
Sv: testande unghäst?

När jag daskade till henne med över sidan av handen försökte hon bita igen, ja :cool:
Så de gjorde ingen skiljnad.

När jag är i hagen och ser igenom de andra är hon alltid med och ska bli pillad på... Hon ska alltid vara med och stå i centrum.
Brukar ignorera henne men då får jag mej ett naffs.

Hon är ju van med all uppmärksamhet i stallet pga all visitering och underhåll på hennes skador hon haft... Nu när hon är "frisk" måste hon förstå att de finns fler hästar än henne som måste skötas ;)
 
Sv: testande unghäst?

Jag hade försökt förutse när hon biter och flaxat med armarna så att hon inte kommer åt din zon och om hon ändå försöker bita är det hennes fel om hon slår i din arm på "vägen". Samtidigt som du lugnt fortsätter med det du gjorde och inte gör ngn stor grej av det. Tanken är hon ska tänka oj där var matte snarare än att matte "slog" till mig. Det är aldrig någon ide att bestraffa hästar, det förstår dem inte ändå utan resulterar i att de ser oss som rovdjur som inte går att lita på ist.
 
Sv: testande unghäst?

Hur reagerar hon på muntlig tillsägelse? Min 2åring reagerar på det, hon försökte nafsa mig en gång i ansiktet (oavsiktligt eller ej vet jag inte), jag stampade i marken och skrek NEJ med basröst (och vände mig från henne så hon inte fick vara med mig längre) och hon slutade direkt, backade några steg, synade mig ordentligt och sen blev vi vänner igen. Hon har aldrig sen dess nafsat åt mig igen, någonsin, varken på händer eller någonannanstans.
 
Sv: testande unghäst?

Dags att kolla tänderna? Inget ovanligt att unghästars tänder kliar, men de får absolut inte lära sig att bita.
På unghästar behöver man ha koll på tänderna lite oftare eftersom de växer och byts ut.

/V
 
Sv: testande unghäst?

Det ska jag testa, :)

Hon lyssnar mycket duktigt när jag tar barhovarna. (hon kan bråka ibland) då ööhar jag lite och hon står som ett ljus efter.
 
Sv: testande unghäst?

tja... for mig later det ganska klassiskt som "lek", Red, som ar den mer orala av vara 2aringar vill garna pilla och bita och undersoka allt. Inklusive hagkompisen, mattes jacka, husses jeans. Han far sig ett "eppepp" sa fort lapparna borjar saras, sa stanger han munnen igen. Under en period i unghastarnas liv tycker jag mig ha markt just fler "aktiva" lekinviter. Problemet da om man drar till och inte har ett starkt nog befast "fy" ord (typ nej) sa ar det inte sakert att 2aringen forstar att det ar en korrigering och inte ett svar pa leken. For mg ar det "helt enkelt" ett naturligt steg i deras utveckling, som manniska far man forsoka visa att man inte ar LekKompis pa DET sattet utan sanna lekar far de kora med sina hagkompisar. :)
 
Sv: testande unghäst?

Hur JAG skulle gjort:

Jag skulle lärt henne att det är ok att "huggas" och bita försiktigt men I-N-T-E ok att lägga nån kraft i betten. Jag har ju ett ganska "slappt" umgänge med hästar och djur i allmänhet och det jag lärt mig genom åren är att tar du hårt i dom så tolkar dom det som att det är ok att göra likadant tillbaks och så börjar dragkampen om vem som är starkast och den vinner man INTE!

Det händer ofta att jag får mig ett busnaffs av både hästar och andra djur och jag svarar alltid på inviten och naffsar tillbaks men YTTERST FÖRSIKTIGT, på så sätt lär dom sig att det är kul att "munhuggas" och ingen blir arg när dom inte går över gränsen och är dom på väg över den så funkar ett "nää ta det FÖRSIKTIGT din lilla buse".

Det här är mitt sätt som jag märkt fungerar mycket bra för mig och mitt umgänge med djuren.



McG - ständigt tuggad på lite här och där,,,,,,,,,,,
 
Sv: testande unghäst?

Hugger hon på riktigt?
Det är inte accepterat i hästvärlden heller.

att unghingstar leker på lika villkor är en annan sak.

I det här fallet är det befogat att jaga iväg henne. gissa vad en äldre märr skulle göra om den bet henne....

Mina hästar har pillat på knappar o blixtlås men har aldrig försökt att bita mig. Se sur ut- javisst.

en gång bet min val mig på benet o lite genom byxan o han kastade sig undan. Han visste att han gått för långt o bara att jag skrek till gjorde ju att han fattade. Det var ju ett misstag som inte upprepades.
 
Sv: testande unghäst?

Axel, håller med helt och hållet.

Absolut inte accepterat att en unghäst börjar bitas, det kan snabbt urarta.

Det där med att det skulle bero på tänderna tror jag inte ett ögonblick på, unghästar vill gärna hitta på ofog och testa gränser, det är bara naturligt. Lika naturligt som det är att deras äldre hagkompisar/ägare/ skötare talar om för dem på ett tydligt sätt var gränserna finns.

Stampa hårt i marken och vifta bort henne nästa gång hon försöker. Vänd dig sedan bort och gå ifrån henne eller ignorera henne helt en stund.
 
Sv: testande unghäst?

Har schasat (stavas?) bort henne de senaste gångerna och sedan ignorerat henne och hon fattar vinken :)
Men inte när jag ser till de andra hästarna i hagen...
då är hon på hela tiden och bryr jag mig inte eller schasar iväg henne går hon på den andra hästen jag pysslar med förtillfället...

nästan som om hon blir sur över att inte hon blir "sedd"
 
Sv: testande unghäst?

Håll inte på så mkt med henne. hon äger ju dig;)
Helt säkert är hon lite överpysslad med.
hon missbrukar ju sin ställning.

Gör det allra mest nödvändiga o håll inte på o tjåla. En klapp o sen räcker det.

Kör bort henne när hon börjar härja med hästen du är hos om inte den gör det. Om hon struntar i det-skräm henne lite- visa att du menar vad du säger.- Gå härifrån!

Senare kan du kalla på henne o tjåla lagom med henne. Den!!! ska inte ha godis för ingenting.
 
Sv: testande unghäst?

Ja hon är mycket hanterad sen förra sensommaren fram till slutet i vintras med diverse behandlingar och medicinering, så ja överpysslad är hon...:grin:


Tack för råd axel:laugh:
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
45 984
Senast: Efwa
·
Hästmänniskan Har ett appaloosa sto på prov sedan mitten på januari. Behöver nu hjälp då det är många problem runt detta!! Hittade en annons på...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 999
Senast: CindyLou
·
P
Hästvård Nu börjar jag bli riktigt ledsen... Jag köpte en riktigt trevlig läromästare i dressyr på 17 år för tre månader sedan. En riktig...
Svar
14
· Visningar
1 447
Senast: Tussinussen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp