Testa för IR

Sv: Testa för IR

Ja det kan man. Man kan dels ta ett blodprov. Det måste dock centrifugeras inom viss tid. Sen skickas det på analys, bla SVA i Uppsala analyserar. Man mäter insulinkoncentrationen och glukosen. Här i Sverige kör man med 12 h fasta innan provet, utomlands är det lite olika och vissa rekommenderar fritt grovfoder men inget kraftfoder. Jag har tagit provet tre gånger på Lillen, och det har med nån decimals marginal visat lika varje gång, trots att han en av gångerna fick äta halm.

Man kan få falska negativa, vissa hästar ligger ganska okej på blodprovet men visar vid belastning skyhöga värden.

Proven är med svenskt synsätt ganska oanvändbara om man inte får riktigt hög värden, och experterna är lite oense om vad som är normalintervall. Sveriges normalintervall avviker lite från andra länders med. Utomlands räknar man ut en kvot som säger väldigt mycket mer (tycker jag).

Säkrare svar får man med glukosbelastning, men det är bökigare (och dyrare) och innebär en viss risk (om än liten enligt de som kan) för att utlösa ett fånganfall om hästen är IR. Vid glukosbelastningen tas först ett "nollprov", sen ges hästen glukos (iv eller slangas), och så tas nya blodprov med XX minuters intervall. Minns de inte i huvudet men typ 30 min, 1 h etc. Har för mig det var sex prov totalt och det sista efter sex h. Proverna skickas på analys. Det man sen tittar på är hur hästen (via blodproven) reagerat på glukosen. Normalkurvan är att värdena stiger, sen öppnar cellerna, värdena sjunker och återgår till normalvärde inom XX minuter. En IR-häst avviker ganska tydligt från normalkurvan, får högre värden innan cellerna öppnar, och tar längre tid på sig att återgå till normalvärdet. Förenklat.

Det finns hästar som har 300 i insulinvärde på enkla blodprovet. Där är inte mycket att fundera på. Sen finns det de som ligger lågt och fint på enkla blodprovet, men ändå visar fruktansvärt höga värden och tydlig IR vid glukosbelastning (en bukefalist har/hade en sådan shettis). Sen finns det de som t ex Lillen, som ligger precis under normalvärdesgränsen på enkla blodprovet (och dte provsvaret bedömdes olika av de då två ledande experterna), och om man kollar på värdena (glukos och insulin) separat ser ut att ligga inom normalintervall om än högre delen av det, men om man räknar ut kvoten insulin & glukos är tydligt IR enligt utländskt sett att se på det. Lillens glukosbelastning visade en kraftigt avvikande kurva och höga peakvärden för övrigt.

Enligt Ove Wattle ligger shetlandsponnyer normalt högre än andra hästar. Vet dock inte hur mycket. Men Lillen hade 20-nåt i värde (minns verkligen inte). Vilket är inom referensvärde, men enligt OW var klart för högt, för förutom shetlandsponnyer och någon annan ras jag glömt, så skulle friska enligt OW ligger under 10. En annan expert ansåg att Lillens värde i sig var okej. Däremot ansåg hon att eftersom han visade alla tecken på IR så var det vits medicinera med metformin. Så gjorde och han svarade och där var diagnosen fastställd enligt henne.

Så, hur man än vänder på det så Lillen är konstaterat IR. Men om man bara tittat på enkla blodprovet, och utan kvoten, så beroende på veterinär skulle de kunnat konstatera "inte IR".

Så ja det går, men det kräver en insatt veterinär och lite eget engagemang.

Sen är ju frågan VARFÖR du vill veta egentligen? Att man vill veta fattar jag ju, men misstänker man hästen är IR pga en eller annan anledning, så behandla den kostmässigt etc som om den har IR. Blir vad som nu gör att IR misstänks bättre - ja då har du troligen en IR.
Provsvar kan variera över årstid med. Så det är dessvärre inte så att ett enstaka prov som är negativt, taget så att säga i "förebyggande syfte" innebär att man tryggt kan konstatera att hästen inte är IR och släppa den tanken.

Så, varför vill du testa, varför misstänker du IR? =)

Liknande trådar

Katthälsa Hej. Jag undrar hur säkra alla hem-test för Gardia är? Jag har 7 katter, testade en på måfå som inte har symtom. Enligt testet är han...
2
Svar
28
· Visningar
1 345
Hästvård Hej! Vi fick hem ett fullblodssto i somras, och har väl ändå upplevt henne som småbrunstig sen dess. Hon går i hage med två äldre...
Svar
2
· Visningar
349
Senast: Bison
·
Hästvård Har haft tur och inte behövt använda förband och därmed Cellona på länge, men nu är det dags att fylla på stallapoteket. Men märket...
Svar
7
· Visningar
541
Senast: CarEr
·
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
597
Senast: Bamburine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka