testa hackamore

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare little_treasure
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 073
L

little_treasure

Jag ska ev testa att rida ponnyn på hackamore(ska testa det för att ponnyn fått sår i munnen)
Tjejen jag lånar bettet av är inte speciellt erfaren så jag vill gärna få lite tips om vad man bör tänka på när man rider med hackamore.
tack,
little T

Sv: testa hackamore

Använd sökfunktionen, det finns mängder av såna här trådar! :idea:

Men jag kan sammanfatta mitt standardsvar här:

Ett hackamore inverkar genom hävstång, alltså inte alls som ett tränsbett utan som ett stångbett. Det kräver en viss utbildningsnivå på häst och ryttare för att det ska fungera bra, då det inte går att visa vägen på samma sätt som med ett tränsbett, genom t.ex. ledande tygeltag.
Styrning, form och broms måste sitta i ryttarens sits för att det ska bli bra ridning på stångbett, annars blir det mest en överdrivet effektiv broms och nackkrökare av det.

Jag som ridande ponny ryttare som haft hackamore i ungefär 4 år tillbaka kan ju säga att du får en helt annan sits som du lär dig rida rätt. Det blir mycket ben och skänklar som gäller. Mjuk och stadig hand behövs. Tycker det funkar suveränt. :bump:

Det var just det med ledande tygeltag jag funderade på.
Jag har provat att rida i grimman, o då märkte jag själv att jag använde vikthjälperna mer och även formade mer noggrant med skänklarna. Det går något sånär att bromsa med sitsen, så det kanske kommer gå ändå :smirk:

Jag får prova mig fram. (och söka på gamla trådar)
Tror det är barndomsminnen om att man kan knäcka näsryggen :eek: :confused: på hästen om man drar för hårt i tygeln som får mig att känna mig lite tveksam.
Jag kommer knappt våga ta i tygeln :D

tack för svaren/
little T

Du kan INTE knäcka nosryggen med ett hackamore! Kanske om hästen reser sig rätt upp på bakbenen och du hänger lodrätt ner med hela din kroppsvikt i tyglarna...

Det är ungefär samma risk som attt du skulle "råka" bryta av hästens underkäke med ett vanligt tränsbett och nosgrimma. (Nosgrimman som mothåll...)
Fast den myten kanske BORDE spridas ut? :devil: :angel: ;)

"kedjan" ska gå till max 45grader (när du tar tag i tygeln så ska inte hackamore skänkeln gå längre än till 45 grader)

Vad bra att du gjorde en sådan här tråd! :)

Jag är rätt ny, så jag har aldrig sett en sådan här tidigare.;)

Tänkte också börja rida med hackamore, men har ännu inte riktigt bestämt mig.
Iof skulle det kanske det vara bäst för min häst, eftersom att han är rätt känslig i munnen, bara det att han inte lärt sig att lyssna till sitsen tex. om jag ska stanna...
Men vi får se, ska fundera på det! :crazy:

sweep skrev:
"kedjan" ska gå till max 45grader (när du tar tag i tygeln så ska inte hackamore skänkeln gå längre än till 45 grader)

Nu hängde jag inte riktigt med på vad du menar med kedjan, men jag kanske fattar bättre när jag ska prova in bettet imorgon.

Tusen tack
/Little T

Sidepull, bitless bridle och liknande är en bettlösa varianter som är mera lika tränsbettet i inverkan. Brukar vara lättare att rida på när man skolar hästen... ;)

pinky skrev:
Du kan INTE knäcka nosryggen med ett hackamore! Kanske om hästen reser sig rätt upp på bakbenen och du hänger lodrätt ner med hela din kroppsvikt i tyglarna...

Det är ungefär samma risk som attt du skulle "råka" bryta av hästens underkäke med ett vanligt tränsbett och nosgrimma. (Nosgrimman som mothåll...)
Fast den myten kanske BORDE spridas ut? :devil: :angel: ;)

När jag var liten trodde jag stenhårt på det ;), men jag inser ju att man måste ha en jäkla kraft i rycket. Men det kan nog vara bra att tänka så... för då "överanvänder" man iaf inte bettet
/little T

Vinkeln mellan mungpan och skänkeln ska inte bli större än 45 grader när du sträcker tygeln. :idea:

Okay, nu fattar jag bättre.

tack för kloka råd o svar
/little T

Instämmer med Pinky :bow:
Kan varmt rekommendera både sidepull och Bitless Bridle

Kom ihåg att du kan orsaka stor skada på nosryggen med Hackamore, även om risken att den bryts är liten.

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 191
Senast: sweep
·
Utrustning Jag har idag en Cheval liberte 2002XL som jag köpte billigt och tänkte fixa till. Nu har flera saker fått mig att inse att jag kör den... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 210
Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
6
· Visningar
354
Senast: Valle
·
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i... 2
Svar
27
· Visningar
2 789
Senast: villhöver
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mellanpudel
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31